Peugeot BB1 Concept elbil i Frankfurt

Dagens deiligste bilinspirasjon

Hvorfor må minibilene se ut som nedtrykte flyttekartonger? Da Peugeot tok saken ble resultatet mye friskere.

Sist oppdatert

Det tar kanskje litt tid, men få ting er sikrere enn at mye av framtidens bytransport i stor grad kommer til å skje i små elektriske kjøretøy.

Men det trenger ikke være trist. Peugeot BB1 er det hittil frekkeste på lerretet.

Les også: Falsk pappajakt provoserer

En melkekartong kortere enn Smart

Konseptbilen BB1 er 2,5 meter kort, og det er melkekartong kortere enn toseteren Smart ForTwo!

HÅNDVESKEDESIGN? Peugeot BB1 rommer utrolig mye i forhold til størrelsen.
HÅNDVESKEDESIGN? Peugeot BB1 rommer utrolig mye i forhold til størrelsen. Foto: Peugeot

Likevel har den plass til fire personer. Og like viktig, den er utslippsfri - det er en elbil.

Les også: Peugeot iOn

Med motorene plassert inne i bakhjulene og batteripakken under baksetene, frigjøres mye plass i kupeen. De to motoren yter 7,5 kW hver, som gir en total effekt tilsvarende 20 hester.

320 newton på hvert av bakhjulene

20 hester er ikke mye, men dreiemomentet er muskuløse 320 newton på hvert av hjulene! Det er nok til 0 til 60 km/t på 4 sekunder. Og det er ganske raskt.

Toppfart er 90 km/t, mens litium-ione-batteriene gir bilen en rekkevidde på 120 km.

Les også: Er Think verdt å redde?

Eller bil og bil. Det 600 kilo lette kjøretøyet er er faktisk mye motorsykkel, for chassiset er et rørrammesystem designet av motorsykkelavdelingen til Peugeot. Likeledes er rattet et styre.

Les også: Fremtiden er elektrisk

MOROSAK: Se flere bilder i karusellen øverst i artikkelen.
MOROSAK: Se flere bilder i karusellen øverst i artikkelen. Foto: Peugeot

Denne saken ble første gang publisert 15/09 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også