Bruktbil: Mazda3 2004-2009

Rimelig, leken og lettkjørt bruktbil

Mazda 3 er en av de klart beste Golf-konkurrentene.

SEDAN OG KOMBI: Det er kombimodellen som er klart mest vanlig her til lands.

SEDAN OG KOMBI: Det er kombimodellen som er klart mest vanlig her til lands. Foto: FOTO: Mazda

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Gode kjøreegenskaper, god teknisk kvalitet, bra seter

- Litt dårligere kvalitetsfølelse enn europeerne, noe støy

Mazda har samarbeidet med Ford i flere tiår, og den amerikanske giganten har også eierinteresser i Mazda. Det er mye av grunnen til at Mazda3 og Ford Focus deler omtrent 60 prosent av komponentene. De er bygget på samme plattform, og det betyr at de får mange av de samme egenskapene.

Med andre ord er Mazda3 en leken og lettkjørt bil som byr på mye moro for en inspirert sjåfør.

Innvendig fremstår den imidlertid en god del billigere enn Golf og Focus. Det er mer hardplast, og støyisoleringen er ikke like god som i de europeiske konkurrentene.

Flest kombi-modeller

Bilen ble solgt som både sedan og kombi, men sistnevnte er klart mest vanlig.

På bruktmarkedet dominerer bilene med 1,6-liters bensinmotor på 105 hester.

Den gir bilen akseptable ytelser, og er en smule mer livlig og turtallsvillig enn tilsvarende motorer fra Opel og Volkswagen. Motoren må, som de fleste andre sugemotorer på denne størrelsen, ha litt turtall før den våkner, men fra 3000 o/min trekker den bra. Den femtrinns girkassen har en utveksling som passer godt til norske kjøreforhold.

Bilen ble også levert med en 1,6-liters dieselmotor på 109 hester fra PSA-konsernet. Denne har etter hvert blitt meget velkjent, og blitt levert i flere titalls modeller fra forskjellige merker. Dieselmotoren var en av de desidert beste på markedet da den kom, og holder seg fortsatt godt. Den har en forholdsvis jevn gange og et lavt støynivå.

VERSTINGVERSJON: MPS-modellen har massevis av krefter.

VERSTINGVERSJON: MPS-modellen har massevis av krefter. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Sjelden kraftversjon

LITT BILLIGERE: Interiøret virker litt billigere enn i de europeiske konkurrentene.

LITT BILLIGERE: Interiøret virker litt billigere enn i de europeiske konkurrentene. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

SJEKKPUNKTER

  • Forhjulsoppheng
  • Støtdempere
  • Batteri
  • Lys
  • ESP-system

ANBEFALTE MOTORVERSJONER

1,6 105 hk: Akseptable ytelser, fin utveksling. Forbruk: 0,6-0,9 l/mil

1,6 MZR-CD, 109 hk: God dieselmotor med lite støy og vibrasjoner, gode ytelser. Forbruk: 0,4-0,7

2,3 Turbo (MPS), 260 hk: Voldsomme ytelser, litt turboforsinkelse. Forbruk: 0,8-1,4 l/mil

MODELLHISTORIKK

2004: Mazda 3 lansert

2007: Liten facelift med nye fangere, oppdatert understell og noe nytt utstyr

2009: Ny modell lansert

For de virkelige krafthungrige, er det også mulig å få tak i en MPS-versjon. Denne har en 2,3-liters turbomotor med 260 hester. Denne er sjelden her til lands, så import er nok løsningen hvis du drømmer om en kraftig Mazda3.

Mazda3 solgte ikke like godt som folkekjære Golf og Focus. Det fører til at bruktmarkedet ikke er det største, men det er likevel nok biler tilgjengelig til at man kan finne en man liker.

I skrivende stund starter prisene på rett over 60 000 kroner for et tidlig eksemplar med 1,6-liters bensinmotor og forholdsvis høy kilometerstand. Endel Mazda3 blir tydeligvis ikke kjørt så langt, og du kan finne 2007-2008 modeller med lav kilometerstand og priser i området 110-130 000 kroner.

Få alvorlige feil

I Dekras statistikk for biler som har gått mellom 50 og 100 000 kilometer, gjør Mazda3 det gjennomsnittlig bra. 77,4 % av de kontrollerte Mazda3 går gjennom kontrollen uten feil, mot snittet på 78,7 %. 10,4 % av bilene har større mangler, mot snittet på 11,3 %.

Bilene som har gått mellom 100 og 150 000 kilometer har derimot oftere feil enn snittet. 61,5 % av Mazda3 er uten feil, mot snittet i kompaktklassen på 66 %. 18,1 % av bilene har større feil, mot snittet på 18,6 %

Det er i hovedsak mindre feil, som lysjustering, lykteglass og batteri som trekker ned. Her er det problemer med 40,7 % av Mazda3-modellene (100-150 000 km) mot snittet på 27,9 %.

Sjekk hjuloppheng og støtdempere

Men på biler som har gått mer enn 100 000 km, skal man sjekke for slark i stagene i hjulopphenget foran, samt slitte eller ødelagte støtdempere.

På området hjuloppheng/styring har 13,5 % av Mazda3-modellene anmerkninger i Dekraundersøkelsen, mot klassesnittet på 10,8 %.

Det har også blitt meldt om problemer med ESP-systemet på biler som er eldre enn fire år.

Les også:

Bruktbilguide: Opel Astra

Slik hører du på iPod i bil

Den beste Peugeoten noensinne

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Stor guide: Priser og vanlige feil på bruktbiler Se flere saker fra: Gode bruktbiler i kompaktklassen
En solid tysker

Klikk bruktbilguide: Audi A4 2001-2007

En solid tysker
Klaff i første forsøk

Bruktbilguide: BMW Z3 1996-2001

Klaff i første forsøk
Holder seg fortsatt bra

Bruktbilguide: BMW X5 2000-2006

Holder seg fortsatt bra
Slik kjøper du brukt BMW Z4

Bruktbilguide: BMW Z4 2003-2007

Slik kjøper du brukt BMW Z4
Sjekk dette før du kjøper brukt Mondeo

Bruktbilguide: Ford Mondeo 2001-2007

Sjekk dette før du kjøper brukt Mondeo
Focus er Golfs sterkeste konkurrent

Bruktbil: Ford Focus 2004-2011

Focus er Golfs sterkeste konkurrent
Lydmesteren

Bruktbilguide: Ford Focus ST, 2004 - 2009

Lydmesteren
En tøffing

Bruktbilguide Jeep Grand Cherokee 1998-2004

En tøffing
Den nye roadsterklassikeren

Bruktbiltest: Mazda MX-5 1990-2010

Den nye roadsterklassikeren
Rimelig, leken og lettkjørt bruktbil

Bruktbil: Mazda3 2004-2009

Rimelig, leken og lettkjørt bruktbil
Mazdas høydepunkt

Bruktbilguide: Mazda 6 2002-2007

Mazdas høydepunkt
Komfortabel roadstervenn

Bruktbilguide: Mercedes-Benz SLK 1996-2010

Komfortabel roadstervenn
Billig luksus-SUV, men vær varsom

Bruktbilguide: Mercedes ML 1998-2005

Billig luksus-SUV, men vær varsom
Masse bil for pengene

Bruktbilguide: Opel Astra 2004-2010

Masse bil for pengene
Store valgmuligheter

Bruktbilguide Peugeot 307 2001-2007

Store valgmuligheter
To tonn sportsbil

Bruktbilguide: Porsche Cayenne 2003-2009

To tonn sportsbil
Best som brukt

Bruktbiltest: Saab 9-3 2002-2012

Best som brukt
Fornuften selv

Bruktbilguide: Skoda Octavia 2005-2012

Fornuften selv
Bruktguide: Subaru Impreza WRX

Bruktbilguide: Subaru Impreza GT, WRX & STI

Bruktguide: Subaru Impreza WRX
Allsidig mini-SUV

Bruktbilltest: Subaru Forester 2003-2007

Allsidig mini-SUV
Det sikre vintervalget

Bruktbilguide: Subaru Legacy og Outback 2004-2009

Det sikre vintervalget
Det tryggeste bruktbilkjøpet

Bruktbiltest: Toyota Avensis 2003-2008

Det tryggeste bruktbilkjøpet
Sist og best

Bruktbilguide Toyota Corolla 2001-2007

Sist og best
Slik gjør du et bruktkupp på Passat

Bruktbilguide: VW Passat 2001-2005

Slik gjør du et bruktkupp på Passat
God bruktbil, men dette skal du sjekke nøye

Bruktbil: Volkswagen Golf V 2004-2008

God bruktbil, men dette skal du sjekke nøye
Kompakt komfort

Bruktbilguide VW Golf 4 1998-2003

Kompakt komfort
Vinterens drømmebil

Bruktbilguide: Volvo XC70 2001-2007

Vinterens drømmebil
Folkelig luksus-SUV

Bruktbil: Volvo XC90 2003-2012

Folkelig luksus-SUV

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning