EU-godkjente vinterdekk

Advarer mot disse dekkene

- Passer ikke for norske forhold.

MERKING: Fra 1. november skal alle nye dekk merkes etter EU-krav. Disse kravene kan være misvisende for norske bilister, frykter dekkeksperter. FOTO: Alexey Konzelko
MERKING: Fra 1. november skal alle nye dekk merkes etter EU-krav. Disse kravene kan være misvisende for norske bilister, frykter dekkeksperter. FOTO: Alexey Konzelko
Sist oppdatert

Alle dekk som selges etter 1. november og er produsert etter 1. juli i år, skal merkes i henhold til EUs nye opplysningskrav før de selges til kunder. Men dekkeksperter frykter at ny EU-merkeordning for dekk skal gi forbrukerne falsk trygghet.

EU-kravene til dekkmerking innebærer at alle sommerdekk og piggfrie vinterdekk produsert etter 1. juli i år skal rangeres etter hvor høyt de scorer på følgende tre faktorer: Rullemotstand, egenskaper på våt vei og støy.

- Problemet er at dekkene klassifiseres ut fra kun tre av et utall viktige egenskaper.

- Selv om et dekk scorer høyt på EUs tre faktorer, kan de være livsfarlige på alt annet, forteller Torleiv Haukenes, produktsjef i Dekkmann.

- Nordiske piggfrie dekk vil få en lav EU-score. Disse dekkene har en myk gummiblanding som gir godt grep på is, men ruller tyngre og bremser dårligere på våt vei. Piggfrie dekk produsert for det mellomeuropeiske markedet vil oppnå en betydelig bedre score fordi de ruller lettere, selv om de er vesentlig dårligere på is og snø.

- Man kan nesten si at jo dårligere score et piggfritt dekk har på våtgrep og rullemotstand, desto bedre er det på snø og is, sier han.

Forvirrende

Teknisk sjef hos Continental dekk, Frank Larsen, mener det er stor fare for at denne merkingen er mest egnet til å forvirre norske dekkunder.

- Gode egenskaper på is krever myk gummiblanding i kombinasjon med mønster med mange lameller. Disse dekkene er utviklet for vinterbruk og for å holde seg myke når det ellers er kaldt. Vi vet at slike dekk er svært sikre å kjøre på gjennom den norske vinteren. Men de egner seg dårlig på regnvåt, varm vei. Økt temperatur endrer dekkenes egenskaper,sier Larsen.

PASS PÅ: Piggfrie dekk produsert for det mellomeuropeiske markedet passer ikke nødvendigvis med norske forhold: FOTO: Newspress
PASS PÅ: Piggfrie dekk produsert for det mellomeuropeiske markedet passer ikke nødvendigvis med norske forhold: FOTO: Newspress

Kan bedre sikkerheten

Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, mener at EU-merkingen gir informasjon om dekkets evner og kvaliteter, men ikke i sin helhet.

- En bileier i Vågå skal nødvendigvis ikke kjøpe samme type dekk som en fra Bergen, sier Engebretsen.

Han mener den nye EU-merkeordning er en fin måte å bedre trafikksikkerheten på, dersom den fører til at kjøper ikke velger dårlige dekk.

- Mange bilister kjøper dekk bare fordi de er billige og tenker ikke sikkerhet i det hele tatt, sier Engebretsen.

Flere av dekkprodusentene gjør på sine nettsider oppmerksom på at vinterdekk med nordisk gummiblanding kommer til å oppnå svært dårlige egenskaper i disiplinen «bremseegenskaper på våt vei».

Egen merking for Norden

De frykter at forbrukerne forledes til å kjøpe vinterdekk med gode egenskaper på regnvåte høstveier, men som ofte vil være en katastrofe når vinteren for alvor setter inn.

- Dette blir en pedagogisk utfordring, sukker Frank Larsen hos Continental.

Den svenske Energimyndigheten leder et EU-prosjekt der man studerer muligheten for å komplettere etiketten med en form for vintergrepsmerking for de nordiske, piggfrie vinterdekkene. En slik komplettering kommer tidligst vinteren 2013/2014, opplyser Michelin.

Les også:

2012 2013 - Her er de beste vinterdekkene

Nye og strengere varebilregler

For under 100 000 kroner får du bruktbil som oser kvalitet

Denne saken ble første gang publisert 31/10 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også