=

BEGRENSER: Stadig flere biler kommer med fartsbegrenser. Slik ser løsningen ut hos Citroën. Foto: Citroën

Fartsgrenser

Skreddersydd for fotobokser

Stadig flere biler hjelper deg å holde fartsgrensen.

Stadig bedre biler, med mer effektive motorer og et omfattende arsenal av sensorer, gjør det lettere å være tung på gassen.

Mange biler er i tillegg så godt isolerte at man knapt merker at farten er 100 km/t i stedet for 80 km/t.

Men samtidig som det føles mer tryggere å gasse på, grunnet bilenes beskaffenhet, blir det stadig tettere mellom fotoboksene.

Et uoppmerksomt øyeblikk er nok til at eksempelvis fotoboksen i Rælingstunnelen registrerer at du kjører fort nok til å bli foreviget.

Hindrer ulykker

Mange nyere biler kan imidlertid hjelpe sjåførene med å holde farten. Slik unngår du uønsket fotografering og reaksjon fra UP, takket være elektroniske og justerbare fartsbegrensere.

Med slik elektronikk i bilen kan sjåføren sette en maksimumshastighet. Dette kan redusere faren for ulykker, og hindrer fartsbøter og prikker på sertifikatet grunnet utilsiktet fartsoverskridelse.

- Stiller du inn maksimumshastigheten kan du følge med på veien i stedet for på speedometeret, sier Dr. Torsten Wey i Ford of Europe.

Kutter drivstoff

Ford er blant merkene som tilbyr justerbare fartsbegrenser, på modellene Galaxy, S-Max, Mondeo, Focus, C-Max og Grand C-Max.

Fartssperren virker i fartsområdet fra 15 km/t til 170 km/t. Dersom valgt fartsgrense overskrides, reduseres tilførselen av drivstoff til motoren og farten senkes.

I motsetning til cruisekontrollen som ikke hindrer deg fra å gi mer gass, tillater ikke fartsbegrenseren i Ford-modellene at du overskrider den innstilte farten, med mindre du trykker gasspedalen hardt inn for eksempel ved en unnamanøver.

B200 CDI, BlueEFFICIENCY, (W 246) 2011,Zirrusweiß, ARTICO Beige,=

SPERRE: På Mercedes B-klasse justerer du fartsbegrenseren med denne spaken. Foto: Daimler AG

Slik virker justerbar fartsbegrenser

* Sjåføren aktiverer systemet, som oftest ved hjelp av en knapp eller bryter

* Systemet virker ved å begrense tilførselen av drivstoff til motoren når den innstilte fartsgrensen nås

* Hvis hastigheten øker på grunn av en bratt nedoverbakke, vil sjåføren bli varslet av visuelle og lydsignaler

* Hvis sjåføren må ta en forbikjøring, kan den innstilte fartsgrensen overskrides midlertidig ved å trå gasspedalen hardt inn

Kommentarer:

Terje Bjørnsen Fagansvarlig motor

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Untitled Document
SLIK FINNER DU VÅRE BILTESTER:

På forsiden av Motor

Bobil  Bybobil  Stabekk 28082013 Fiat Westfalia=

Elin (59) og Tor Olav (67) kjøpte bobil for å få frihet

– Vi er så godt som aldri på campingplasser. Vi er hele tiden på farta.

Feriehavner=

Her er det mest gjestfritt

Her bør du klappe til kai i sommer.

Capelli Dino 23 test NBT Larkollen mai 2014=

Skikkelig kvalitetsfølelse hele veien gjennom

Båt som duger for hele familien - hele året.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

Nødhjelp når det virkelig svir

Her er rådene mot sommerens verste plager.

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Fagansvarlig motor:

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktsjonssjef:

    Martin Jansen

  • Ansvarlig redaktør / direktør:

    Axel Walø

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Motor

Slik er promillegrensene utenlands

Flere land er strengere enn Norge.

Quiz: Hva kan du om BMW-biler?

Er du en bimmer-fan?