Pickup

Barskere bil får du ikke i Norge

Av de serieproduserte bilene er F-150 Raptor det tøffeste du får i Norge.

Sist oppdatert

Bare smak litt på tallene: 2,7 tonn, 420 hestekrefter, 600 Newtonmeter, 4x4, 0-100 km/t på 7,4 sekunder, 30 centimeter fjæringsvei. Vi snakker om kanskje verdens barskeste pickup

Joda, det finnes ekstremt barske biler som er etterbehandlet av selskaper som for eksempel Arctic Trucks, men blant de serieproduserte bilene er Ford F-150 SVT Raptor antakelig den aller råeste med fire hjul. Det finnes noen ekstreme sekshjulinger.

Kjører du Raptor har du lov til å være brautende. Ikke bare litt, men ordentlig brautende. Tøffere enn dette blir det ikke, med mindre du klarer å registrere en monstertruck for bruk på veien.

Pickup som tåler hopp

Raptor, en ørkenjeger. I motsetning til andre power-pickups som Ford F150 Lightning og Dodge Ram SRT-10, er Raptor bygget for å ta seg raskest mulig gjennom ørkenen - ikke rett fram på en paddeflat asfaltvei. Raptor har ikke bakhjulsdrift, men firehjulsdrift og understell som tåler og herjes med. Et eksempel på det, er at nybilgarantien gjelder selv om du hopper med den. Noen andre?

Dessverre er det lite ørken i Norge. Litt offensiv satsing i et sandtak var det nærmeste vi kom. Rett materiale under hjulene, altså sand og grus, skapte i hvert fall den rette stemningen. Og der Lightning og SRT-10 ville blitt stående og grave hull, spurtet Raptor lekende lett videre.

Framkommeligheten er rett og slett enorm, noe Top Gear bekreftet da de kjørte Raptor gjennom den den absurde Hell' s Revenge-ruten gjennom månelandskapet i Moab i Utah. Det gikk visst lett som en lek.

FORD PICKUP: Ford F-150 SVT Raptor for de fleste andre pickuper til å se beskjedne ut.
FORD PICKUP: Ford F-150 SVT Raptor for de fleste andre pickuper til å se beskjedne ut. Foto: FOTO: Petter Handeland

Sterk og tørst Ford

HOPP: 20 i stil. FOTO: Produsent
HOPP: 20 i stil. FOTO: Produsent

Tekniske data:

Motor, cm3:6210 

Effekt, hk ved o/min: 420/5200

Dreiemoment, Nm ved o/min: 588

Egenvekt, kg: 2728

Lengde/bredde/høyde, cm:590/246/200 

Bakkeklaring, cm:24 

Forbruk, EU-mix l/mil:1,8 

0-100 km/t, fabrikk, sek:7,4 

Toppfart, km/t:165 

Pris fra, kr:Ca. 800 000

Det står ikke på krefter i Raptor. Da den kom tilbake i 2009 hadde den en 5,4-liters motor, men etter en oppgradering i 2011 er en 6,2-liters V8 eneste motoralternativ.

Og motoren kler bilen. Den er, som V8-ere ofte er, mildt sagt brautende. Lyden er én ting, men også kraftutviklingen er brutal. Man er liksom aldri i tvil - den har åtter. Stor og sulten åtter.

«Store biler bruker mye bensin», sa alltid min mor da hun ville få meg til å spise opp maten min. Jeg gjorde som hun sa, og med tiden ble jeg ganske stor. Og akkurat som Raptor, lar jeg ikke en god porsjon mat passere. Raptor slurper i seg store mengder «suppe», og det overrasker oss at den slurper i seg så mye som den faktisk gjør. Oppgitt forbruk er 1,8 liter på mila, men du skal holde tunga rett i munnen for å holde forbruket under to liter.

Slurp, og rap!

Breial på veien

Raptor er enorm. Lang, tung, høy og ikke minst bred. Og det er kanskje den enorme bredden som i størst grad tar pusten fra møtende trafikk. Den har 20 centimeter ekstra sporvidde sammenlignet vanlige F150 og måler enorme 2,46 meter i bredden. Den fyller bokstavelig talt sitt kjørefelt. Her må du regne med å ligge i ærmest konstant konflikt med parkeringsselskapene dersom du skal benytte deg av en regulert parkeringsplass. Du skal slite med å få den innenfor stripene. Parkeringshus? Glem det.

Den morske fronten gjør ikke saken bedre. «Nå kommer jeg og tar deg», nærmest brøler den i bakspeilet til bilen foran.

Skulle du være så uheldig å se en Raptor i bakspeilet, er det kun én ting som gjelder; slipp den forbi. Med mindre du kjører en skikkelig rask bil, kjører du neppe fra Raptor. Den gjør 0-100 km/t på 7,5 sekunder uansett underlag og kjøreforhold. Det er fort i en bil på 2,5 tonn.

Sjansen for å få en Raptor bak seg er heldigvis ikke stor. Til dags dato ruller det kun tre Raptorer på norske veier.

Et avgiftsmareritt

FORD RAPTOR: Mye plass og mye hardplast.
FORD RAPTOR: Mye plass og mye hardplast. Foto: FOTO: Petter Handeland

Med norske øyne er Raptor et avgiftsmareritt. Stor motor, masse kraft, høy vekt og enormt forbruk har spikret og senket kista for en norsk importør som søker avanse på import av den bøllete bilen.

Hopp og framkommelighet

Firehjulsdrift og en Torsen-differensial på framakselen fordeler kreftene til det hjulet som har best grep. Sammen med digre mud & snow-hjul sikrer det framdrift på din elleville ferd over sanddynene.

Hjulopphenget er heller ikke hyllevare. Det kan det ikke være, skal det tåle landingene etter store hopp i høy fart. Demperne er byttet ut med bypassdempere fra Fox som gir bedre kontroll over kompresjon og dekompresjon.

Likevel har en Ford-forhandler tatt inn og solgt to biler, og de har gått raskt. Den ene på hvite skilt til den nette sum av 1,9 millioner kroner. Som varebil må du regne med å legge mellom 800 og 900 000 kroner på bordet.

Det finnes altså folk der ute som brenner for slike biler og har økonomi til å betale for moroa. Det liker vi godt. Det krydrer en ellers ganske kjedelig bilpark.

Digger galskapen

Likevel klarer vi ikke la være å stille oss selv spørsmålet: Hva i all verden tenkte de på?! Motor, ytelser og barskt design liker vi alle, men Raptor oppleves veldig rustikk der vi sitter bak rattet i en jungel av hardplast.

Uten sammenligning for øvrig framstår biler som VW Amarok og selv Isuzu D-Max som meget forseggjorte og gir langt høyere kvalitetsfølelse. For øvrig hjelper det lite med 30 centimeter fjæringsvei når bilen hopper og spretter rundt på selv de minste ujevnheter.

Raptor er en ekstrem bil for ekstreme forhold. Den hører hjemme i ørkenen - ikke i Avgifts-Norge.

Likevel digger vi konseptet og det faktum at Ford har bygget den. Enda mer digger vi at det finnes folk som er gale nok til å ta ut Raptorer med norske skilt.

Les også:

Bruktbilene som nesten garantert gir trøbbel

Vi har testet VW Amarok

Test deg selv: Hva kan du om biler?

Denne saken ble første gang publisert 02/05 2014, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også