Det finnes tre typer skibokser å velge mellom: Thule, Packline og Skiguard.

Dette er strengt tatt tre merker med en rekke forskjellige bokser hver. Men det er også i praksis de tre eneste merkene som selger bokser i noe volum i Norge.

Et kresent marked i Norge

Norge er et helt eget skiboksmarked. Ikke bare i forhold til resten av Europa (og for ordens skyld, det er flere enn oss som står på ski), men også i forhold til resten av Skandinavia:

Vi er svært kresne på skibokser.

En stor del av årsaken kan tilskrives at vi bruker relativt mye penger på bil. Når vi har en dyr og litt sneisen bil, går vi gjerne opp fra 5000 til 10 000 kroner eller mer for en skiboks som passer best mulig til bilen.

© Haakon Førde

Tips om innfesting

Octaviaen hadde rails på taket. Dermed er det enkelt å kjøpe et universalt lastestativ, som man igjen fester skiboksen til.

Med rails og et slikt stativ er det enkelt å flytte innfestingen fremover eller bakover, slik at man får justert boksen perfekt til bilen. Thulestativet vi benyttet på Octaviaen koster veiledende 1475 kroner.

De aller fleste biler har gode forutsetninger for å feste takboks, da de enten har skinner til å feste et stativ på, eller ferdige hull (skjult) til punktmontering av spesialtilpasset stativ.

Du må altså regne med 1000 - 1500 kroner for stativ i tillegg til det boksen koster.

Det igjen betyr at det er et marked for skibokser av glassfiber. Dette er det viktig å vite, for i praksis lages skibokser enten av glassfiber eller av termoplast. Og disse to materialene har helt forskjellige produksjonsmetoder .

Glassfiber eller termoplast?

Fordeler med glassfiber er at boksene kan lages i små serier, fordi de i stor grad håndlages.

Dermed kan boksene også lett tilpasses den enkelte bilmodell - innfesting, takbue og taklengde. En glassfiberboks er dessuten også mye stivere enn en plastboks, samtidig som de har vist seg å ha en imponerende levetid, ofte 20 år eller mer.

© Haakon Førde

Tips om støy

- Uuuuuuuuuuhhh, sa det i bilen straks jeg kjørte inn på motorveien. Og da hadde jeg ikke en gang montert skiboksen - bare lastestativet! Jeg begynte derfor straks begynte å grue meg til denne skibokssaken.

Men så var løsningen så utrolig enkel - og takk til daglig leder Lars Johnsrud i Packline for den:

- Kjør på med en liten omgang tape på undersiden av stativene. Dette gjelder svært mange stativer på markedet, enten de er firkantede eller mer aerodynamiske, forklarer han. Hvorfor det hjelper?

Det meste av plystre- og ulelyden kommer nemlig fra de de små slissene i underkant som gjør at du kan breddejustere stativet, men som også fungere som veritable 17.mai-fløyter.

Ulempene med glassfiber er først og fremst prisen. Det koster å håndlage. Men det er også en ulempe at de er forholdsvis tunge. Dermed er de både tunge å håndtere, samtidig som de spiser av den tillatte taklastvekten på bilen din .

Fordelene med plastboksene er først og fremst at de oftest er billigere enn glassfiberbokser (for når først støpeformene er laget, blir de billiger desto flere som lages). Dessuten er de gjerne lettere enn glassfiberbokser.

De største ulempene ved plastbokser er at de ofte er mer "lealause" enn fiberbokser. De spesiallages heller ikke i samme grad med nedsenkede fester/tuneller, og vil dermed ikke sitte like tett mot taket.

Hva skal man velge?

Vi tok utgangspunkt i å finne det optimale valget til høstens langtestbil, en Skoda Octavia 4x4 stasjonsvogn , men uten fullmakter til å sprenge et vanlig familiebudsjett.

Octaviaen er som kjent en mellomstor stasjonsvogn, og er representativ for en stor del av den norske bilparken. Merk at den imidlertid et forholdsvis kort tak til stasjonsvogn å være, med bakluken trukket langt inn på taket.

Dermed vil boksvalget i stor grad vil være overførbart også til den nye klassen mellomstore SUVer, som Audi Q5, Ford Kuga VW Tiguan og flere.

Ikke glem tillatt takvekt!

Om takboksen tåler 100 kilo (75 kilo pluss egenvekt), kan det godt hende at ikke taket ditt tåler mer enn 50 kilo. Og da har du snaut kapasitet til mer enn 20 kilo i boksen, når boksen og takstativets egenvekt er medregnet.

Dette står angitt som egen post i vognkortet. De fleste store biler har 75-100 kilo som grense.

© Haakon Førde

Klikk Motor mener

Alle tre boksene er i våre øyne gode valg. Den første avgjørelsen er derfor om du satser på plast eller glassfiber.

Thule-boksen er et par tusenlapper dyrere, men også større. Thule har dessuten mindre bokser, og Spirit 780 og 820-bokser vil gjøre samme nytten som glassfiberkonkutrrentene til en lavere pris.

Thule utmerker seg først og fremt med bruksergonomi i en god divisjon over glassfiberboksene, og spesielt dersom du tar boksen hyppig av og på.

Sitter boksen likevel på hele vinteren, bør du sterkt vurdere glassfiber. Det er et godt hakk mer eleganse over glassfiberboksene, og dessuten en god følelse av soliditet.

Packline og Skiguard er i våre øyne svært jevnbyrdige. Legger du stor vekt på en lav og tettsittende boks, har Skiguard en forse i muligheten for å levere 825 med tunnelfeste.

DE TRE BOKSEN FINNER DU TIL HØYRE I TOPPEN AV ARTIKKELEN.

Les også:

Test av forskjellige hurtigkjettinger

Test av bilvarmere

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!