Annonse

Med vinteren kommer islagte ruter og en bikkjekald start på dagen. Det finnes metoder å unngå dette på, og kupévarmere er én løsningene. Dette er den billigste veien til varm bil på morgenen, men det har sine ulemper.

Apparatene må kobles til ekstern strøm, og fungerer derfor kun når du står parkert hjemme - og du er naturlig nok avhengig av å ha en stikkontakt tilgjengelig. Dette er ikke motorvarmere, og dermed vil ikke motoren være varm når du skal kjøre av gårde.

Vi har testet fire forskjellige vifter i forskjellig prisklasse. Den billigste koster 99 kroner, mens den dyreste varmeren koster 795 kroner. Er det verdt å betale flere hundre kroner ekstra for å få et kjent merkenavn?

Vi har vektlagt pris, brukervennlighet og oppvarmingstid, med sistnevnte som viktigste karakter. I brukervennlighet inngår også størrelse og plasseringsvennlighet.

Alle varmerne ble testet på samme dag, med en utetemperatur på 9 minusgrader. Bilen ble kjølt ned mellom hvert forsøk, og vi startet stoppeklokken når bilen hadde en innetemperatur på 0 grader. Deretter målte vi hvert femte minutt i en halv time - eller til bilen hadde nådd 15 grader.

Det viste seg at det var store forskjeller på varmetiden, og testens dårligste varmer brukte over én time på å varme opp bilen til 15 grader.

Vi har også en hel del andre tips du kan følge for å gjøre bilen vinterklar.

=

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre.

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Shelby 350 GT Mustang:

Fords sterkeste noensinne

Den kanskje mest ikoniske Mustangen vender tilbake, med den sterkeste selvpustende V8-eren Ford noen gang har bygget. Over 500 hestekrefter!