PS: For oppdatert test, les vår test av piggfrie vinterdekk 2010/2011. Se også vår test av piggdekk for 2010/2011.

Kjell Magne Aalbergsjø er testsjef i motorredaksjonen og har gjennom mange år gjennomført flere titall dekktester. Det han ikke vet om dekk, er neppe verdt å vite. Her er hans tips til deg som skal kjøpe nye dekk til vinteren:

Vi kjøper nå flere vinterdekk uten pigger enn med, mens svensker og finner fortsatt sverger til piggdekkene når de skal ha skikkelige vinterdekk. Myndighetene har sånn sett kommet langt på vei i sitt mål om 80 prosent piggfrie vinterdekk i de store byene.

Med tanke på forurensing og veislitasje er det ingen tvil om at piggfritt er løsningen, og i den grad piggfrie vinterdekk har en negativ innflytelse på ulykkes- og skadestatistikken, dreier det seg ofte om småbulking. Bare i unntakstilfeller kan større ulykker tilskrives dekkene, og de fleste av disse skjer på vei med våt is.

Mange meninger og mye synsing preger diskusjonen rundt piggdekk/piggfrie vinterdekk. Men vi har også fakta å støtte oss til.

Vi kan skille mellom to typer piggfrie vinterdekk. For norske kjøreforhold er dekkene som kalles nordiske piggfrie dekk best egnet. Disse har bedre egenskaper på is, blant annet på grunn av en mykere gummiblanding, enn de kontinental piggfrie dekkene.

De kontinentale dekkene har mønstre med runde skuldre og er utviklet med tanke på snø og våte veier. Egenskapene på is er ikke prioritert på samme måte som i de nordiske dekkene.

Tester viser at forskjellen mellom piggdekk og nordiske piggfrie vinterdekk er blitt vesentlig mindre enn de var for bare fem-seks år siden. De piggfrie dekkene var en periode utviklet med veldig stor vekt på gode egenskaper på is. Det resulterte i middelmådige egenskaper på snø, snøslaps og på bar vei.

Les også:

Den nyeste generasjonen nordiske piggfrie vinterdekk har bedre balanse mellom egenskapene på is, på løst underlag som snø og snøslaps og på våt vei. Forskjellen mellom gode piggfrie dekke og piggdekk er dermed blitt mindre.

På snø er det ingen merkbar forskjell mellom dekk med og uten pigger. På dette føret har ikke piggene nevneverdig effekt.

Pigg best på asfalt

På bar vei har piggdekkene bedre egenskaper enn de nordiske piggfrie dekkene. Hardere gummiblanding gir piggdekkene bedre stabilitet i svinger, bedre styrerespons, bedre bremseegenskaper og bedre dreneringsegenskaper.

Mens vi for fem-seks år siden snakket om opptil 35 prosent forskjell i bremselengde mellom et piggfritt dekk og et piggdekk, er forskjellene nå redusert til mellom 15 og 20 prosent i piggdekkenes favør.

Men forskjellen er fortsatt stor nok til at de som kjører piggfritt skal ta høyde for at de på bar og våt asfalt har lengre bremsestrekning enn biler med piggdekk eller kontinentale piggfrie vinterdekk.

Det eneste føret hvor piggdekkene fortsatt har en reell fordel, er på våt is. Her greier selv ikke dekk med fiberpartikler, luftbobler eller lignende å hamle opp med piggdekkene. Men heller ikke piggdekk gjør om våt is til bar asfalt. Slikt føre er glatt uansett hvilke dekk du har på bilen, og slitte piggdekk kan ofte være dårligere enn gode piggfrie dekk.

Les også:

Nå bør du skifte til vinterdekk

Hvilken dekktype du skal velge avhenger av flere forhold. Har du en eldre bil uten ABS-bremser, vil du ha bedre bremseegenskaper på is med piggdekk. Moderne biler med ABS-bremser og elektronisk stabilitetskontroll greier å utnytte de piggfrie dekkenes egenskaper meget godt, og for disse oppleves forskjellen mellom piggdekk og piggfrie vinterdekk som liten.

Kjøreforholdene er selvsagt avgjørende for valg av dekktype. Kjører du hovedsakelig på stødig vinterføre, er piggfrie dekk et godt alternativ. Skifter føret hyppig som følge av temperaturer som ligger og vipper rundt null, kan piggdekk være et godt valg.

Kjører du derimot stort sett på bare veier og i områder hvor det er godt veivedlikehold med tanke på strøing og salting, noe som er tilfellet for de fleste norske bilister, er piggfrie dekk å foretrekke.

Stor SUV best med pigg

Verdt å nevne er det dessuten at mange som kjører store, tunge SUV-er foretrekker piggdekk. Med drift på alle fire er ikke faren stor for at disse bilene ikke skal komme seg opp bakken. Men for å hindre at 2,5 tonn, med SUV glir av gårde ned bakken, kan pigger være godt å ha.

Vi kjenner til mange stor-SUV-eiere som har byttet til piggdekk etter den første vinteren på piggfritt.

Hovedsaken er at du som sjåfør er fortrolig med ditt dekkvalg og kan kjøre uten å bli stresset på grunn av føret. En stresset og nervøs sjåfør er en dårlig sjåfør.

Les også: Slik gjennomføres en dekktest

Råd for sikker vinterkjøring:

  • Avpass hastigheten etter forholdene
  • Kjør mykt
  • Hold god avstand
  • Ta høyde for brå skifter av føreforhold
  • Temperaturer mellom +3 og -2 grader betyr fare for is selv på tørr vei
  • Skyggepartier kan ha is
  • Utnytt de delene av veien som har best feste
  • Ha kjettinger i bilen
  • Rengjør dekkene med jevne mellomrom

Les også:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!