Det er mandag i dag, og jeg ble skremt av hvor lett trafikken gled inn til Oslo på E6. Har alle tatt høstferie, eller? Men du har et utall muligheter for å skape kø i morgen. Her er 6 av dem:

  1. Bremselysterroristen: Ligg tett opptil bilen foran, slik at du jevnlig må bremse uten grunn. Da skremmer du trafikken bak. I en kø som flyter, vil du i lengden og med litt timing kunne oppnå full stopp - og da har ballen begynt å rulle.
  2. Den langsynte: Når køen begynner å rulle, la bilen foran komme i gang - og hold minst 50 meter avstand. Klarer du å rekruttere likesinnede, vil en kø på noen hundre meter fort bli flere kilometer lang. Ofte vil den sperre innfartsveier.
  3. Mobilmetoden: En uskyldig metode er mobilsamtaler. Forskning har påvist at du da senker hastigheten merkbart, samtidig som du legger inn større avstand til bilen foran. Det er spesielt effektivt når køen går litt i rykk og napp.
  4. Veiens gentleman: Slipp inn biler fra kryss og veier som egentlig har vikeplikt. Stopper du i tillegg ganske brått, med et stort smil, gir øvelsen dobbel virkning i form av et hyggelig vink fra bilen du slipper inn til den lange køen bak.
  5. Trailergrillen: På tofeltsvei har du spesielt mange muligheter. Å legge seg rolig i venstre felt i er effektivt. Mer subtilt er det å bruke høyrefeltet til å lokke en trailer til å kjøre forbi. Enda bedre: Få trailer nummer to til å kjøre forbi.
  6. Svenneprøven: En personlig favoritt er tett kjøring og fingerbruk i flettefelt. Spesielt er håndverkere og aksjemeglere med lavt blodsukker raske til å jumpe ut av bilen for en liten flexnes over panseret om hvem som skal først inn i filen.

Fritt valg!

Det er egentlig ikke godt å si hvilken metode som er mest effektiv. Vi antar at hver enkelt derfor vil velge en metode som passer deres gemytt.

Se forskervideoer: Slik oppstår kø og full stopp uten andre årsaker enn bilistenes (manglende) evne til å kjøre i kø .

Videokilde: Publisert i New Journal of Physics - Traffic jams without bottlenecks-experimental evidence for the physical mechanism of the formation of a jam. Av Yuki Sugiyama, Minoru Fukui, Macoto Kikuchi, Katsuya Hasebe, Akihiro Nakayama, Katsuhiro Nishinari, Shin-ichi Tadaki and Satoshi Yukawa.

Eller les artikkel: Gi gass, spar penger.

I morgen: Slik unngår du å skape kø.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!