I 2008 lanserte Google trafikkvisningen for sine kart for første gang. Siden den gang har systemet stadig blitt utvidet, og nå har det endelig kommet til Norge.

Det betyr at du nå kan finne ut hvor det er - enten før du kjører, eller mens du er på veien.

Vi har prøvd systemet i Oslos rushtrafikk, og det ser ut til å fungere bra. Stedene hvor køene starter og slutter stemmer stort sett godt.

Dersom man har Google Maps på mobilen, har man også mulighet til å sjekke hvilke veier man kan rømme til for å slippe unna den verste trafikken.

Det virker imidlertid ikke som om ruteplanleggeren tar hensyn til køen når den regner ut tiden.

Feilberegner tiden

Vi prøvde å beregne flere ruter som gikk på akkurat samme strekning, men hvor én gikk mot trafikken og den andre med rushet.

Ifølge karttjenesten skulle man bruke like lang tid på begge disse turene - noe alle kan skjønne at ikke stemmer.

Se video: Slik pakker du bilen

FORMIDDAGEN: I halv to-tiden på en onsdag er ikke trafikken i Oslo noe å bli skremt av. Her er det meste grønt. © Skjermdump: Google Maps

Trafikken i fremtiden

Vi savner også at trafikkmeldinger blir integrert i tjenesten. Da får man en indikasjon på om køen vil gi seg til normal tid, eller om man like godt kan bli sittende på jobb i et par timer ekstra. Dette finnes allerede i andre land, så man kan ikke utelukke at det er på vei hit også.

Google Maps har også en smart funksjon som gir deg muligheten til å se hvordan trafikken kommer til å være på et spesifikt tidspunkt. Dette baserer seg på tidligere data, men siden tjenesten ikke har vært i bruk så lenge, er det vanskelig å si hvor riktig dette er i skrivende stund.

Det som er helt sikkert, er at dette systemet kan hjelpe mange med å effektivisere hverdagen.

Spesielt i Oslo, som er blant Europas verste kø-byer, er det mange som bruker både tre og fire ganger så lang tid på vei til og fra jobb som de ville gjort utenom rushtrafikken.

I FREMTIDEN: Når vi velger torsdag klokken 16:00, ser kartet slik ut. Både Ringveien, E6 og E18 står i stampe på denne tiden, og det ser man også av kartet. © Skjermdump: Google Maps

Henter inn data fra mobiltelefoner

Systemet henter inn informasjon fra smarttelefoner som bruker Google Maps. Det betyr at jo flere som bruker systemet, jo mer pålitelig blir det. Dette er såkalt "crowdsourcing" på sitt aller beste.

Det krever lite av hver enkelt bruker å aktivere Google Maps når en setter seg i bilen, men resultatet blir en tjeneste som er nyttig for alle.

Google presiserer også at alle dataene som utveksles er anonyme, og at det derfor ikke er noen som vet hvilke telefoner som er hvor.

Ved å analysere hvor fort hver enkelt telefon beveger seg og kombinere dette med de andre telefonene på veien, fargelegger systemet veiene på kartet. Grønt betyr lite trafikk, gult er tett trafikk, rødt betyr saktegående og svart med røde streker betyr stillestående trafikk.

TELEFONDATA: Systemet bruker informasjon om hvor fort telefoner som bruker Google Maps med GPS aktivert flytter på seg. Med mange nok telefoner gir dette gode trafikkdata. © FOTO: Pål André Skogen

Best i Oslo-området

Siden systemet krever at mange nok bruker det for å kunne gi pålitelige data, er det kun i Oslo-området flesteparten av veiene er dekket nå.

Det er sporadisk dekning i Bergen, Trondheim og Stavanger samt på E18 gjennom Vestfold og E6 i begge retninger.

I Oslo har man lenge hatt et tilsvarende system i P4s trafikkflyt-tjeneste. Denne henter inn data fra drosjene som kjører rundt i byen, og gir deg i tillegg et tidsestimat på forskjellige strekninger.

Det har man ikke på Google Maps, men dataene har imidlertid potensiale til å være riktigere og bedre oppdatert hvis mange bruker systemet.

Les også:

Denne knappen sikrer deg mot fotoboksene

Statoil krever penger for dobesøk

Krever kutt i bilavgiftene

Slik avslører du juks med kilometerstanden

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!