=

BEGRENSER: Stadig flere biler kommer med fartsbegrenser. Slik ser løsningen ut hos Citroën. Foto: Citroën

Fartsgrenser

Skreddersydd for fotobokser

Stadig flere biler hjelper deg å holde fartsgrensen.

Stadig bedre biler, med mer effektive motorer og et omfattende arsenal av sensorer, gjør det lettere å være tung på gassen.

Mange biler er i tillegg så godt isolerte at man knapt merker at farten er 100 km/t i stedet for 80 km/t.

Men samtidig som det føles mer tryggere å gasse på, grunnet bilenes beskaffenhet, blir det stadig tettere mellom fotoboksene.

Et uoppmerksomt øyeblikk er nok til at eksempelvis fotoboksen i Rælingstunnelen registrerer at du kjører fort nok til å bli foreviget.

Hindrer ulykker

Mange nyere biler kan imidlertid hjelpe sjåførene med å holde farten. Slik unngår du uønsket fotografering og reaksjon fra UP, takket være elektroniske og justerbare fartsbegrensere.

Med slik elektronikk i bilen kan sjåføren sette en maksimumshastighet. Dette kan redusere faren for ulykker, og hindrer fartsbøter og prikker på sertifikatet grunnet utilsiktet fartsoverskridelse.

- Stiller du inn maksimumshastigheten kan du følge med på veien i stedet for på speedometeret, sier Dr. Torsten Wey i Ford of Europe.

Kutter drivstoff

Ford er blant merkene som tilbyr justerbare fartsbegrenser, på modellene Galaxy, S-Max, Mondeo, Focus, C-Max og Grand C-Max.

Fartssperren virker i fartsområdet fra 15 km/t til 170 km/t. Dersom valgt fartsgrense overskrides, reduseres tilførselen av drivstoff til motoren og farten senkes.

I motsetning til cruisekontrollen som ikke hindrer deg fra å gi mer gass, tillater ikke fartsbegrenseren i Ford-modellene at du overskrider den innstilte farten, med mindre du trykker gasspedalen hardt inn for eksempel ved en unnamanøver.

B200 CDI, BlueEFFICIENCY, (W 246) 2011,Zirrusweiß, ARTICO Beige,=

SPERRE: På Mercedes B-klasse justerer du fartsbegrenseren med denne spaken. Foto: Daimler AG

Slik virker justerbar fartsbegrenser

* Sjåføren aktiverer systemet, som oftest ved hjelp av en knapp eller bryter

* Systemet virker ved å begrense tilførselen av drivstoff til motoren når den innstilte fartsgrensen nås

* Hvis hastigheten øker på grunn av en bratt nedoverbakke, vil sjåføren bli varslet av visuelle og lydsignaler

* Hvis sjåføren må ta en forbikjøring, kan den innstilte fartsgrensen overskrides midlertidig ved å trå gasspedalen hardt inn

Kommentarer:

Terje Bjørnsen Fagansvarlig motor

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Untitled Document
SLIK FINNER DU VÅRE BILTESTER:

På forsiden av Motor

=

Dette digger vi med nye Audi TT

Du kommer til å se mer av det.

=

Snart kan du ta en nærmere kikk på denne legendariske bilen

Omtales ofte som den beste de har laget.

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Fagansvarlig motor:

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktsjonssjef:

    Martin Jansen

  • Ansvarlig redaktør / direktør:

    Axel Walø

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Motor

Du gjetter aldri hvorfor Ferrari må tilbakekalle modellen

Nei, det har ingenting med teknisk svikt å gjøre...

Bare malearbeidet tok 15 000 timer

Konseptet var unnagjort på 10 minutter.

Jo, den blir serieprodusert

Her er Sunseekers ferskeste yacht.