Totoya Prius 2012

Tøffere i trynet

Mindre støy og bedre kjøreegenskaper, lover Toyota.

KOMMER: Oppgraderte Prius lanseres i Norge i mars. Prisene er lite endret fra forgjengeren og starter rundt 270 000 kroner.

KOMMER: Oppgraderte Prius lanseres i Norge i mars. Prisene er lite endret fra forgjengeren og starter rundt 270 000 kroner. Foto: Toyota

Publisert Oppdatert

2012-versjonen av Toyota Prius får ny frontdesign, såkalt "Under Priority"-design, som betyr at den nedre delen av "trynet" stikker haka ut og sier; "se på meg'a!". For Prius' del innebærer dette større oppmerksomhet på den nedre grillen, i likhet med andre kommende Toyota-modeller.

LED-kjørelysene er nye, og det samme er baklysene som skal gi Prius et mer distinkt uttrykk.

Stivere rattstamme

Foruten de rent visuelle endringene skal også styrefølelsen ha blitt bedre takket være en stivere rattstamme. Ekstra sveisepunkter og ytterligere forsterkninger skal sørge for mer stivhet i karosseriet. Bedre isolasjonsmaterialer skal redusere vind- og veistøy.

Parkeringsassistenten er også forbedret, og skal gi enda enklere og raskere parkering. Roboten skal være i stand til å kjenne igjen parkeringsplasser uten merking i veibanen. I tillegg vil skjermen og lydinstruksjoner hjelpe føreren frem til startpunktet for parkeringsassistansen, så fort en passende parkeringsplass er oppdaget.

Les også: Her er Toyota Prius som stasjonsvogn

LYSENDE: Ny baklys skal gi Prius et mer distinkt uttrykk.

LYSENDE: Ny baklys skal gi Prius et mer distinkt uttrykk.

Oppgradert interiør

TREKK: ""Nye"" Prius har fått noen av trekkene til konseptet Toyota G Sports Prius.

TREKK: ""Nye"" Prius har fått noen av trekkene til konseptet Toyota G Sports Prius. Foto: Newspress

Innvendig får Priusen et nytt, sort interiør med sølvimitasjon rundt lufteventiler og senterkonsoll. Setetrekkene har også fått en oppgradering. Senterkonsollen har en nydesignet armstøtte som åpnes vertikalt, og har en integrert koppholder. På innsiden av armstøtten finnes blant annet USB-tilkobling.

Informasjonsdisplayet skal være lettere å lese og har fått noen nye funksjoner. Blant annet en EV-indikator som viser månedlig drivstofforbruk i tillegg til de fem siste. Toyota Touch er standard, med en 6,1 tommers fullfarge berøringsskjerm.

Du kan oppgradere til Toyota Touch Pro - med den mest avanserte satelittnavigasjonen fra Toyota hittil. Multimediasystemet får en syvtommers berøringskjerm som gir informasjon om klimaanlegget, lyd og navigasjonssystemet. Systemet har avansert stemmegjenkjenning, automatisk zoom ved veikryss, tredimensjonal modellering av byer og landemerker, samt on-line søk på "Points of Interest". I tillegg vil head-up displayet vise navigasjonsinformasjon.

Les også: Test: Toyota Prius Plug-in

Les også:

INNVENDIG: Førermiljøet blir mer moderne i 2012-versjonen av Prius.

INNVENDIG: Førermiljøet blir mer moderne i 2012-versjonen av Prius. Foto: Toyota

Quiz: Er du en miljøgris?

Lånekalkulator: Finn det billigste billånet

Test: Stor familiebil til liten pris

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag