Skal du kjøpe en BMW 5-serie, Audi A6 eller Mercedes-Benz E-klasse som ny, bør du ha godt over halvmillionen på bilbudsjettet om det skal bli fart i sakene.

De færreste har råd eller lyst til å legge slike summer i potten, selv om du da får noen av de fineste familiebilene på markedet.

Heldigvis kan du klare deg med godt under halvparten hvis du ønsker deg en slik bil, men kan ta til takke med en brukt utgave av forrige modellversjon.

Og det er ikke nødvendigvis noen dårlig løsning:

- Fortsatt har disse store prestisjebilene egenskaper som langt overgår en ny småbil, sier Øyvind Jakobsen, motorjournalist i Klikk.no og Vi Menn Bil Top Gear.

- Det gjelder ikke bare komfort, veiegenskaper og motorstyrke. Men også med tanke på utstyr og ikke minst aktiv og passiv sikkerhet, sier han.

Det negative er selvsagt at disse bilene nok vil kreve litt vedlikehold og reparasjoner:

- Vi snakker her om biler som har gått fra snaut 100 000 km og oppover, sier Jakobsen. Da må du nødvendigvis budsjettere med reparasjoner og skifte av slitedeler underveis.

Uavhengig om bilen er bruktimportert eller ikke, ville vi ha brukt tid på å sjekke historikken til den aktuelle bilen. Er du i tvil, gå videre. Utvalget av biler er stort nok til det, formaner Jakobsen.

Mercedes E bruktbil=

STJERNE: Det er mye å like ved Mercedes E-klasse. Velger du med omhu, blir du belønnet med en billig og komfortabel storbil. © FOTO: Terje Bjørnsen

brukt BMW 5-serie

FEILMELDING: De fleste elektronikkfeil løses ved oppgraderinger. Sjekk at ""din"" bil har vært gjennom alle serviceinnkallinger © FOTO: Terje Bjørnsen

Den billigste av de tre modellene vi har plukket ut, er Mercedes-Benz E-klasse fra 2002-2009. Her kan du finne biler til godt under 100 000 kroner. Både fordi de har gått langt, og fordi de første årsmodellene ikke er så attraktive.

- Mercedes hadde store kvalitetsproblemer med denne bilen i starten, sier Jakobsen. Men etter hvert ble den bedre.

Et tips kan være å se etter en 2007-08-modell av 220 CDI. De koster fra rundt 190 000 kroner med fornuftig kilometerstand.

Les hele bruktbiltesten av Mercedes-Benz E-klasse.

Hvis du synes det blir litt kjedelig og for komfortabel med Mercedes, kan en BMW 5-serie av forrige generasjon by på langt mer sportslighet.

- Det var en bil vi likte svært godt som ny, sier Jakobsen. Den har holdt seg bra som bruktbil, og er spesielt populær med toliters dieselmotor.

Modellen er litt nyere enn E-klasse og det finnes mange med kjørelengde under 100 000 km på markedet. Fra ca. 180 000 kroner er utvalget attraktivt.

Les hele bruktbiltesten av BMW 5-serie

Audi A6 bruktbil=

KVALITET: Innvendig skal en brukt prestisjebil fortsatt gi en god opplevd kvalitetsfølelse, her i Audi A6. © FOTO: Terje Bjørnsen

Terje Bjørnsen

Denne skal du kjøpe brukt

Men det gjelder ikke alle modeller. Sjekk om din bil er med i oversikten.

Forrige generasjon Audi A6 har egenskaper som ligger midt mellom BMW og Mercedes:

- Ikke fullt så sportslig som 5-serie, men litt spenstigere enn E-klasse, sier Jakobsen om hvordan A6 oppleves. Dessuten finner det tyske kontrollorganet Dekra færrest feil på Audi A6 blant disse tre.

Fra snaut 200 000 kroner får du kjøpt Audi 2,0 TDI Avant (stasjonsvogn) av tilsynelatende god kvalitet. Dessuten er Audi A6 den av disse bilene som finnes i størst antall med firehjulsdrift (quattro). Da starter prisene rundt 250 000 kroner.

Her finner du hele bruktbiltesten av Audi A6.

Les også:

Ny statistikk: Japanske og tyske biler har færrest feil - se hvilke biler som er best og verst

Sjekk kvaliteten på de populære SUV-ene

De beste billige bruktbilene

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!