Forbudt å kjøre uten
Elektronisk stabilitetskontroll gir dramatisk økt sikkerhet, og blir nå standardutstyr på alle nye personbiler solgt i USA.
Når amerikanske myndigheter nå går ut og forlanger ESP på alle nye personbiler solgt i fremtiden, baserer beslutningen seg på undersøkelser som viser at sikkerhetsgevinsten er enorm.
Det var Mercedes-Benz som i samarbeid med Borsch innførte det første elektroniske stabilitetssystemet på markedet (kalt ESP - i dag brukes forskjellige navn på forskjellige bilmerker), i 1995. Som alltid kom systemet først på de dyreste bilene, og helt frem til i dag har mange småbiler fortsatt ikke elektroniske "støttehjul" som standard (heller ikke alle biler i høyere prisklasser).
National Highway Traffic and Safety Administrations (NHTSA) hevder at biler med ESP har 35 % lavere sannsynlighet for å bli innblandet i en kollisjon enn biler uten. SUV'er med ESP er involvert i 67 % færre ulykker enn SUV'er uten (SUV'er er særlig utsatt for rulling på grunn av høyt tyngdepunkt).
NHTSA har i en seksårsperiode undersøkt 40.000 kollisjoner, og organisasjonen har videre funnet ut at personbiler med ESP har 30 % lavere risiko for å havne i ulykker med fatal utgang. For SUV-klassen isolert har biler med ESP hele 63 % lavere risiko for å havne i dødsulykker.
Andre undersøkelser konkluderer med det samme - og grovt sett kan det hevdes at du halverer risikoen for å havne i en kollisjon hvis kjøretøyet du bruker er utstyrt med elektronisk stabilitetssystem.
I Norge har det vært en viss diskusjon om hvorvidt ESP har noe for seg når bilene har firehjulstrekk. Selvsagt er systemet like nyttig da, selv om 4WD i seg selv gir bedre veigrep. Bilkunder bør også være oppmerksomme på at slike elektroniske stabilitetssystemer virker forskjellig fra merke til merke; fra irriterende brått og brutalt til mer finslepent og umerkelig. I de fleste biler kan man også skru av ESP'en, noen ganger i flere trinn fra "litt av" til " helt av".
Og for den som ikke vet det, virker slike systemer ved at elektronikken oppdager når du mister kontroll, og søker å gjenvinne den ved å bremse hjul individuelt og/eller redusere motorkraft.
Denne saken ble første gang publisert 21/09 2006, og sist oppdatert 04/05 2017.