Nyhet: Ford Ranger, 2016

Her kommer tøffe, tøffe, tøffe, tøff!

Pickup-produsentene snakker stadig om å gi pickupene mer personbilfølelse, men har fortsatt en lang vei å gå. Med helt nye Ranger tar Ford et stort skritt i riktig retning.

Sist oppdatert

– Nye Ford Ranger tar med seg høyere komfort og ny teknologi inn i denne klassen, uten å gi avkall på de egenskapene våre kunder krever, fastslår Johnny Løvli, salgssjef for nyttekjøretøy hos den norske Ford-importøren.

Han snakker blant annet om utstyret Ford Ranger besitter. For som i merkets andre modeller, vil Ranger, som kommer i salg tidlig 2016, tilbys med Fords kommunikasjonssystem SYNC 2 og en god porsjon aktivt sikkerhetsutstyr.

I listen over aktivt sikkerhetsutstyr finner vi blant annet filskifter og filholder, adaptiv cruisekontroll, avstandsvarsler, parkeringssensorer og ryggekamera, stabilitetsprogram, førerovervåking, nødhjelpsassistanse, bakkestartassistanse og såkalt Hill Descent Controll som gir bedre stabilitet i bratte nedoverbakker.

Mest spennende blant sikkerhetsutstyret er uten tvil stabilitetskontrollen, som justeres etter hvor mye last Ranger har på lasteplanet.  Den har også en egen tilhengerfunksjon som skal forhindre å få sleng på hengeren på glatt føre.

Dagens dashbord-knappeflora erstattes som nevnt med SYNC 2, en stor touchskjerm (lik som i nye Ford Mondeo). Det gjør førermiljøet mer ryddig og langt enklere å bruke.

Nytt eksteriørdesign til tross – nye Ranger er ganske lik dagens modell. Barsk, men ikke like barsk som storebror F-150 Raptor.

TAR SEG FRAM: Bakkeklaring på 23 centimeter og vadedybde på 80 centimeter, samt  innkjøringsvinkel på 28 grader og utkjøringsvinkel på 25 grader, skal gi god framkommelighet.
TAR SEG FRAM: Bakkeklaring på 23 centimeter og vadedybde på 80 centimeter, samt innkjøringsvinkel på 28 grader og utkjøringsvinkel på 25 grader, skal gi god framkommelighet.

23 cm bakkeklaring

Ford hevder nye Ranger vil bli et av de mest anvendelige kjøretøyene i klassen, og kan friste med bakkeklaring på 23 centimeter og en vadedybde på 80 centimeter. Forholdsvis korte overheng sørger for en innkjøringsvinkel på 28 grader og en utkjøringsvinkel på 25 grader.

Som seg hør og bør har Ranger firehjulsdrift og lavgirserie, samt en låsing på differensialen bak. Det skal sikre god framkommelighet nær sagt uansett føre. Og, den er en av få i klassen som kan med tilhengervekt på 3,5 tonn.

I en pressemelding skriver Ford at de har fintrimmet hjulopphenget for å gi enda bedre komfort og kjøreegenskaper enn tidligere. De har også jobbet mye med støyisolering, og påstår at nye Ranger vil være en av de mest komfortable pickupene i ditt prissegment.

BRA UTSTYRT: Nye Ranger får Fords nye kommunikasjonssystem SYNC 2 og god porsjon aktivt sikkerhetsutstyr, deriblant stabilitestkontroll med last- og tilhengerfunksjon.
BRA UTSTYRT: Nye Ranger får Fords nye kommunikasjonssystem SYNC 2 og god porsjon aktivt sikkerhetsutstyr, deriblant stabilitestkontroll med last- og tilhengerfunksjon.

Mer krutt under panseret

Motorprogrammet i nye Ranger er det samme som i dag, men Ford henter ut litt mer effekt av den minste motoren, en 2,2-liters firesylindret diesel.

2,2-literen som tidligere var å få med enten 125 eller 150 hestekrefter, vil i nye Ranger produsere 130 eller 160-hestekrefter. Vi vil tro det dreier seg om en software-oppdatering, uten at vi har fått det bekreftet.

Nytt for disse motorene, er at de har fått start/stopp-teknologi. Dette for å senke forbruk og utslipp.

Største motor, en femsylindret 3,2-litersdiesel, henter de ut like mye effekt av som i dag – 200 hestekrefter og 470 Newtonmeter.

Denne saken ble første gang publisert 27/03 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også