Billige biler mer pålitelige enn de dyre

De dyreste bilene er dårligst

Drøyt 80.000 britiske bilister kårer Honda Accord til den mest pålitelige bilen. Helt på bunn ligger en rekke prestisjebiler.

Sist oppdatert

Mer enn 84.000 britiske bilister har rapportert om skader, feil og småfeil på sine biler.

Tilbakemeldingene er gitt til forbrukerforeningen Which? som har over 650.000 medlemmer. Hensikten er å få en helt uavhengig rapport om påliteligheten i biler.

Rapporten er delt inn i ulike bilklasser samt nye, nyere og eldre. Så hvilke biler gir bekymringsfri kjøreglede i årevis og hvilke bør du selge fort som f.. før presumptive kjøpere leser denne artikkelen?

Les også: Se alle våre biltester

Japansk dominans

Ikke uventet er det japanske biler som dominerer i toppen: sju av ti på topp er japanske, mens kun en enslig fransk bil har karret seg inn i teten, til forsmedelse for tyske biler med bedre renommé for sånt.

Bilene er gitt en prosentscore på bakgrunn av hva brukerne har meldt inn, og vektet etter skadenes alvorsgrad.

En skade er definert som "noe som gjør at du ikke kan kjøre bilen", en feil "en delfeil som gjør at du må oppsøke bilforhandleren eller et verksted for å reparere bilen", småfeil er "mindre viktige småskader eller funksjonsfeil".

Les også: Rå rallyrekord

Luksus dyrt i drift

En helt klar trend å lese ut av rapporten er at dyre biler fortsetter å koste kundene også i drift.

Prestisjemerker som Audi, Jaguar, Alfa Romeo og "Holmenkollen-SUV-en" Volvo XC 90 figurerer alle på bunnlista, altså de bilene med eiere som rapporter flest skader og feil.

En nybil-prissjekk på Finn.no illustrerer poenget. De tre som scorer aller høyest i undersøkelsen har en samlet nypris på litt over 700.000 kroner.

De tre på bunnen koster til sammen litt over 1,6 millioner kroner. Jaguar XF alene ligger på nær 800.000 startpris.

Korea kommer

Den nye Honda Accord (2008-) topper tabellen med 98,5 prosent, og utgjør med det definisjonen på knirkefri bil.

Honda Jazz (2008-) (98 prosent) og Daihatsu Sirion (2005-) utmerker seg også med ekstremt gode poengsummer.

Hyundai i30 på fjerde plass viser at koreanske biler er i ferd med å få større tillit i markedet.

Les våre tester av disse bilene:

Honda Accord

Honda Jazz

Hyundai i30

Ford Fiesta (96 prosent) er en av to europeere på topp ti-lista, sammen med Citroën C1.

Tysk-britisk bunndominans

Tyske biler har et godt renommé for soliditet, men kaprer sisteplassen med Audi A5 (76 prosent). Stilig bil, men det rapporteres om masse feil på elektronikken.

Bunnlisten er i det hele tatt full av ganske dyre biler, for eksempel den populære SUV-en Volvo XC90 som det ruller ganskle mange av rundt omkring på norske veier.

At to Jaguarer og Land Rover Freelander er heller ikke smigrende for britisk bilindustri, om den nå har noe pålitelighetsrennomé å ta vare på...

Generelt rapporteres det om mye feil på elektriske og elektroniske systemer.

Stort og smått

JAG MED SLAGG: Jaguar XF innehar nest siste plass på lista over pålitelige biler. Jaguar og Rover har felles eier, og til sammen har britene halvparten av de 10 siste plassene på lista.
JAG MED SLAGG: Jaguar XF innehar nest siste plass på lista over pålitelige biler. Jaguar og Rover har felles eier, og til sammen har britene halvparten av de 10 siste plassene på lista. Foto: FOTO: Jaguar

I klassen stor bil er det også Honda Accord som seirer, foran Honda Civic Hybrid, Toyota Prius, Mazda 6 og den norske folkefavoritten Toyota Avensis.

Ford S-max, Galaxy og Mondeo, som alle har høstet gode kritikker, får derimot mange rapporter om feil og småfeil.

Hyundai i30 (97 prosent) topper kategorien mellomstore biler, foran Mazda 3 og Mercedes A-klasse (begge 94 prosent). Her ligger Peugeot 307 sist med 84 prosent.

Eldre biler

Av eldre biler (6-8 år) scorer Mazda MX-5 høyest med 87 prosent, fordan Toyotaene Yaris og Corolla.

De aller minst pålitelige eldre bilene er Renault Espace (44 prosent), Fiat Ulysse og Kia Sedona.

Det er verdt å merke seg at Renault Scenic, som det er solgt mange av i Norge, ligger faretruende bær bunnen på denne lista (53 prosent).

Beste og verste bilmerker

Oppsummert troner Honda øverst når bilmerkenes samlede poenger telles opp, foran Daihatsu, Toyota, Lexus og Mazda.

Aller minst fornøyd med hvor pålitelig bilen er, er eiere av en Land Rover, Renault eller Rover.

De 10 mest pålitelige nye bilene (første produksjonsår i parentes) :

  1. Honda Accord (2008) 98,5%
  2. Honda Jazz (2008) 98,2%
  3. Daihatsu Sirion (2005) 97,5%
  4. Hyundai i30 (2007) 96,8%
  5. Ford Fiesta (2008) 96,2%
  6. Honda Jazz (2002) 95,9%
  7. Honda Civic Hybrid (2006) 95,7%
  8. Citroën C1 (2005) 95,7%
  9. Toyota Prius (2004) 95,0%
  10. Mazda 3 (2004-2008) 94,4%

De 10 minst pålitelige nye bilene:

112. Hyundai Santa Fe (2006) 82,2%
113. Jaguar S-type (1999-2007) 81,2%
114. Volvo XC90 (2002) 80.6%
115. Land Rover Freelander (2006) 80.1%
116. Ford S-Max (2006) 79.9%
117. Land Rover Discovery (2004) 79.5%
118. Alfa Romeo 159 (2006) 79.0%
119. Jaguar XF (2008) 78.0%
120. Ford Galaxy (2006) 76.3%
121. Audi A5 (2007) 75.8%

Ikke i Norge

En undersøkelse utført av NAF i 2007, Autoindex ,viste at de mest tilfredse bilereierne i Norge kjører Toyota eller BMW.

I den undersøkelsen toppet rimelige Kia listen over biler eierne var minst fornøyd med, fulgt av Renault og suzuki.

Men den undersøkelsen gikk på den totale bileier-opplevelsen, og ikke spesifikt verksted-hyppigheten.

BUNNEN: Ønsker du deg en bil som ikke skal ofte på verksted, er Audi A5 et definitivt sistevalg, ifølge rapporter fra britiske bileiere.
BUNNEN: Ønsker du deg en bil som ikke skal ofte på verksted, er Audi A5 et definitivt sistevalg, ifølge rapporter fra britiske bileiere. Foto: FOTO: Egil Nordlien/ HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 30/07 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også