Amerikanske muskler

Nye Corvette får 455 hk

Legendarisk sportsbil i helt ny utgave.

Chevrolet Corvette C7

Chevrolet Corvette C7

Publisert Oppdatert

Corvette er kommet til generasjon nummer sju, og derfor kalles den nye for C7. Den er raskere og mer avansert enn noensinne.

Amerikanske sportsbiler har generelt vært enklere og billigere byggverk enn de europeiske. Corvette er unntaket, ikke minst i den 4,5 meter lange C7-utgaven.

Chevrolet har brukt aluminium i chassiset, noe som ifølge produsenten har senket vekten med 45 kg. Samtidig oppgis vridningsstivheten til å være dramatisk forbedret sammenlignet med forgjengeren C6, som også gikk for å være en svært god sportsbil.

For å nå målet om en totalvekt på under 1400 kg, er det brukt karbonfiber i blant annet tak og panser.

Slår Porsche 911

Med en nye 6,2-liters V8-motor med 455 hk og 610 Nm skal Corvette dermed ha et bedre vekt/effekt-forhold enn biler som Porsche 911 Carrera og Audi R8.

Det gir i sin tur heftige ytelser: 0-96 km/t (60 miles i timen) skal ifølge produsenten gå unna på under fire sekunder.

RASK: 0-60 milies i timen, som svarer til 0-96 km/t, skal Corvette greie på under 4 sekunder. FOTO: Chevrolet

RASK: 0-60 milies i timen, som svarer til 0-96 km/t, skal Corvette greie på under 4 sekunder. FOTO: Chevrolet

Samtidig kan den nye motoren spare noen dråper bensin sammenlignet med forgjengeren. Den har nemlig såkalt sylinderkutt der kun fire av sylinderne er i bruk ved lavere belastning.

Potensielle kunder kan velge mellom en manuell girkasse med sju trinn eller en automat med seks trinn rattet. Med den manuelle kassen følger Corvette dermed i hjulsporene til Porsche 911, som var den første bilen med sjutrinns manuell girkasse.

Med sjutrinnskasse gir motoren automatisk mellomgass ved girskift for at motoren skal ligge på riktig turtall etter girskiftet.

Alt er nytt

De ulike delene i understellet og styringen følger samme prinsipper som i forgjengeren, men Chevrolet oppgir at alt er nytt og betydelig forbedret.

Ikke minst sier Chevrolet at de har tatt tak i det som har vært Corvettes akilleshæl: Et interiør som ikke har vært i klasse med andre edel-sportsbiler.

RUNDT ER UT: Hekken er det som skiller Chevrolet Corvette C7 mest fra forgjengerne. Ikke minst gjelder det baklyktene. FOTO: Chevrolet

RUNDT ER UT: Hekken er det som skiller Chevrolet Corvette C7 mest fra forgjengerne. Ikke minst gjelder det baklyktene. FOTO: Chevrolet

Nå er det pyntet med aluminium, karbonfiber og håndsydd lær.

Corvette skal ha en vektfordeling på 50/50. Akselavstanden er 2,5 cm lengre enn på forgjengeren. Foran har den 18-tommers hjul, bak ruller 19-tommere.

I utvendig design skiller hekken seg tydelig fra tidligere Corvette-utgaver. Blant annet er baklysene helt annerledes enn tidligere.

Chevrolet kaller C7 for en 2014-modell, og de første blir levert ut til kundene i tredje kvartal i år. Corvette fås også med en "Z51 Performance Package" som med større hjul, ekstra kjøling for bremser og gir, tørrsumpsmøring og en hel del mer er klar for tøffe utfordringer på racerbanen.

FORBEDRET: Håndsydd lær og pynt i aluminium og karbon - Chevrolet lover at interiøret har tatt et steg opp. Pekeskjermen er i størrelse XL. Se flere bilder i bildevisningen øverst i artikkelen. FOTO: Chevrolet

FORBEDRET: Håndsydd lær og pynt i aluminium og karbon - Chevrolet lover at interiøret har tatt et steg opp. Pekeskjermen er i størrelse XL. Se flere bilder i bildevisningen øverst i artikkelen. FOTO: Chevrolet

Prisene er ikke klare, men 455 hk betyr i seg selv at Corvette C7 blir en svært dyr bil i Norge.

Flere råtasser:

Quiz: Kjenner du igjen bilene - amcar spesial?

Mercedes SLS AMG

Mercedes SLS AMG mot Audi R8 V10

Mercedes SLS AMG GT

NY MOTOR: V8-erens snille side er at den kobler ut fire sylindre ved lavere belastning. Slik spares noen dråper bensin. FOTO: Chevrolet

NY MOTOR: V8-erens snille side er at den kobler ut fire sylindre ved lavere belastning. Slik spares noen dråper bensin. FOTO: Chevrolet

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning