Å fylle feil drivstoff på bilen er vanligere enn man kanskje skulle tro. Oppdager du at du har fylt feil på drivstoff på tanken skal du absolutt ikke starte bilen. Det kan spare deg for betydelige summer i reparasjoner.

- Bensin kan gjøre store skader på en dieselmotor, særlig dersom man kjører mye etter feiltankingen. Reparasjonskostandene kan beløpe seg til flere titall tusen kroner, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF. Bilorganisasjonen hevder å ha hørt om reparasjoner på over 110 000 kroner etter feilfylling.

- Ofte skjer tabben i familier som kjører to biler med forskjellige drivstoffer. Er det en dieselbil du ikke bruker så ofte, har man en tendens til å fylle feil, sier Engebretsen.

I løpet av et par sommermåneder i fjor hjalp NAF over 583 bilister som hadde fylt feil på tanken. 557 av disse hadde fylt bensin på dieselbilen. Forsikringsselskapet If har beregnet at det skjer rundt 15 000 feilfyllinger av bensin på dieselbiler i Norge. Disse feilfyllingene koster årlig rundt 155 millioner kroner.

I hovedsak er det feilfyllinger med bensin på dieselbil som er problemet. Det motsatte er vanskeligere fordi munningen på dieselpistolen er større enn diameteren på tankåpningen på bensinbilen.

Kan bli svært kostbart

I snitt koster det rundt 7000 kroner å reparere følgende av en feiltanking, ifølge If. Men det kan i verste fall føre til kostnader opp mot 90 000 kroner hvis hele dieselsystemet må skiftes.

- Kostnadene øker hvis dieselbilen startes opp etter feiltanking fordi det øker risikoen for skade på dieselpumpen. Da kan kostnadene raskt komme opp i 25 000 kroner, ifølge Vidar Brustad, teknisk fagsjef i If

- Dersom bilen i tillegg blir kjørt langt etter feilfyllingen, kan reparasjonskostnadene i verste fall komme opp mot 90 000 kroner. Da må nemlig både pumper og dyser skiftes ut, forklarer Brustad.

Dersom du oppdager at du har tanket feil, så gjør følgende:

Tabben oppdages FØR bilen er startet:

* Ikke vri om nøkkelen. Få hjelp til å dytte bilen vekk fra drivstoffpumpen, og kontakt bergingsselskapet slik at bilen blir transportert til verksted for tapping og rensing av tank. Sjekk om bilberger har utstyr og kan gjøre det på stedet.

Tabben oppdages ETTER at bilen er startet:

* Stopp snarest. Du kan merke feilfyllingen ved ujevn motorgange, varsellamper lyser og motoren fusker eller lager uvanlige lyder.

Les også: Denne dingsen kan hindre feiltanking. Les vår test av Solo Diesel

- Hvis du oppdager bommerten etter at du har begynt å kjøre, gjelder det å stanse så fort det er mulig på trafikksikkert vis. Er du heldig har ikke bensinen rukket å trekke inn i dieselpumpa, men går fortsatt på diesel. Da kan du slippe unna med rengjøring av tank og drivstoffsystem til noen tusenlapper, sier Engebretsen.

- Hva skyldes det at bensin i dieselmotoren kan bli så ødeleggende?

- Diesel har de smørende egenskapene som mekanikken i dieselmotoren trenger. Bensinen tørker ut bevegelige deler i pumpe og dyser, forklarer Engebretsen.

Les også:

Slik oppdager du svindel med kilometertelleren på bilen

Bilene med flest og færrest motorfeil

- Det er greit å vite at det ikke er noe som heter blinklysolje

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!