Hvis du har ventet i spenning på at Chevy skal komme med en Camaro som gir den ytelsen som den smaløyde og bredbrystede stylingen lover, kan du roe deg litt nå.

2012-versjonen ZL1 er alt du håpet at den ville bli, og i tillegg mye mer. Den gir deg flere hestekrefter for mindre penger enn noen annen bil som er til salgs i dag - selv om norske hk-avgifter merkes.

Null til 100 på bare 3,9 sekunder og en toppfart på 296 km/t er tall du normalt bare finner hos en superbil. Det samme er evnen til å legge inn en hel g med lateralt veigrep og dra en kvartmil på 12 sekunder blank. Å finne sånt i en standard muskelbil er ikke bare overraskende, men litt av et sjokk. Den kjører som en europeisk superbil.

I stedet for den vanlige, tynne V8-lyden fra SS-en, har ZL1 en overladet versjon av den 6,2-liters LSA-motoren som også deler DNA med motorene til Corvette ZR1 og Cadillac CTS-V.

Med 588 hester og 754 Nm koker den som en boblende vulkan ved vanlig gatefart. Eksosventilene bjeffer ut bare når du virkelig - og jeg mener virkelig - bånner gassen.

Test deg selv: Hva kan du om amerikanske biler?

2012 Chevrolet Camaro ZL1. (01/17/2012)=

RASK: ZL1 tar skalpen på biler som Mercedes SLS AMG, Audi R8 GT og Maserati Gran Turismo når det gjelder antall hestekrefter. Foto: GM

En ingeniørmessig bragd

Karosseriet har også blitt lettere ombygd for å tyne ut effektivitet, og særlig i høy hastighet. En vanlig Camaro SS, som de fleste produksjonsbiler, får løft i høy fart for å oppnå en grei miks av økonomi og ytelsestall.

Med ZL1 skjer det motsatte for at den skal bli mer stabil under høy hastighet. I stedet for et løft i SS ved 240 km/t som svarer til 90 kg, produserer ZL1 marktrykk på 30 kg.

Du må se nøye etter for å finne ut hvordan ingeniørene har klart denne bragden. Det finnes ingen stor spoiler som fikser sakene, men den beskjedne vingen bidrar likevel til 68 kilo økt marktrykk.

Det totale resultatet ble oppnådd via en prosess med gradvise endringer av grillen, panseret, vingene og undersiden i en vindtunnel.

Hvis dette høres ut som mye bråk for å lage en muskelbil - selv en så oppstæsjet som ZL1 - så bare vent til du hører hva de har gjort med chassiset.

I stedet for bare å bolte fast noen nye dempere som ekstrautstyr og gi den samme kjøreegenskaper som et pressluftbor, har Chevy satt Magnetic Ride Control (MRC) inn i Camaroen, samt noe som kalles Performance Traction Management (PTM).

2012 Camaro ZL1 Show Car=

FORBEDRET: Karosseriet har også blitt lettere ombygd for å tyne ut effektivitet, og særlig i høy hastighet. Foto: GM

Magnetisk demping

Dette er første gang noensinne at en sportsbil får tredje generasjons MRC aktiv magnetisk demping - den første i verden var Range Rover Evoque. MRC gir en lignende avansert følelse i ZL1: Den er behagelig når du ønsker å cruise av sted, og strammer seg opp når du vil ha det gøy. Dette er dyre greier, og du finner dem oftere på Ferrarier enn på muskelbiler. Men det viser hvor mye alvor Chevy legger i denne satsingen.

Spesielt når dette er integrert med PTM, som først var en nyhet på toppbilen ZR1 Corvette. Denne magiske boksen med fem modus ordner ikke bare med kjørekvaliteten, men styrer også akselerasjon, veigrep, styringsrespons og stabilitetskontroll.

Så i teorien har ZL1 alt sammen: Rimelig pris, tonnevis av kraft, fart så det holder, fiffig fjæring og en idiotsikker ytelseskontroll. Det skulle ha gitt oss den veloppdragne rånebilen som vi alltid har ønsket oss.

2012 Camaro ZL1 Show Car=

KVALITET INNI: Interiøret i ZL1 har lettleste instrumenter, ny girspak og et semsket ratt. Foto: GM

Uggen på glatt underlag

Men der ting begynner å rakne litt, er ved vekta. Tross alle miraklene som er gjennomført av utviklingsteamet, er det ikke mulig å skjule at ZL1 har en vekt som ligger på godt over 1870 kilo.

Dette er ikke noe problem når du kjører rett fram. Men viser du det tallet til en sving, og legger inn litt livløs styring, er det ikke mulig å skjule det. Særlig når det er vått. Og det er det når vi prøvekjører.

2012 Chevrolet Camaro ZL1. (01/17/2012)=

KJØREEGENSKAPER: En muskelbil som kjører som en superbil. Wow. Foto: GM

Selv med PTM i sitt mest beskjedne modus, kutter ZL1 kraften når den føler at grepet glipper, og gir den deretter tilbake til deg - alle 588 hestene - på et blunk. Noe som nesten er verre enn ikke å ha grep i det hele tatt. Det ble eminent demonstrert av en USA-journalist. På en rett strekning, i andre gir, krasjet han.

Det kan høres ut som om jeg ikke likte ZL1, men det gjorde jeg. Veldig. At den er litt vrien å kjøre når det er vått, er ingen feil.

Det er noe du må forvente av en muskelbil, alle muskelbiler, særlig en med nesten 600 hk. Det er absolutt den raskeste i sitt slag i dag. Så den bør bli verdsatt og hyllet som det ekstraordinært gode kjøpet den er.

Men: Bare ikke nevn 2013 Shelby GT500.

2012 Camaro ZL1 Show Car=

UNDER PANSERET: En overladet LSA- motor er lånt fra Cadillac CTS-V, og har 24 hester mer. Foto: GM

Spesifikasjoner

Chevrolet Camaro ZL1

Motor: 6162 ccm, 8 syl,

Drift: Bakhjulsdrift

Hk: 588

Nm: 754 Nm

Forbruk: 1,77 l/mil

CO2-ustlipp: 389 g/km

0-100 km/T: 3,9 sek

Toppfart: 296 km/t,

Vekt: 1873 kg

Pris: (315.000 NOK, i USA)

2012 Camaro ZL1 Show Car=

GIR: Sekstrinns manuell gir skikkelig action. Tretrinns auto er ikke best. Foto: GM

DOMMEN: Femte generasjon Camaro leverer endelig kraften og ytelsen som utseendet har lovt oss siden lanseringen i 2009. Vil gladelig spinne hjulene sine - eller hele bilen - både natt og dag.

RIVALEN: For GT500 Mustang - Mustang lover å holde tritt med XL1. 330 km/t + 660 hk + 140 kg vektbesparelse = kruttønne.

Les også:

Idiotisk navn, men bilen er bra

Nordmenn digger denne biltypen

Vi har testet 569 biler

2013 Ford Shelby GT500: The New Shelby GT500 sets a performance-driven design standard with new downforce-generating front grilles, aggressive splitter, new quad exhaust system and two new forged-aluminum wheels. Also new for 2013 is a 5.8-liter supercharged V8 engine producing 650 horsepower and 600 lb.-ft toque. (11/15/2011)=

RIVAL: 2013 Ford Shelby GT500. Foto: Ford

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!