Nordmenn har lagt sin elsk på de kompakte SUV-ene, og derfor kaller vi dem gjerne folke-SUVer. Robust framtoning, høy sitteposisjon og litt ekstra bakkeklaring er en kombinasjon mange liker.

Dessuten er de høyreiste bilene for mange synonymt med status. Uten at det betyr at de koster noe mer enn en tradisjonell stasjonsvogn.

Vi har testet stort sett det som er av SUVer på markedet. Fra billig til dyr, og fra liten til stor. Alle har gått gjennom våre faste testrutiner, og vi kan derfor plukke ut de som har imponert oss mest.

Denne gangen tar vi for oss de rimeligste, og i samme slengen tar vi også med tre spennende nyheter.

1. Volkswagen Tiguan - fra 287 000 kroner.

VW Tiguan til under 300 000 kroner? Ja jøss, tenker vel du. Men det er faktisk sant. Men prisen hopper fort over 300 000 før du har bilen på veien. Vi snakker selvfølgelig om Tiguan med forhjulsdrift, som er ca. 100 000 kroner rimeligere enn den firehjulsdrevne versjonen.

Vi testet Tiguan høsten 2011 og sto igjen med en femmer på terningen og følgende oppsummering: Tommelen går i været for den rimelige, forhjulsdrevne versjonen av VW Tiguan. Om du ikke trenger firehjulsdrift har bilen mange gode egenskaper sett opp mot andre familiebiler i prisområdet 300-350 000 kroner. At VW bevisst har satset på å gjøre bilen komfortabel framfor sportslig er også en fordel i daglig bruk.

Les komplett test av Tiguan her.

VW Tiguan Blue Motion=

OPPNÅELIG: Mange tror man må legge en halv million på bordet for en VW Tiguan, men tro om igjen. Med forhjulsdrift koster den vesenlig mindre.

2. Kia Sportage - fra 265 000 kroner.

Kia overrasket oss positivt da de lanserte deres kompakt-SUV Sportage 2010. Begrepet "mye for pengene" ble flittig brukt i våre tester, der Sportage kom ut med både terningkast fire og fem. Og viktigst av alt; Kia har syv års garanti.

Den rimeligste modellen vi testet fikk godt med skryt for forholdet mellom pris og utstyr, og fikk følgende dom etter endt test: Det er ingen grunn til å bli skuffet over egenskapene til den forhjulsdrevne Kia Sportage 1,7 CRDi. Du får en relativt stor, meget velutstyrt til en hyggelig pris.

Du mister framkommeligheten fra 4WD-modellen, mens veiegenskaper, komfort og ytelser ligger litt etter de noe mindre mellomklassebilene i samme prisområde.

Her finner du våre tester av Kia Sportage.

BILLIG OG BRA: Kia Sportage ser fresh ut, har fin motor, gode kjøreegenskaper og syv års garanti. Dessuten er den rimelig. © Foto: Egil Nordlien HM Foto

3. Hyundai ix35 - fra 293 850 kroner.

Hånd i hånd med Kia Sportage går den nær beslektede ix35 fra Hyundai. Akkurat hvor mye som er likt under skallet lar vi ligge, men oppskriften er hvert fall den samme: godt utstyrte biler som gir mye for pengene.

Akkurat som Tiguan og Sportage er ix35 å få med forhjulsdrift, noe som medfører en betydelig lavere pris, men man får samtidig en velutstyrt firehjulstrekker for rundt 400 000 kroner.

Vi ga den terningkast fem da den kom: Hyundai ix35 leverer på tradisjonelle områder for det koreanske bilmerket; attraktiv pris, godt utstyrt og solid garantiordning. Nytt for ix35 er at den også tilfredsstiller mer kravstore bilkjøpere. Gode kjøreegenskaper og en livlig motor sørger for driv og kjøreglede helt i toppen blant kompakt-SUV'e ne.

I tillegg er plassen tilstrekkelig for en familiebil og komforten akseptabel. Da er det vanskelig å unngå at Hyundai ix35 går inn som en av våre absolutte favoritter i denne populære bilklassen.

Les full test av Hyundai ix35 her.

=

IMPONERTE: Hyundai ix35 tok oss med storm da den kom. En meget god bil, til en veldig fornuftig pris. © FOTO: Terje Bjørnsen

4. Mitsubishi ASX - fra 262 400 kroner

Allerede før Mitsubishi ASX kom i salg kunne vi etter endt test spå at den ville bli en stor hit i Norge. Ved siden av Nissan Qashqai satt ASX virkelig fart på crossoversegmentet, og ble faktisk Norges mest solgte SUV i 2011 med klar margin.

Nøyer du deg med 1,6-liters bensinmotor og forhjulstrekk starter prisen på hyggelige 262 400 kroner, mens du får den med diesel og firehjulstrekk til 317 000 kroner. Med andre ord får du en godt utstyrt versjon av sistnevnte til ca. 350 000 kroner.

Vi kjørte 5000 kilometer med ASX på langtest: Med hyggelige priser og et forventet ryddig bilhold med solid teknisk kvalitet, bra bruktbilpris og fem års garanti, står Mitsubishi ASX stødig som en fornuftig folke-SUV. I tillegg er den lettkjørt, sikker på foten selv om føret blir vanskelig og har en kraftig motor.

Hadde Mitsubishi gjort seg mer flid med støydemping og den opplevde kvalitetsfølelsen, ville sekseren vært et faktum. Til tross for slike små skjønnhetsfeil, er Mitsubishi ASX vår favoritt blant de rimelige SUV-modellene.

Se langtesten av Mitsubishi ASX her.

Lotsby 24012011 Mitsubishi ASX Clear Tec=

BANER VEI: Mitsubishi ASX er den SUVen som det ble solgt flest av i 2011. Hvorfor? Praktiske SUV-kvaliteter til en fornuftig penge. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

5. Skoda Yeti - fra 248 900 kroner

Skoda har tatt store sprang de siste årene og kommet med en rekke biler vi har latt oss imponere av. Felles for de alle er at man får mye for pengene. Og det er ikke dumt, når mye av teknikken under skallet er den samme som man finner i Volkswagens produkter.

Med den morsomme 1,2-liter lille bensinmotoren med turbo og 105 hk og forhjulsdrift, er faktisk fraprisen på Yeti under kvartmillionen. Og du får den faktisk med den lynkjappe automatkassa DSG for 266 000 kroner. En prisbombe med andre ord. Firehjulsdrift og diesel begynner på 317 000 kroner, men forvent å legge på noen kroner for å få det utstyret en slik bil burde ha.

Vi testet Yeti med firehjulsdrift, 2,0 TDI 140 hk, DSG og masse utstyr i fjor, og terningen rullet til fem: Yeti langt fra noen avskyelig snømann. Den gir et godt helhetsinntrykk og har mange gode kvaliteter. Vi ramser opp; fin motor, herlig girkasse, et godt firehjulstrekksystem, god ergonomi og fine kjøreegenskaper.

Men den har også noen ulemper som må tas med i betraktningen; plassen kunne med fordel vært bedre, og vi skulle gjerne sett at den skilte seg litt mer ut i trafikkbildet.

Full test av Skoda Yeti finner du her.

VELKJØRENDE: Om du velger bensin og forhjulstrekk har Skoda Yeti en frapris på under kvartmillionen. Her en påkostet variant med toliters diesel, DSG og firehjulsdrift. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

© ingo barenschee

Tre spennende nyheter som kommer:

1. Mazda CX-5

Tross veldig fine produkter har ikke Mazda klart å markere seg på salgslistene de siste årene. Men det håper de på å gjøre noe med nå. Snart kommer nemlig deres bidrag i den etter hvert så godt representerte SUV/crossover-klassen. CX5 heter den. Vi prøvekjørte den på den internasjonale lanseringen i høst, og satt igjen med et godt inntrykk. Les saken her.

2. Subaru XV

Er du heldig har du kanskje allerede sett en på veien. De første demobilene har alt kommet til landet, og Subaruforhandlerne har åpnet for bestilling av deres nye crossover XV. Mens flere av konkurrentene kommer med to- eller firehjulsdrift, blir Subaru XV utelukkende å få med firehjulsdrift, men Subaru lover at prisen skal være på nivå med de rimeligste i klassen. Startprisen er under 300 000 kroner. Les vår prøvekjøring her.

3. Opel Mocca

Opel lar heller ikke sjansen gå fra seg, og for bare noen uker siden kom nyheten om deres kommende kompakt-SUV. Mokka, som den heter, kommer med både to- og firehjulsdrift, samt to bensinmotorer og en dieselmotor. Les mer om Mokka her.

Les også:

Vi har testet over 600 biler

Bestselgeren har aldri vært bedre

Vi har testet drivstoff-forbruket til 177 biler

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!