Aldri før har vi fått så mange positive tilbakemeldinger fra forbipasserende under en testtur som med nye Wildtrack. Så det er tydeligvis ikke bare oss i redaksjonen som synes Ranger blir en svært tøff pickup med dette utstyret.

Wildtrack-seter i alcantara, gulvmatter og skinntrukket ratt med Wildtrack-søm, gjør det helt klart hvliken Ranger-versjon du har satt deg inn i.

Automaten er vårt foretrukne gearkassealternativ i Wildtrack. 200-hesteren og automaten passer godt sammen og det hele blir mer komfortabelt.

3,2 liters rekkefemmer krever 1,04 liter på mila med automat og 0,97 på mila med manuell.

Ryggekamera vises i en liten skjerm integrert i sladrespeilet. Løsningen fungerer bra og en ryggesensor hjelper også til med å rygge den 5,42 meter lange bilen på plass.

Ryggekamera er skjult i Ford-logoen på baklemmen.

I utgangspunktet er Ranger konstruert for å dytte Toyota Hilux ned fra pickuptronen. Ranger-satsingen blir i Australia, Sør Amerika, Europa, Sørøst Asia og Midtøsten.

Ford Ranger Wildtrack 3.2 200 hk Double Cab:

Motor: 3,2 Duratorq TDCI 5 sylindre i rekke med common rail

Effekt: 200 hk

Dreiemoment: 470 Nm

Topphastighet: 175 km/t

Bredde: 185 cm

Lengde: 542 cm

Høyde: 182 cm

Planlengde: 155 cm

Akselavstand: 322 cm

Egenvekt med fører: 2276 kg

Nyttelast med passasjer: 924 kg

Tillatt tilhengervekt: 3350 kg

Vadedybde: 80cm

Ford Ranger Wildtrack 3.2 200 hk manuell Double Cab

0-100 km/t: manuell 10,3 sekunder

Utslipp CO2manuell: 249 g/km

Forbruk manuell: 0,97 l/mil

Pris manuell: 386.200 kr

Ford Ranger Wildtrack 3,2 200 hk automat Double Cab

0-100 km/t: automat 10,4 sekunder

Utslipp CO2automat: 274 g/km

Forbruk automat: 1,04 l/mil

Pris automat: 401.000 kr

Ford Ranger selges til 180 land verden rundt med motalternativer på 2,2 liter og 3,2 liter.

200 hestekrefter

Her hjemme blir 2,2 literen med 150 hester den mest vanlige, mens 3,2 literen på 200 hester blir å finne i Limited- og Wildtrack-utgaven. Sistnevnte har vi fått gleden av prøve oss på i sommer.

Rekkefemmer

Den 3,2 liters store rekkefemmeren bruker common rail teknologi og yter 200 hestekrefter med 470 Newtonmeter. Den finnes allerede i Transit, men gjør en bedre figur i nye Ranger synes vi.

Limited og Wildtrack

Den skal klare å gjøre 90 prosent av dreiemomentet tilgjengelig fra 1700 til 3500 omdreininger. 3,2-literen fås kun på Limited og Wildtrack-modellene og prisen for en Limited med 3,2 liter starter på 346.200 kroner.

Ikke gromlyd

Motoren høres ut som en vanlig dieselmotor og det kan nok skuffe enkelte at det ikke er et mer gromt lydbilde. Men under gasspådrag høres plystringen av turboen sammen med en litt mer grovkornet diesellyd, noe i hvert fall undertegnede noterte seg som litt tøft. Denne drivlinja er bygget for styrke, ikke fart. Likevel merkes en klar forskjell fra 2,2-literen og pickupen flytter seg bra. Fra stillestående til 100 km/t bruker den rett over 10 sekunder, noe som er bra i denne klassen.

Manuell eller automat

Motoren leveres enten med seks trinns manuell eller seks trinns automat, samme alternativer som på 150-hesteren. Vi har vært så heldige at vi har fått kjøre begge versjoner i løpet av sommere.

Den manuelle kassa krever litt tilvenning og kan virke litt hard og grov i overføringene, men etter noen timer bak rattet gikk det bedre. Aller best inntrykk fikk vi uansett av automaten som passer godt til den sterke motoren.

Tåler mye

Prispåslaget for automat er på 14.800 kroner. Et gledelig fakta til alle de som til stadighet drar på tunge lass er at automatkassa har en kapasitet på 800 Newtonmeter på inngående aksel. Tillatt tilhengervekt med brems er 3350 kilo som på de andre Ranger-utgavene.

Wildtrack står på 18-tommere med 265/60 gummi av typen Cross Contact fra Continental. Kjøreopplevelsen er god, nærmest som på en personbil i forhold til enkelte pickuper. Kjøres den uten last og aktivt på svingete vei imponerer den med godt veigrep. Vi sammenlignet en Ranger XLT mot Volkswagens Amarok i forrige utgave av VarebilMagasinet og kom fram til at de to er nært opp til hverandre i landeveiskomfort.

Litt stumpete

Likevel er fortsatt dette snakk om en pickup og kjøres bilen uten last vil du merke at den har bladfjærer bak og generelt sett er satt opp for både tung last og terrengkjøring. For å si det enkelt, det blir litt stumpete, men fortsatt bra til å være i denne klassen.

Utstyr

Wildtrack har åpenbart det lille ekstra, noe som kanskje fremgår av bildene. Utstyrsnivået er bedre enn i XLT og Limited-versjonene. Vi setter pris på ryggekameraet som er skjult i Ford-logoen på baklemmen. Den lille skjermen som er integrert i sladrespeilet fungerer bra på tross av at det er lite.

I tillegg til ryggekameraet supplerer bilen med ryggevarsling. Man kan også se på linjene i bildet hvor nærme man er hinderet bak.

Bra bluetooth

Den integrerte radioen har bluetooth og navigasjon som fungerte bra. Tilkobling av Ipod fungerte helt smertefritt og det var lett å finne fram til ønsket musikk ved hjelp av Fords skjermmeny. Skjermen er ikke stor, men siden den er plassert et stykke inn i dashbordet blir ikke bildet forstyrret av lyset fra frontvinduet.

Enkel finish

Vi legger merke til lettvinte løsninger på finishen innvendig. Særlig gjelder dette plastikken i interiøret som virker litt billig og enkelte steder grovt skåret ut. Det samme gjelder plastikkdekselet på innsiden av lastelemmen bak.

I hvilken grad dette påvirker kundenes inntrykk av bilen er usikkert. Om bilen likevel skal brukes som et verktøy kan det nærmest være en fordel at ting ikke er for fine. Men om bilen stort sett kjøres som en personbil kan slike ting telle på minussiden.

Dynamisk uttrykk

Wildtrack har 18-tommere, titanium frontgrill, elektrisk betjente sidespeil som er lakkert sort med LED-sideblinklys og bakkebelysning. Sidebøyler i sølvfarget rustfritt stål, takrails med alufinish og den store aerodynamiske sporsbøylen over planet gir bilen et tøft og dynamisk uttrykk.

En viktig detalj i forhold til XLT-versjonen, som vi har kjørt tidligere, er Wildtracks støtfanger bak i stål med stigtrinn. Dette gir bilen et mer komplett inntrykk i forhold til versjonene uten bakfanger.

Signaleffekt

Fargen og stylingen gjør Ranger Wildtrack til en godt synlig bil med en klar signaleffekt. Undertegnede har aldri kjørt en pickup som har fått så mange positive kommentarer fra både bilinteresserte og folk som ikke kan bak frem på en bil.

At nye Wildtrack har en ekstra showfaktor i denne fargen, Wildtrack Orange, er det liten tvil om.

Ranger Wildtrack er god på veien, man får neste personbilfølelse av å sitte bak rattet og den tar svinger bra til å være en pickup. Men man klarer ikke å komme vekk fra at dette er en bil med baldfjærer bak, det merkes uten last.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!