Enn så rart det høres ut, er nemlig den klassiske 4x4-oppbygningen en av de viktigste innvendingene mot Jeep Grand Cherokee pr. i dag. Separat rammekonstruksjon og to stive aksler er en glimrende oppskrift for innsats under røffe veiforhold, eller der det ikke er vei i det hele tatt. Til de oppgavene de fleste store SUV'er møter i bygater eller på motorvei har teknikken helt motsatt effekt.

Med QuadraDrive hører Grand Cherokee til de absolutt beste firehjulstrekkerne når det gjelder fremkommelighet. Lamellsperrer styres manuelt ved hjelp av oljetrykk og sørger for at motorkraften sendes til hjulene med best grep. Sperreeffekten er ikke begrenset til å fungere mellom for- og bakaksel, men også mellom hjulene på hver aksel.

I daglig bruk merker man den store uavfjærede vekten til de to stive akslene først og fremst gjennom middels fjæringskomfort. Ved mange ujevnheter blir fort kjørefølelsen relativt flytende, og styringen er heller ikke blant de mest presise. Veiegenskapene til Grand Cherokee blir egentlig bedre jo dårligere underlaget er - en bil som passer vesentlig bedre i Brekkvasselv enn på Bestum.

=

VURDERING

+ Funksjonelt karosseri, kraftig og kultivert V8-motor, behagelig automatgir, meget gode offroadegenskaper, bra utstyrsnivå, relativt lettkjørt

- Middels sittekomfort i baksetet, svakheter i detaljfinish, høyt forbruk med V8, dårlig fjæringskomfort, upresis styring, middels retningsstabilitet

SVAKHETER

Motorfeil (spesielt VM Motori-diesel)

Feil på kraftoverføring/girkasse

Slitasje på drivaksel/ledd

Dårlig støtdempervirkning

Slitasje på forstilling

Innvendig hersker en typisk amerikansk atmosfære, med mer og billigere plast enn det man er vant med i Europa. Imidlertid fungerer både betjening og seter/sittestilling helt fint. Utstyrsnivået er også godt. Motormessig nytes Grand Cherokee best med en solid, men bensintørst V8. Den fem-sylindrete dieselmotoren fra VM Motori bilen kom med først, har noe temmelig landbruksaktig over seg og er heller ikke kjent for å være av de mest pålitelige. Med den 2,7-liters fem-sylindrede dieselen på 163 hk som Jeep fikk fra Mercedes ML, er egenskapene langt bedre.

I følge ulike bruktbilkilder skal du være oppmerksom når du vurderer en Jeep Grand Cherokee. Britiske What Car forteller om mulige problemer med automatgir, forstilling og aircondition. I Svensk Bilprovnings rapport om 2000-modeller har bilen modellrelaterte feil på 24 % av alle kontrollerte biler, mens snittet er 16 %. Den tyske kontrollinstansen Dekra melder om at denne Jeep-modellen er litt dårligere enn gjennomsnittet av kontrollerte biler, og spesielt er det hjuloppheng, kraftoverføring og motor som drar ned.

Modellhistorikk

1998: Lansering av 2. generasjon Jeep Grand Cherokee. Tre motorer: 4,0l rekkesekser, 4,7l V8 og 3,1l fem-sylindret turbodiesel fra VM.

2000: Ny fem-trinns automatkasse

2002: 4,7-liter også i High Output-versjon, 2,7-liters common rail-diesel fra Mercedes erstatter VM-motor.

2005: Jeep Grand Cherokee kommer i ny versjon

ANBEFALTE MOTORVERSJONER

4,0/190 hk: Kraftig og relativt kultivert rekkesekser. Forbruk 1,2-1,8 l/mil

4,7/227 og 258 hk: V8-motor med solide ytelser og pen gange. Forbruk 1,3-2,2 l/mil

2,7/163 hk: Fem-sylindret diesel med tilstrekkelig ytelse og kultivert gange. Forbruk 0,9-1,3 l/mil

=

Viktigste versjoner:

Modell

Drivstoff

Hk

0-100, sek

Toppfart, km/t

Forbruk EU-mix, l/mil

4,0

Bensin

190

10,9

189

1,55

4,7 V8

Bensin

227

9,0

200

1,6

4,7 V8 HO

Bensin

258

8,3

207

1,59

2,7 CRD

Diesel

163

11,2

190

0,97

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!