Har du ikke skiftet til vinterdekk ennå, er du neppe alene. Sist vinter registrerte forsikringsselskapet If 23 700 skader på personbiler. 3425 av bilene var utstyrt med sommerdekk.

Statistikken fra If viser at andelen skadde personbiler på sommerdekk sist vinter utgjorde 14,7 prosent av alle skadde biler, mot 9,2 prosent vinteren før.

Det er i dag lov å kjøre på sommerdekk om vinteren hvis føret tillater det. Forrige samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa åpnet tidligere i år for et totalforbud mot sommerdekk vinterstid, men etterfølger Marit Arnstad mener det skal være opp til folk å sko seg etter forholdene.

Mykere gummi

Mye tyder på at det likevel kan være lurt å vurdere vinterdekk. Sammenlignet med sommerdekk har piggfrie vinterdekk en mykere gummiblanding og et mer åpent mønster med mange lameller (snitt) som gir bedre grep på vinterføre. Men ifølge produktsjef Fredrik Hauge i Nokian Dekk AS tror mange at vinterdekk har større rullemotstand enn sommerdekk, og at de derfor fører til at bilen bruker mer drivstoff.

- Faktum er at vinterdekk vanligvis har lavere rullemotstand enn sommerdekk. Dette henger sammen med at mønsteret er kraftig lamellert. Dessuten har vinterdekk en annen type gummiblanding og en annen stammekonstruksjon, sier produktsjef Fredrik Hauge i Nokian Dekk AS.

De beste vinterdekkene er også ofte de dyreste, og mange kan derfor vært fristet til å velge et sett med billigere dekk. Og ofte vil et rimeligere alternativ være godt nok.

=

PIGGENE UTE: For uerfarne sjåfører kan det være smart å velge piggdekk. FOTO: Newspress

Ofte godt nok med billig

Men hvorfor er billige dekk billige?

Ifølge Frank Larsen hos Continental handler det om hvor mye penger som blir brukt på forskning og utvikling, og om hvilken gummiblanding som blir brukt.

- Det er klart at når man skal selge et dekk billig, kan man ikke bruke like mye ressurser som hvis man lager et premiumdekk. Det vil rett og slett ikke lønne seg, sier han.

Det finnes imidlertid mange billige dekk som er relativt gode. Fellesnevneren for disse er at det ofte er snakk om billigmerkene til en kjent fabrikk. Continental har for eksempel både merkene General, Gislaved og Barum i sin stall. Dette er dekk som er litt dårligere enn de dyreste merkene, men ofte gode nok for de fleste forhold.

- De nye vinterdekkene fra General bruker for eksempel mye av teknologien fra Continental VikingContact 3. Det er fortsatt et relativt godt dekk, men det holder ikke til å følge med helt i toppen lenger, sier Frank Larsen hos Continental.

Det finnes også en del uavhengige billigmerker, og her viser tidligere dekktester at kvaliteten varierer veldig. Enkelte billige dekk har hatt over dobbelt så lang bremselengde som middels gode vinterdekk fra de store produsentene.

=

FØRE: Hva slags dekk du bør velge vil avhenge av hvor du bor og kjører. FOTO: Newspress

Det perfekte dekk finnes ikke

Hva slags dekk man bør velge avhenger ofte hvor man bor og hvor man kjører. Det er forskjeller på klimaet i Stavanger og Røros, og man bør derfor vektlegge egenskapene som er optimalisert for forholdene der du bor og kjører.

Det perfekte vinterdekket som er best på alle føreforhold finnes nemlig ikke. Det skyldes at dekkene er resultatet av kompromisser fordi flere egenskaper står i direkte motsetning til hverandre.

Det er tilnærmet umulig å kombinere godt grep på høstvåt asfalt i syv varmegrader med maksimalt grep på blank is i 15 minusgrader.

Les også:

Firehjulstrekk og enormt med plass

Derfor digger nordmenn denne bilen

5 solide og billige brukt-SUV-er

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!