Bilsvindel

Bilsvindler som aldri før

Forsikringsselskapene opplever flere klossete forsøk på forsikringssvindel med bil.

VRAK: Forsikringsselskapene opplever jevnlig at biler i 10 000-kroners klassen meldes stjålet. Ofte er disse bilene ikke EU-godkjente, eieren får ikke solgt bilen og synes den er for dyr å reparere. Dermed er det fristende å dumpe bilen og melde den stjålet. FOTO: Gjensidige

VRAK: Forsikringsselskapene opplever jevnlig at biler i 10 000-kroners klassen meldes stjålet. Ofte er disse bilene ikke EU-godkjente, eieren får ikke solgt bilen og synes den er for dyr å reparere. Dermed er det fristende å dumpe bilen og melde den stjålet. FOTO: Gjensidige

Publisert Oppdatert

Bil topper når det gjelder svindel innen skadeforsikring. Over 40 prosent av de avslørte sakene i fjor dreide seg om svindel med bilforsikringen. Finans Norges rapport om forsikringssvindel viser at det i snitt ble svindlet for 107 000 kroner per bilsak i fjor.

- Det er flere metoder som peker seg ut. Arrangerte bilbranner, arrangerte kollisjoner, arrangerte tyverier og dumping i dype fjorder er noen av dem. Det er eksempelvis litt for mange biler som brenner på øde skogsbilveier på nattetid, sier Stine Neverdal, kommunikasjonssjef i Finansnæringens Hovedorganisasjon.

- Bilførere som forsøker å tegne forsikring etter at skaden har skjedd, er en type svindel som ofte avdekkes, forteller Hanne Gudding, informasjonssjef i Storebrand.

Et typisk eksempel er bilføreren som mangler forsikring. Han kolliderer og forsøker deretter å utvide eller tegne forsikring for å få skaden dekket. Forsikringsselskapet snakker med politiet om hendelsesforløpet, og får avslørt at ulykken inntraff før forsikringen ble tegnet.

OPP FRA DYPET: Å dumpe bilen i vannet og så melde den stjålet er et vanlig svindelforsøk. Her fiskes et mislykket forsøk opp av vannet. FOTO: Gjensidige

OPP FRA DYPET: Å dumpe bilen i vannet og så melde den stjålet er et vanlig svindelforsøk. Her fiskes et mislykket forsøk opp av vannet. FOTO: Gjensidige

Ville tegne forsikring på ulykkesstedet

Noen av forsøkene er relativt desperate: En kunderådgiver hos Gjensidige Forsikring ble oppringt av en person som ønsket å tegne bilforsikring. Rådgiveren kunne høre sirener i bakgrunnen og en stemme som spurte om alt var i orden.

- I ettertid viste det seg at kunden nettopp hadde krasjet. Han var imidlertid uten forsikring og satt i bilvraket da han ringte for å tegne forsikring. I skademeldingen som vi mottok senere var skadedatoen endret slik at det skulle virke naturlig, sier Arne Voll, informasjonsansvarlig i Gjensidige.

Melder vrak for stjålet

ARRANGERT: Rattet er surret fast for at bilen skal holde stø kurs ut i fjorden. Vinduene er sveivet ned slik at bilen skal synke raskest mulig. FOTO: Gjensidige

ARRANGERT: Rattet er surret fast for at bilen skal holde stø kurs ut i fjorden. Vinduene er sveivet ned slik at bilen skal synke raskest mulig. FOTO: Gjensidige

Rundt 30 prosent av svindelsakene på bil i 2012 gjaldt fiktive biltyverier.

- Vi har flere saker der biler i 10 000-kroners klassen meldes stjålet. Ofte er disse bilene ikke EU-godkjente, eieren får ikke solgt bilen og synes den er for dyr å reparere. Dermed er det fristende å dumpe bilen i fjorden og melde den stjålet, forteller Voll.

- De fleste tror nok bilen fordufter for godt, men erfaringer viser at kjøretøyet ofte kommer til overflaten igjen eller havner i fjæresteinene. Vi har sett tilfeller der bilen er blitt hengende fast i brygga den er forsøkt dumpet fra, forteller Voll.

Forsikringsselskapene er ofte ekstra oppmerksomme når biler i lave prisklasser meldes stjålet.

- Få vil ta seg bryet med å stjele et gammelt vrak. Vi har sett en halvering av antall biltyverier de seneste årene, mye takket være startsperren som ble innført på midten av 90 tallet, sier Voll.

- Derimot er antall eksklusive og kostbare biler som forsvinner økende. Noe er nok rent tyveri, mens andre er svindel. Vi har hatt tilfeller der utenlandske borgere melder biler som skal selges utenlands for stjålet, opplyser Voll.

Dårlige holdninger

BRANN: Eieren satte fyr på bilen sin i håp om forsikringspenger. FOTO: Gjensidige.

BRANN: Eieren satte fyr på bilen sin i håp om forsikringspenger. FOTO: Gjensidige.

Flere undersøkelser de siste årene viser at mange har dårlige holdninger når det gjelder forsikringssvindel. I undersøkelsen "Norsk finansbarometer" som TNS Gallup har utført for Finans Norge oppgir 16 prosent av de spurte at de kjenner noen som har jukset med forsikringen. I en undersøkelse gjort i 2010 svarte fire av 10 mellom 15-30 år at forsikringssvindel kan godtas

DYRERE: - Antall eksklusive og kostbare biler som forsvinner økende. Noe er nok rent tyveri, mens andre er svindel, sier Arne Voll, informasjonsansvarlig i Gjensidige. FOTO: Gjensidige

DYRERE: - Antall eksklusive og kostbare biler som forsvinner økende. Noe er nok rent tyveri, mens andre er svindel, sier Arne Voll, informasjonsansvarlig i Gjensidige. FOTO: Gjensidige

OVERREPRESENTERT: - Det er klar flest menn som svindler med bil, sier Stine Neverdal kommunikasjonssjef i FNH. FOTO: CF Wesenberg

OVERREPRESENTERT: - Det er klar flest menn som svindler med bil, sier Stine Neverdal kommunikasjonssjef i FNH. FOTO: CF Wesenberg

- Menn står totalt sett bak langt flere svindelsaker enn kvinner og de prøver seg på høyere beløp. Det er klart flest menn som svindler med bil, sier Neverdal i FNH.

Løper en stor risiko

Hun tror mange av svindlerne ikke er klar over risikoen eller konsekvensene ved å bli avslørt. De risikerer både fengsel, politianmeldelse og forsikringsnekt.

- Vi ser svært alvorlig på all type svindel. Jo mer det svindles, desto høyere blir forsikringspremien for resten av kundene. Derfor er dette noe som forsikringsbransjen jobber hardt for å avdekke, uttaler Hanne Gudding i Storebrand.

Les også:

Byttet forsikring - sparte tusener

Nye regler: Snart forsvinner disse bilene

Slik fikser du deg varebil på grønne skilter etter 29. april

Endelig testet i Norge - Tesla Model S

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning