Ny undersøkelse

Piggdekk redder liv

En ny undersøkelse viser at piggdekk redder liv. Effekten er primært dokumentert på biler uten elektronisk stabilitetskontroll.

Piggfrie dekk trenger antisladdsystem.

Piggfrie dekk trenger antisladdsystem. Foto: Aalbergsjø, Kjell Magne

Publisert Oppdatert

Del

Pigg er best - i hvert fall på ESP-løse biler.

Pigg er best - i hvert fall på ESP-løse biler. Foto: Aalbergsjø, Kjell Magne

Det er det svenske Trafikverket og Vectura, som har foretatt en undersøkelse som snur opp ned på manges oppfatning av piggdekk.

For tall fra ulykker med omkomne, fra vintersesongene fra 2000-2010, viser at piggdekk på vinterføre minsker risikoen for å havne i en dødsulykke med hele 42 prosent.

Har du en nyere bil, med elektronisk stabilitetskontroll (ESP), kan du antakeligvis likevel beholde piggfritt med god samvittighet.

Undersøkelsen konkluderer nemlig med at det etter alt å dømme primært er biler uten "elektroniske støttehjul" som lider under mangel på pigger i dekkene. Noe som igjen understreker hvor viktig ESP er som sikkerhetsfaktor.

Så viktig at systemet i USA er påbudt for personbiler.

Mange biler uten ESP

Og hvor mange personbiler i Norge har ESP? Det finnes cirka 2,3 millioner personbiler i Norge. Gjennomsnittsalderen er 10,4 år. Hvor mange av dem som har ESP finnes det ingen eksakte tall på. Men la oss ta en liten regneøvelse:

VW er, sammen med Toyota, landets mestselgende merke gjennom mange år. Mercedes-Benz kom med det første ESP-systemet i 1995, mens Passat fikk ESP som standardutstyr i 2000. De andre VW-modellene fulgte opp i årene etterpå.

Fortsatt selges det nye rimelige biler uten ESP (Daihatsu Terios, Hyundai I10 1,0 Classic, Mitsubishi Colt 1,1 og 1,3 Invite, Morgan-modellene, Nissan Pixo 1,0 Visia og Acenta, Subaru Justy F 1,0S, Suzuki Jimny 1,3 SE, Suzuki Ignis 1,3 Sport, Suzuki Liana 1,4 Sport, Think City, Toyota Aygo og Aygo+ - listen er fra Opplysningsrådet for Veitrafikken).

Med andre ord - du kan trygt regne med at det går mange hundre tusen personbiler på veiene, uten ESP.

Så undersøkelsen er høyst relevant.

Ikke overrasket

Unik er den ikke. Allerede i 2005 konkluderte en undersøkelse utført av Svenska Vägverket og forsikringsselskapet Folksam med at man fikk inntil 40 prosent lavere ulykkesrisiko med ESP.

Snart kommer vinteren...og det er ikke bare en kald og fin tid.

Snart kommer vinteren...og det er ikke bare en kald og fin tid. Foto: Aalbergsjø, Kjell Magne

Det er heller ikke unikt for vår egen dekktester, Knut Arne Glesne, at piggdekkene er de tryggeste.

- I alle våre dekktester har piggdekk gjort det bedre enn piggfrie på alle underlag. De nyeste og beste piggfrie dekkene nærmer seg i score, men er fortsatt dårligere.

For de av oss som har kjørt bil på is, så er det heller ingen bombe at pigger griper bedre enn piggfritt på den typen underlag. Jo flere og lengre - dess bedre sitter det (jmfr. rallybiler).

Likevel finnes det selvsagt mange argumenter for piggfritt (mindre støy, mindre forurensing, slipper piggdekkavgift i storbyer, at man bor i en region med milde vintre etc.).

Valget er ditt, og i vår spørreundersøkelse på vimennbil.no kan du svare oss på hva du velger til vinteren.

Men kjører du en bil uten ESP er det altså mye som taler for at du bør velge piggdekk.

Les også:

Prøv vår dekkquiz

Dette må du vite om vinterdekk

Hvilke vinterdekk skal du velge?

Stor test av gummistøvler

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag