Kort sagt:

+ Flotte kjøreegenskaper

+ Fin kvalitetsopplevelse

+ Greit bagasjerom


- Litt for lik forgjengeren bak

- Merkbar hjulstøy

- Litt trangt i baksetet

Nye Honda Accord er på vei inn på det norske markedet, og kommer først i sedanversjon - før den mer interessante Tourer-versjonen straks følger. Hondas relativt beskjedne markedsandel på 3,7 prosent (ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken) holdes i mellomtida oppe av den populære SUV-en CR-V.

Accord har solgt nær sagt ingenting det siste halvåret, men bør kunne få et større ord med i laget med den nye modellen. Hovedkonkurrentene i den tøffe mellomklassen, er markedslederne Ford Mondeo (2675) solgte pr. 30. juni), Volkswagen Passat (2462) og Toyota Avensis (1852). Kjøre- og plassmessig påminner imidlertid bilen mer om Audi A4 og BMWs 3-serie.

Kjøreegenskaper: 5

Honda Accord overbeviser med flott balanse - lik forgjengeren - og en skarp styrefølelse man ellers finner i mer sportslig orienterte biler. Som vi har hevdet før, påminner den mye om BMW, både i tyngde og direkthet - et kvalitetsstempel i seg selv.

Under hardt press oppfører bilen seg nøytralt, før den til slutt understyrer forutsigbart. Samtidig kreves hardt press uten ESP for at den skal overstyre.

Utstyrt med den minste bensinmotoren oppleves Accord hakket lettere enn med dieselmotor, og kvitterer med understyring på et noe senere tidspunkt.

Sportsligheten går noe utover komforten, som preges av at Accord er utstyrt med et stramt oppsatt understell - som føles vel fast på norske veier av dårlig kvalitet.

Motor: 4

Bensinmotoren yter 156 hestekrefter ved 6300 omdreininger, og har et maksimalt dreiemoment på 192 Nm ved 4100 omdreininger. Honda benytter sitt velkjente VTEC-ventilsystem også her, og det fungerer godt.

Men det merkes samtidig at maksimalt dreiemoment ligger i midten av registeret, og at det er først her at motoren frigjør det den har av kraft - og effektkurven stiger markant.

Først på høyere turtall beviser motoren at den har noe å fare med, og leverer her gode prestasjoner sammen med automatgirkassa. Vi tar oss likevel i å savne den 2,2 liter store turbodieselmotoren med 150 hestekrefter (modellen kommer nå med ti hestekrefter mer enn i den utgående utgaven av motoren).

Ytelser: 4

Accord akselererer fra 0-100 kilometer på 10,8 sekunder utstyrt med automatgir - halvannet sekund dårligere enn med manuell girkasse. Vi snakker med andre ord ikke om noen racer. Automatgirkassa er over gjennomsnittet responsiv i mellomklassen, men sier nei til aktiv kickdown-respons i høyere landeveishastigheter.

Da er løsningen å sette girkassa i sportsmodus, og den legger seg jevnt over 1500-2000 omdreininger høyere i jakten på kraft. Da er det heller ikke noe problem å fikse betryggende forbikjøringer. Sportsmodusen egner seg imidlertid dårlig til vanlig kjøring, og gir dessuten betydelig forhøyet forbruk.

Eksteriør: 4

Honda har tradisjonelt gått sine egne designveier, og tør å skille seg ut - som med den siste Civic-modellen. Accord er mer diskré i uttrykket. Sedanutgaven skiller seg ikke like mye fra forgjengeren som den nye stasjonsvogna gjør, og den største forskjellen finnes i den langt mer dominerende grillen.

Hekkdesignen påminner så mye om forgjengeren at noen må se to ganger for å se at bilen er ny. Med stasjonsvogna er det derimot ingen tvil, her er den kantete designen erstattet med Audi A4-påminnende, runde linjer.

Interiør: 4

Accord-interiøret gir en noe mer påkostet følelse enn i utgående modell, selv om materialvalgene ikke er direkte eksklusive. Dashbordet er polstret med relativt hard gummi, så det må trykkes litt for å avsløre at det ikke er plast.

Selve utformingen er Honda-tidstypisk og tiltalende, men samtidig praktisk og letthåndtert. Undertegnede på 176 centimeter fant raskt sittestillingen, og det var god plass til både til knærne og i bredden.

Plassen i baksetet er under klassegjennomsnittet. Sedanen oppleves faktisk nesten like praktisk som den krympede stasjonsvogna. Den relativt høye hekken gir nemlig plass til et bagasjerom på 460 liter.

Komfort: 4

Vi opplever bensin-Accorden som støysvak totalt sett, med unntak av under akselerasjon - når motoren tynes på turtall - og en hjulstøy som Honda ikke helt har fått bukt med. Under normal kjøring, på fine veier, oppleves imidlertid Accorden som komfortabel - selv om den også byr på sportslighet.

Støtten i skinnsetenes sidevanger er god, men det hadde ikke vært noen ulempe for bilens sportslige ambisjoner med mer støtte nede.

Sikkerhet: 4

Honda har ikke hatt mange knallsuksesser i EuroNCAP-kollisjonstester. I fjor ble storbilen Legend den første til å oppnå fem stjerner for beskyttelse av voksne.

Den utgående modellen ble testet i 2003, og fikk den gang fire stjerner, mens den nyeste ennå ikke har vært satt på prøve. Noe annet enn fem stjerner vil være en skuffelse.

Lista over standard sikkerhetsutstyr er imidlertid tilfredsstillende. ESP, elektronisk bremsekraftfordeling, aktiv nakkeslengbeskyttelse, automatiske beltestrammere, åtte kollisjonsputer og Isofix-fester for barnesete er standard.

Pris/utstyr: 3

Honda Accord 2,0 Executive (nest høyeste utstyrsnivå, red. anm.) sedan koster fra 380 000 kroner med automatgir (rimeligste 2,0-utgave med manuelt gir koster 311 000).

Med i prisen følger utstyr som soltak, automatisk klimaanlegg, CD-veksler for seks plater og parkeringgssensor. Med tillegg for navigasjon og 18-toms felger/dekk, havnet vår testbil på 418 000 kroner.

Etter vår mening er det i stiveste laget, til tross for at bilen er godt utstyrt.

Vi oppnådde et blandet forbruk på 0,9 liter, mens fabrikken selv oppgir 0,77. Honda Accord har tradisjonelt hatt god annenhåndsverdi, og spesielt de siste dieselutgavene av modellen.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Bensinmotorer er blitt marginal business i det norske markedet for mellomklassebiler - til tross for stigende dieselpriser. Selv om bensinmotoren i vår test-Accord leverer helt kurante prestasjoner, er savnet der etter Hondas fine 2,2 liter store turbodiesel. Honda Accord har flotte kjøreegenskaper, og selv om den langt fra er billigst i klassen, bør modellen kunne bidra til å løfte et merke med en beskjeden markedsandel i Norge.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!