Tenk deg et toalett på en bensinstasjon der det alltid er dopapir, der det ikke er piss oppetter veggene og der låsen faktisk fungerer - et toalett det er mulig å komme tørrskodd ut av. Det finnes alltid såpe i dispenseren og tørkepapir. Et toalett der urinalen ikke stinker som en latrine fra middelalderen, og der veggene er uten gloryholes, infantile skriblerier og slibrige sexmeldinger.

Utopi, tenker du kanskje. Men Statoil starter nå et prøveprosjekt på noen av sine besinstasjoner med renere og lekrere toaletter - inkludert new age-musikk.

- Toalettkonseptet skiller seg veldig fra hva man finner på stasjoner i Norge i dag med tanke på kapasitet og renhold. Vi tar sikte på å gi en god og unik kundeopplevelse, sier Julie Hæhre, informasjonskonsulent i Statoil Fuel & Retail ASA.

Men det koster

Det eneste umusikalske er at man må betale 10 kroner for å bruke herligheten.

- Hvorfor må det koste penger å bruke toalettene?

- Vi har lyst til å levere gode toaletter til våre kunder, men med dagens bemanning greier vi ikke å levere den toalettstandarden vi ønsker. Lønnsnivået i Norge setter grenser for mange ansatte vi kan ha, sier prosjektleder Tiril Zelow Bliksmark

- Så kundene skal finansiere toalettene og renholdet?

- Det er Statoil som tar den største utgiften, men avgiften setter oss i stand til å ansette personer i 1/2 eller 3/4 stillinger, som utelukkende skal jobbe med renhold av toalettene, forteller Bliksmark.

Får igjen en femmer

- Er det ikke litt frekt å kreve 10 kroner for å bruke toalettene av folk som har fylt bensin og kjøpt baconpølser?

- Man får tilbake fem kroner av avgiften hvis man handler i butikken, og vi har stort sett fått positive tilbakemeldinger. Det vi må finne en løsning på er hvordan folk som bruker kortpumpene også skal kunne få tilbake fem kroner på toalettavgiften, sier Bliksmark.

Statoils prøveprosjekt med betalingstoaletter startet forrige helg, med Statoil-stasjonen på Skøyen i Oslo som første prøvekanin. I tillegg skal også Statoil-stasjonene ved Alnabru, Kjelstad (Lierbommen) og Storbaug (Rygge) bli en del av prøveprosjektet.

=

Natur og musikk

- Vi har gjort grundig forarbeid før dette prøveprosjektet for å finne ut hvordan rommene og fasilitetene skal være, sier forteller Bliksmark og fremhever omfanget:

På Skøyen-stasjonen er kapasiteten utvidet fra ett toalett til syv toaletter. Familietoalettet har handikaptoalett, stellebord, et lite toalett for barn og bilder av isbjørner på veggen. Alle toalettbåsene er dekorert med naturtemaer, og musikk skal ta luven av eventuelle tilfeller av Delhi-belly.

Hvert av prosjekttoalettene skal ha store bilder med et norsk tema - pluss et lokalt tema. På Skøyen-toalettet er det bilder av Holmenkollen, Sinnataggen og Monolitten. Ifølge Bliksmark er det tilfeldig at Monolitten er plassert over det ene urinalet.

- Hvordan skal dere forhindre hærverk og tilgrising?

- Ved holde det rent og pent, og foreta hyppige kontroller. Vi tror det er mye høyere terskel for å tagge og grise til et toalett som er rent og pent enn et som er skitttent og i dårlig stand, sier Bliksmark.

=

SKEPTISK: Martin Skaug Halsos, kommuniksjonsrådgiver i Forbrukerrådet. Foto: CF Wesenberg Kolonihaven

- Dårlig service

Ifølge Statoil mener 70 prosent av Statoil-stasjonenes kunder at toalettforholdene på stasjonene er viktige eller svært viktige for dem.

Forbrukerrådet er imidlertid ikke veldig begeistret for at kundene må betale for å bruke Statoils toaletter.

- Det er fullt lovlig, men dårlig service overfor kundene, sier Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet

Les også:

Porsche Boxster - superbilen du kanskje har råd til

Årets kuleste modeller

Slik avslører du triksing med kilometertelleren

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!