Tar man motoren fra en BMW M5, akslingen og dempingen fra en Audi RS6, girkassen til en eldre Jeep Grand Cherokee og elektronikken i en Mercedes R-klasse, putter det i en og samme bil, så får du en doning som representerer store verkstedsutgifter, ifølge statistikk fra det britiske garantiselskapet Warranty Direct.

Legg til bremsesystemet fra en Fiat Multipla, klimaanlegget til Seat Alhambra og styringen til Chrysler 300C, så får du bilen fra helvete, ifølge Warranty Direct. Noe overraskende er det at horrorbilen er uten elementer fra en eldre Land Rover.

Warranty Direct har spesialisert seg på å selge garantier på biler der fabrikksgarantien er utløpt til bileiere som ønsker å forsikre seg mot uforutsette verkstedregninger. Resultatene i undersøkelsen er basert på data fra 50 000 tilfeller i selskapets database, og omfatter eldre og brukte biler uten fabrikkgaranti. Den såkalte Reliability Index Rating som bilene rangeres etter tar også hensyn til prisen på reparasjonene. Hvor lang tid bilen står på verksted er også en faktor i oppsettet.

Neppe søndagskjørt

At BMW M5 (2004-2011-modell) og Audi RS6 (2002-2011-modell) inngår i den ultimate marerittbilen kan kanskje virke oppsiktsvekkende, men det kan ha sammenheng med at bilene antakelig kjøres betydelig hardere enn modellene med mindre motorer, samt at de er dyre å reparere. I England er det relativt tett mellom racerbanene, og såkalte "track days" der man kan få testet bilen sin til det fulle forekommer hyppig.

En tilsvarende statistikk fra Norge ville neppe hatt gyldighet da utvalget av M5-er og RS6-er er lite.

=

DYRT: En Audi RS6 Avant fra 2005 med 4,2-liters V8-er, biturbo og rundt 450 hk kan by på plenty av moro - helt til verkstedregningen kommer. FOTO: Produsent

Ikke perfekte

Sjekker vi med tyske Dekras statistikk så finner vi ikke noe spesifikt om BMW M5 E60. Men for denne generasjon 5-serie er det registrert problemer knyttet til bremseslitasje, forhjulsoppheng, automatgir, katalysator og iDrive-systemet. Av 5-serie med mellom 100 000 til 150 000 kilometer på telleren går 76,1 prosent gjennom kontrollen uten feil, mens 12,9 prosent har større feil eller mangler.

Heller ikke Audi RS6 har Dekra noe spesifikt om, men Audi A6 (2005-2010) scorer noe bedre enn 5-serie. Av de kontrollerte bilene med 100-150 000 kilometer på telleren, går 82,9 prosent av bilene gjennom uten anmerkning, mens 8,3 prosent har større feil eller mangler. På sjekklisten står multitronic-girkassen, artikkelfilter (diesel), forhjulsoppheng og kraftoverføring.

=

E60: BMW M5 (E60) med V10-motor på over 500 hk er en heftig bil som kan by på heftige verkstedregninger. FOTO: Produsent

Vi Menn Bil TopGear

En tøffing

Denne versjonen av Jeep Grand Cherokee er den siste som ble bygget etter klassisk terrengbil-oppskrift. Det gir robuste egenskaper, men også noen svakheter.

Flotte, men ikke uten feil

Også den store flerbruksbilen Mercedes R-klasse finnes i horrorbilen til Warranty Direct. I Dekras statistikk over R-klasser som er kjørt mellom 100 000 og 150 000 kilometer nevnes ikke elektronikk som et problem. Men slitte støtdempere, bremseslitasje, ødelagte beskyttelsesmansjetter, lekkasje på bremseslanger og for høyt avgassutslipp nevnes som problemer.

Som hos Warranty Direct scorer ikke Jeep Grand Cherokee (2006-2010) veldig bra i Dekras statistikk. Problemer med girkasse, slitte støtdempere, bremseslitasje, oljelekkasjer og feil på parkeringsbremsen er blant svakhetene som nevnes.

KAN BETY TRØBBEL: Jeep Grand Cherokee fra 2008. FOTO: Vi Menn Bil TopGear

Halloween-bilen som Warranty Direct kaller Horrific 40RR0R består av følgende biler:

BMW M5: Motor (2004-2011)

Audi RS6: Akslinger og demping (2002-2011)

Jeep Grand Cherokee: Girkasse (2006-2014 )

Mercedes R-klasse: Elektronikk: (2004-)

Fiat Multipla: Bremser (1999-2005)

SEAT Alhambra: Klimaanlegg (1996 - )

Chrysler 300C: Styring (2005 - )

BMW Mercedes R-klasse sammenligning=

BMW OG MERCEDES: Forrige generasjon BMW 5-serie og Mercedes R-klasse er flotte biler, men ikke uten feil. Reparasjonene kan bli kostbare. © FOTO: Vi Menn Bil TopGear

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!