Best på forskjellig føre

Mens piggdekk er best på noen underlag, er de piggfrie dekkene best på andre områder.

GROV OPPSUMMERING AV TESTRESULTATENE:

Piggfrie dekk er best:

  • bremsing på snø (mye bedre)
  • kjørefølelse på is

Piggdekk er best:

  • akselerasjon på snø
  • akselerasjon på is (mye bedre)
  • vannplaning i sving

Piggdekk og piggfrie er omtrent jevnbyrdige:

  • kjørefølelse på snø
  • bremsing på is
  • bremsing på våt asfalt
  • vannplaning rett fram
  • kjørefølelse på våt asfalt

Kjører du mer enn 80 prosent på bar vei, og det gjør de fleste som bor i eller ved de store byene, anbefaler vi piggfrie dekk.

PS: For oppdatert test, les vår test av piggfrie vinterdekk 2010/2011. Se også vår test av piggdekk for 2010/2011.

Hva funker best, piggdekk eller piggfrie?

Det åpenbare svaret er selvsagt, "det kommer an på". Her er teorien:

Gummi-teorien

Skal piggfrie vinterdekk gi godt feste på det mest krevende av vinterfører - is - er de avhengig av en stor anleggsflate, myk gummiblanding og et mønster som har mange kanter.

For de fleste dekk innebærer det mange seipinger (små, finskårne riller i dekkene).

Ulempen med de fleste piggfrie dekk utviklet for nordiske forhold, er at de på grunn av dette har dårlige egenskaper på bar vei, og da spesielt i form av dårlige bremse- og dårlige dreneringsegenskaper.

Dette siste gir for mange dekk også dårlige egenskaper i løs snø og snøslaps.

Med pigger i vinterdekkene for å forbedre egenskapene på is, kan man bruke et mønster som er åpnere. Det blir ikke samme behov for stor kontaktflate mot vei og is. Man kan derfor bruke en fastere gummiblanding som gir bedre stabilitet.

Dette gir mulighet for et mønster som kan drenere bedre, og dermed også fungere bedre i løs snø. Ofte er piggdekkene smalere enn tilsvarende piggfrie dekk i samme dimensjon.

Les også:

Vil du ha de beste piggfrie vinterdekkene? Les årets omfattende vinterdekktest her

Spar nesten 4000 kroner - her får du billige vinterdekk

Les på Nettavisen: - Bytt til vinterdekk nå

Det er i grove trekk teorien. Så skal vi se hvordan dette er i praksis.

Vi har testet fire dekk. Piggdekkene Michelin X-Ice North 2 og Nokian Hakkapeliitta 7, som begge er nye denne sesongen, møter de piggfrie dekkene Michelin X-Ice 2 og Nokian Hakkapeliitta R.

Her finner du testresultatene (Klikk på tabellen for stort bilde.) :

img

Store forskjeller på snø

Vi begynner med egenskapene på snø. Her er det normalt liten forskjell mellom piggdekkene og de piggfrie dekkene. Resultatene i bremsetesten på snø er derfor overraskende:

De piggfrie dekkene slår sine konkurrenter med pigger med god margin, vi snakker om forskjeller på 15 til 17 prosent i bremsestrekning. Det virker kanskje beskjedent fra 40 km/t, men selv fra så lav hastighet er det tre meter som skiller de piggfrie dekkene fra piggdekkene.

Dekktest Vinterdekk test piggdekk piggfritt=

MYE BEDRE: De piggfrie dekkene, som dette Michelin X-Ice 2-dekket, har mye bedre balanse mellom egenskaper på is, snø og bar vei enn det vi tidligere har sett på piggfrie dekk. © Aalbergsjø, Kjell Magne

Akselerasjonstesten er mer i tråd med det vi hadde forventet, med et lite forsprang til piggdekkene. Også på snøhandlingsbanen har piggdekkene et lite overtak.

Dette kommer i liten grad til uttrykk i rundetidene, men den subjektive opplevelsen er at piggdekkene er enklere å kontrollere i partiene med mye løs snø, men at de ikke har noen fordel der det er hardpakket snø.

Les også:

Har du nye vinterdekk? Slik skal du kjøre de inn

Vi er blitt vant til at de nordiske piggfrie vinterdekkene er gode på is, i alle fall så lenge den er tørr og kald.

Det er det på testdagen, temperaturmåleren viser mellom 7 og 11 minus, og resultatene er ikke overraskende. Med maksimalt 3,3 prosent i forskjell mellom beste og dårligste dekk ligger vi innenfor de marginene naturlige variasjoner i testresultatene. I virkeligheten kan vi bare bruke disse resultatene som en vag antydning av styrkeforholdet.

I akselerasjonstesten kommer derimot piggdekkene til sin rett: Begge piggdekkene drar ifra sine respektive piggfrie søsken med god margin.

Dekktest Vinterdekk test piggdekk piggfritt=

VÅTT? Om det er våt asfalt, sliter Nokian Hakkapeliitta R-dekket mer enn de andre dekkene i denne testen. © Aalbergsjø, Kjell Magne

Betydelige forbedringer

På isbanen kjenner de piggfrie dekkene seg hjemme. Balansen mellom akselerasjons- og bremseegenskaper og sidegrep stemmer perfekt, og med en bred slippgrense er de derfor lette å kontrollere.

Piggdekkene sliter, og vi snakker faktisk om ganske store forskjeller i favør av de piggfrie dekkene. Piggdekkene har bedre akselerasjon, men har problemer med sidegrepet, og er derfor vanskeligere å kontrollere.

På nullføre med vann på isen vil piggdekkene derimot ha en stor fordel.

Les også:

Vi har testet årets piggfrie vinterdekk. Finn dine nye dekk her!

Vil du ha piggdekk i stedet? Her finner du en stor test av årets piggdekk

Teori og praksis stemmer ikke alltid. Mens tidligere bremsetester på våt asfalt har vist at piggdekkene har hatt en fordel i forhold til sammenlignbare nordiske piggfrie vinterdekk, stemmer ikke det lenger.

Michelins piggfrie vinterdekk har vært blant dem som har hatt best egenskaper på bar vei, mens Nokians dekk har slitt på grunn av ekstremt myk gummiblanding.

Nokian Hakkapeliitta R er betydelig forbedret, og selv om det er det dårligste dekket i denne bremsetesten, er forskjellen til de andre dekkene liten: piggdekket Hakkapeliitta 7 har to meter kortere bremsestrekning.

Dekktest Vinterdekk test piggdekk piggfritt=

ASFALTVINNER: Selv om blank is kanskje har vært paradegrenen til piggdekk, gjør de det også svært bra på våt asfalt. Her Michelin X-Ice North 2. © Aalbergsjø, Kjell Magne

Forskjellene jevnes ut

I vannplaningstesten, hvor vi måler dreneringsegenskapene når vi kjører rett fram, er også forskjellen mellom de fire testdekkene liten.

Men nok en gang er det Hakkapeliitta R som kommer dårligst ut, og vannplaner ved 48,4 km/t, mens piggdekket Hakkapeliitta 7 tåler 52,3 km/t før det vannplaner.

Også Michelins piggdekk har høyere vannplaningshastighet enn det piggfrie X-Ice 2, men bare 1 km/t skiller dem.

Testen hvor vi måler dreneringsegenskapene i sving, gir derimot et mer dramatisk bilde av styrkeforholdet mellom de to dekktypene. Her er piggdekkene henholdsvis 10 og 18 prosent bedre enn de piggfrie dekkene.

På den våte handlingbanen er det igjen duket for et jevnt oppgjør, og det er de piggdekkene som er raskest, men med liten margin.

Mens forskjellen mellom piggdekk og piggfrie vinterdekk for nordiske forhold tidligere har vært til dels stor, spesielt når det gjelder egenskapene på bart underlag, er den nå redusert betydelig. Dekkprodusentene har skjerpet seg, og de beste piggfrie dekkene har nå betydelig bedre balanse mellom egenskapene på is og snø og på bar vei, og det uten at egenskapene på is er blitt dårligere.

På stødig vinterføre har de beste piggfrie vinterdekkene meget gode egenskaper. Det er først når mildværet slår til og vi kjører på våt is eller på helt speilblank is at piggdekkene har store fordeler.

Dekktest Vinterdekk test piggdekk piggfritt=

PIGGER: Nokian Hakkapeliitta 7-piggdekket gjør det blant annet godt på våt asfalt. © Aalbergsjø, Kjell Magne

Så hva skal du velge?

Det er umulig å peke på ett dekk og si at det er best for alle. Hvor du kjører og hva du bruker bilen til spiller en altfor stor rolle til at en kan gi et allmenngyldig råd.

Det man alltid må huske, er at vinterdekk som er gode på is, vil aldri bli like gode som sommerdekk på bar vei.

Valget er ditt, men vi anbefaler å kjøre piggfritt hvis mer enn 80 prosent av kjøringen din foregår på bar vei. Og bar vei er det kanskje mer av enn du tror av i Vinter-Norge.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!