Å kjøpe bruktbil kan være en uoversiktelig affære.

En av de største utfordringene er å få verifisert at at bilens kilometerstand er korrekt. I mange tilfeller stemmer ikke kilometerstanden på kilometertelleren overens med hvor langt bilen faktisk er kjørt - fordi selgeren har tuklet med kilometertelleren for å få bilen til å fremstå mer attraktiv.

Moderne digitale kilometertellere gjør det enklere enn noensinne å tukle med kilometerstanden uten å bli oppdaget.

Tall fra det britiske selskapet HPI, som er eksperter på kjøretøyhistorikk, viser at dette er et økende problem. På over én million av bilene som selskapet sjekket i fjor var det jukset med kilometerstanden.

- Vi ser en økende tendens til at bileiere regelmessig justerer kilometerstanden gjennom hele eierskapet, noe som gjør det enda vanskeligere å få bekreftet korrekt kilometerstand, uttaler Kristian Welch, direktør i HPI.

- Det er også et problem at stadig flere justerer kjørelengden på leasingbilen før den leveres tilbake slik at de oppfyller vilkårene i kontrakten ned leasingselskapet.

Økt import av bruktbiler har ikke gjort problemet mindre. Tvert imot. Ifølge Mobile24.no, som driver en av Europas største bilsøkemotorer, så bør du kjøpe bil fra autoriserte merkeforhandlere eller bilprodusentenes egne utsalg, fordi bilene er grundig kontrollert med tanke på hvor langt de har gått. Tyskland har strenge straffer for manipulering av kilometerstand på kjøretøy.

Juks med kilometerstanden kan få kostbare konsekvenser for bruktbilkjøperen. Lav kilometerstand er en viktig prisfaktor, og man kan intetanende ende opp med å betale en altfor høy pris for en bil som er kjørt langt mer enn det kilometertelleren viser. Det er åpenbart at det ofte vil være knyttet langt større vedlikeholdskostnader til en bil som har kjørt 100 000 kilometer sammenlignet med en som har kjørt 50 000 kilometer

Quiz: Ta vår speedometer-quiz

Kan avsløres

Hva kan man så gjøre for å unngå denne bruktbilfella? NAF anbefaler at du sjekker serviceheftet til bilen for å se om når og på hvilken kilometerstand bilen har vært til service. Finnes ikke servicehistorikken, bør du be selgeren dokumentere når og hvor han har tatt service. Kan han ikke det, bør du vurdere å droppe kjøpet.

- I mange tilfeller er det kun kilometertelleren ved speedometeret som er jukset med, mens de korrekte dataene er bevart i bilens "hjerne", altså prosessoren. En merkeforhandler eller en forhandler med tilstrekkelig diagnoseverktøy vil lett kunne lese av den korrekte kilometerstanden, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Selskapet Simco AS er Norges kanskje største ekspert på området. Selskapet og benyttes av både politi og forsikringsselskaper i forbindelse med ulykker og forsikringssvindel.

- Jo nyere bilene er, desto mer kan hentes ut. Det er ikke bilprodusentenes intensjon, men det er en konsekvens av all elektronikken, sier daglige leder Simen Huse til bladet Samferdsel.

Dette kan du gjøre selv:

  • Sjekk servicehistorikken og mulige kvitteringer fra forhandler.
  • Snakk med forrige eier for om mulig å få bekreftet kilometerstanden da vedkommende solgte bilen. Vil du sjekke hvor mange tidligere eiere bilen har hatt kan du ringe Statens Vegvesen på telefon 815 22 000.
  • Sjekk slitasje på områder som sete, ratt og girkule. Slik slitasje kan avsløre om bilen har kjørt lengre enn det kilometerteller viser. Se også etter nye og lett erstattelige deler som stemmer dårlig overens med kilometerstanden. Helt nye gulvmatter kan for eksempel indikere at gamle matter erstattet for å skjule slitasje.
  • Sjekk kilometerstanden ved prøvekjøring og før du kjøper. Det finnes tilfeller der selgeren har skrudd tilbake kilometerstanden før prøvekjøring, men så stilt den frem til opprinnelig stand rett før et eventuelt kjøp.

Les også:

Slik unngår du bruktbilfellene

Sparte 100 000 kroner på to år gammel BMW 5-serie

De 15 beste bruktbilkjøpene

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!