img Del på Facebook



En sommerdag for noen år siden var undertegnede på bilferie i Europa og kom til en grensestasjon i Mellom-Europa. En morsk betjent med våpen i beltet kakket på frontruta med pekefingeren og sa mange ord jeg ikke skjønte. Så pekte han på et skilt med et klistermerke på. Dette merket manglet jeg.

Oblaten var billig, og jeg kunne ha kjøpt det på en hvilken som helst bensinstasjon. Men jeg hadde aldri hørt om merket og visste ikke at det var nødvendig for å kjøre på motorveien. Jeg hadde sett noen skilt på vei gjennom landet, men skjønte ikke hva de betydde. Betjenten viste meg en brosjyre på engelsk der det sto at jeg nå kunne bli avkrevd omtrent hele feriebudsjettet.

Jeg slapp ut av landet ved å gi fra meg det jeg hadde på meg av kontanter (kortautomat var ikke tilgjengelig). Det ble ganske dyrt, jeg ble kraftig forsinket og det hele var ubehagelig.

Men feilen var min. Og den hadde vært enkel å unngå. I neste land kjøpte jeg oblat ved første mulighet.

Motorveimerker

Motorveioblater, som på flere språk omtales med variasjoner av «vignett», er vanlig i en rekke land i Mellom- og Sør-Europa. Oftest fås disse med eksempelvis én ukes (eller ti dagers) og én måneds varighet, i tillegg til ett år (unntatt Sveits, som kun har helårsgebyr).

Merket skal klistres i frontruta. Dersom dette ikke er gjort slik det er beskrevet på merket, er det ugyldig - selv om du har betalt. Oblatene kan kjøpes på grensestasjoner og bensinstasjoner, og i noen tilfeller på forhånd på internett.

PLIKTIG: Et slikt oblat trenger du om du skal kjøre på motorveier i Østerrike. Her ser du et årsoblat, men turister kan kjøpe et tidagersoblat for 8,50 euro. FOTO: Wikipedia Commons

=

FOTOBOKSVARSLER: Forbudt i flere land.

Korttidsmerker koster ofte tilsvarende 1 til 2 euro per dag i gyldighetsperioden. For eksempel koster en tidagersoblat i Østerrike 8,50 euro. Til sammenligning vil du møte et krav på 120 euro om du blir stoppet uten gyldig utgave av «die Vignette». Om du ikke kan betale på stedet, øker kravet til minimum 300 euro.

Skal du til Sveits må du betale motorveiavgift før du passerer grensen (rundt 215 kroner). Bot for manglende oblat er omtrent 520 kroner

Andre lang som også krever motorveioblat er Bulgaria, Montenegro, Slovakia, Slovenia og Tsjekkia. I Romania og Ungarn kreves tilsvarende gebyr, men her uten oblat. I stedet bruker de elektronisk kontroll av registreringsnummer.

Forbudt med fotoboksvarsler

Det er med tiden blitt en del ting man skal være oppmerksom på dersom bilferien går til Kontinentet. Visste du for eksempel at fotoboksvarsleren kan gi deg problemer?

Svært mange norske biler er utstyrt med GPS med fotoboksvarsler, men den kan gi deg trøbbel på bilferie i Europa, opplyser forsikringsselskapet If.

Det er totalforbud mot å bruke denne i Sveits og Lichtenstein, og i Frankrike er det innført sonevarsling for ulykkesbelastede strekninger.

I flere land, blant dem Tyskland, er det også forbudt med såkalt radarvarsler.

- I disse landene må du fjerne utstyret eller applikasjonen på telefonen din. Hvis ikke kan det fort koste deg 1500 euro (over 12 000 kroner) i bot, sier Jens Gravdal, utenlandssjef hos If.

Miljømerker

Mange tyske byer har innført miljøsoner (på skiltene står det «Umweltzone»). Skal du kjøre lovlig i disse sonene, er et merke kalt «Umweltplakette» nødvendig.

Avhengig av forurensingsgrad for bilen din, får den grønt, gult eller rødt merke. Hvem som får kjøre i miljøsonen, kan avhenge av luftkvaliteten. Parkeringsvakter brukes til kontroll av gyldig merke. Avgift for manglende merke er 40 euro.

Komplett liste over miljøsoner samt mulighet for kjøp av miljømerke finner du på norsk på www.miljømerke.com. Bestill i god tid.

Skal du ferdes i slike områder, kan du også kontakte Tysk Reisebyrå som har inngått en avtale med den tyske offentlig godkjente kontrollenheten DEKRA. Prisen er rundt 150 kroner.

MILJØMERKE: Dette runde merket trengs for å kjøre lovlig i mange tyske byer med miljøsoner. Merket kan bestilles på internett før du drar på ferie. FOTO: Utsteder

Bomstasjoner

I flere land i Sør-Europa bidrar store bomstasjoner til å finansiere motorveiene. Systemet kan ved første gangs bruk være fremmed for en nordmann.

Når du kommer til den første stasjonen, skal du trekke en billett (men normalt ikke betale). Denne billetten må du ta vare på - roter du bort den, risikerer du å måtte betale for å ha kjørt mye lenger enn du faktisk har gjort, og det kan bli riktig dyrt.

Betaling skjer når du kommer til en ny bomstasjon. Den kan stå på selve motorveien hvis den utgjør sluttpunktet for en motorveistrekning, eller på en avkjøring.

Her stikker du billetten fra forrige bomstasjon inn i automaten. På en skjerm vil du se hva du skal betale. Betaling med kredittkort er mulig. Slike bomstasjoner finner du blant annet i Italia, Frankrike og Spania.

Grønt kort

Grønt kort er et bevis for at bilen er ansvarsforsikret. Kortet kan kreves som dokumentasjon ved trafikkuhell, og i noen land utenfor EØS-samarbeidet må det vises ved grensepassering.

Trafikkforsikringsforeningen anbefaler at man har med Grønt kort til land i Sør-Europa, selv om det ikke er påkrevd. En oversikt over hvor Grønt kort er et krav - eller ikke er påkrevd - finner du her.

P-SKIVE: I mange land er slike parkeringsskiver påkrevd. Du setter skiva på klokkeslettet du parkerer, og må forlate plassen før parkeringstida utløper. FOTO: Wikipedia Commons

P-skive

Bruk av såkalte parkeringsskiver kan være påbudt. Skiltingen ved parkeringsplassen viser bilde av en slik skive og tida det er tillatt å stå der.

Sett p-skiva på det tidspunktet du parkerer, og plasser den godt synlig i dashbordet om du ikke har festet den til frontruta. P-skiver fås kjøpt på bensinstasjoner.

Sjekk bilen

Sørover i Europa er så vel fart som temperatur høyere enn i Norge. Gjør deg selv en tjeneste: Få sjekket at olje, bremse- og kjølevæske er i orden.

Og for all del, få av de piggfrie vinterdekkene om du fortsatt kjører med dem. Med slike er du en potensielt farlig bilist på en europeisk motorvei, fordi du har fryktelig lang bremsestrekning sammenlignet med de andre på veien.

BILSJEKK: Skal du kjøre mye i slike bakker, eller i høy hastighet på europeiske motorveier, bør du forsikre seg om at bilen er i orden. Få sjekket olje, kjølevæske og bremsevæske før du drar. Bildet er fra fjellområdene nord for Nice i Frankrike. FOTO: Petter Handeland

Bøtesatser

De fleste typer gebyrer/bøter er billigere i så godt som alle land i Europa sammenlignet med Norge.

Under finner du prisen man må betale for ulike typer trafikksynder i utvalgte land nordmenn ofte ferierer i. Kilde er ADAC, som er det tyske svaret på NAF. Summene er omtrentlige og kan variere mye med alvorlighetsgrad. De er oppgitt i euro, også i land med annen valuta enn euro.

Til sammenligning har du gjeldende bøtesatser for brudd på fartsgrensa i Norge her.

Brudd på fartsgrensene

20 km/t for fort

50 km/t for fort

Danmark

Finland

Frankrike

Hellas

Italia

Kroatia

Kypros

Spania

Storbritannia

Sverige

Tyrkia

Tyskland

Fra 135 euro

Fra 70 euro

Fra 135 euro

Fra 100 euro

Fra 170 euro

Fra 65 euro

Fra 35 euro

Fra 100 euro

Fra 120 euro

Fra 270 euro

Fra 55 euro

Fra 35 euro

Fra 335 euro

Fra 14 dagslønninger

Fra 1500 euro

Fra 350 euro

Fra 530 euro

Fra 660 euro

Fra 85 euro

Fra 600 euro

Inntil 2990 euro

Fra 450 euro

Fra 75 euro

Fra 240 euro

Bøtesatser for parkering og mobilbruk

Parkering og mobilbruk

Regelbrudd ved parkering

Bruk av håndholdt mobil

Danmark

Finland

Frankrike

Hellas

Italia

Kroatia

Kypros

Spania

Storbritannia

Sverige

Tyrkia

Tyskland

Fra 70 euro

20-80 euro

Fra 15 euro

Fra 40 euro

Fra 40 euro

Fra 40 euro

85 euro

Inntil 200 euro

Fra 45 euro

Fra 20 euro

Fra 25 euro

10-70 euro

200 euro

Inntil 115 euro

Fra 135 euro

100 euro

Fra 160 euro

Fra 65 euro

85 euro

Fra 200 euro

Fra 120 euro

170 euro

25 euro

40 euro

Promillegrenser

Promille

Promillegrense

Bøtesatser for promillekjøring

Danmark

Finland

Frankrike

Hellas

Italia

Kroatia

Kypros

Spania

Storbritannia

Sverige

Tyrkia

Tyskland

0,5

0,5

0,5

0,5

0,5

0,5

0,5

0,5

0,8

0,2

0,5

0,5

Fra 1 nettomånedslønn

Fra 15 dagslønninger

Fra 135 euro

Fra 80 euro

Fra 530 euro

Fra 90 euro

Fra 100 euro

Fra 500 euro

Inntil 5980 euro

Fra 40 dagslønninger

Fra 230 euro

Fra 500 euro

img Del på Facebook



Les også:

Video: Slik pakker du bilen

Her er bilene med størst bagasjeplass

Smart triks for krystallklar frontrute

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!