Test: Mazda 3 MPS

Min venn Brutus

Mazda 3 MPS leverer akkurat som bestilt: Røff sjarm, sprettert-skyv, plenty veigrep og minimal komfort.

Sist oppdatert

I Mazda 3 MPS har man klemt ned den brutale 2,3-liters turbofireren med 260 hk, men utelatt firehjulsdriften som mildner inntrykket noe i storebror Mazda 6 MPS. Tradisjonell tankegang tilsier bakhjuls- eller firehjulstrekk med så mye effekt i såpass lett bil, men Mazda hører ikke på det øret. Mest åpenbare konkurrenter er Audi S3 og BMW 130i, men også Ford Focus ST kan yppe seg.

Brutal, tørst og kostbar. Mazda 3 MPS er temmelig langt unna alt som er korrekt, både politisk og kjøremessig. Kanskje nettopp derfor vi liker'n.

Kjøreegenskaper

På tross av masse effekt og moment på forhjulene, kjører Mazda 3 MPS ordentlig bra. Det er selvsagt ingen suksess å gi flatt jern midt i en hårnål på vått underlag, men i det store og hele takler understellet og differensialbremsen kreftene uten sludder.

Bilen er fint satt opp, stivt uten å bli uharmonisk. Særlig på svingete landeveier er Mazda 3 MPS i sitt ess og du kan holde umoralsk høye svinghastigheter. Styringen formidler mye veifølelse, på tørr asfalt kan du virkelig lene deg på de lave 45-profil dekkene.

Motor

Høy effekt og kraftig moment er ikke det samme som en motor i toppklasse. Den røffe gangen fra den store fireren, en merkbar turboforsinkelse ved lave turtall, eksplosjonsartet effektinnslag og manglende turtallsvilje er viktigste ankepunkter. På plussiden teller en rask girkasse, med utveksling som passer perfekt både til motoren og norske hastigheter.

Ytelser

Vi kimser på ingen måte av effekten, men det er de 380 Nm'ene som virkelig stempler MPS-setemerkene i ryggtavla når du klemmer til god-pedalen. Ikke bare går det så det griner, men den brutale måten som kreftene leveres på, er med på å øke fartsfølelsen. Du behøver ikke slite ut girhånden i tide og utide, selv på høygir har du fartsressurser som en normalt sprek bil i full galopp. I 3. og 4. gir har du så mye futt, at du skal tenke deg litt om før du velger å fyre av hele salven. I alle fall i nærheten av en fotoboks&

Eksteriør

Mazda 3 MPS har et ytterst diskret design, der du skal være mer enn middels bilinteressert for å se noe mer enn en Mazda 3 med et lite stylingkit. I utgangspunktet er Mazda 3 pen i tøyet, uten å vekke de store følelsene. MPS-dressen gjør ikke så mye forskjell. Det har den åpenbare fordelen at ikke en eller annen gassglad medtrafikant skal utfordre deg hvert lyskryss, men kan gi ekshibisjonistene blant oss en liten nedtur.

Interiør

Det sjenerer oss faktisk litt at Mazda 3 MPS ikke gjør mer ut av sin supersportslighet på innsiden. Med unntak av et par kraftige sportsseter, er det lite som skiller MPS'en fra en vanlig 3'er. Litt mer krigsmaling på dashbordet hadde gjort seg. For øvrig grenser Mazda 3 MPS til å være rene fornuftsbilen, med akseptable plassforhold både i baksetet og bagasjerommet.

Komfort

Kjørekomforten er naturlig nok ikke spesielt prioritert i Mazda 3 MPS, selv om fjæringen ikke er helt håpløs og dekkdimensjonen på 215/45-18 er ganske fornuftig. I denne prisklassen kan man imidlertid stille høye krav, og det finnes biler som matcher Mazda 3 MPS på veigrep, men gir bedre komfort. Noe som også gjelder på støy, der vei- og motorlyd er fremtredende. Selv om sittekomforten er god, er ikke sittestillingen helt optimal sett fra et kjøremessig synspunkt.

Sikkerhet

Mazda 3 ble testet i EuroNCAP i 2006 og fikk fire av fem stjerner for beskyttelse av voksne, tre av fem stjerner for beskyttelse av barn og to av fire stjerner for fotgjengerbeskyttelse.

Bilen oppnådde god nok totalscore til fem stjerner for beskyttelse av voksne, men fikk kritikk på grunn av fare for skader i øvre benregion som følge av strukturer i dashbordet. Resultatet for passasjerens venstre kne- og lårregion trakk spesielt ned i vurderingen. Sikkerhetsutstyret er som normalt for klassen.

Pris/utstyr

Avgiftssystemet i Norge farer ikke snilt med biler av Mazda 3 MPS sin støpning. Drøyt 600 000 kroner må du klaske i bordet for at bombenedslaget skal bli ditt. Trøsten er fattig, for også de viktigste konkurrentene befinner seg i samme område. Unntaket er Ford Focus ST, som er drøyt 120 000,- rimeligere. Normalt sett holder Mazda 3 seg fint i pris, men vi tipper du nok må tåle et kraftigere verditap på MPS-modellen. Mazda har godt pålitelighetsrykte og normale garantiordninger.

Denne saken ble første gang publisert 22/05 2007, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også