Kort sagt:

+ Sportslige veiegenskaper

+ Vinteregenskaper med quattro

+ Moderne motorer

+ Solid finish

+ Få feil


- Ikke av de største for familien

- Fjæringskomfort (S-line)

Da Audi A4 ble lansert som sedan i desember 2007 og stasjonsvogn i mars 2008, var det fjerde utgave av A4-modellen. Bilen fikk en grundig facelift fra modellår 2012 og er fortsatt i produksjon. En etterfølger er ventet i løpet av 2015.

Vi har testet mange ulike versjoner av Audi A4 opp gjennom årene, og det er ikke vanskelig å skjønne at Audi A4 har vært en av de mest populære familiebilene i premiumklassen. Sikre og småsportslige veiegenskaper, et bra plasstilbud og høy kvalitet både teknisk og finishmessig.

Her i Norge har to-liters dieselmotor vært førstevalget. Det er en common rail-motor med behagelig gange og fin effektutvikling, tilgjengelig i mange ulike effektversjoner - vanligst med 143 og 120 hk. Vi testet 120 hk-versjonen i 2011 og var fornøyd med totalpakken.

Om du vil ha bensinmotor er det 1,8-liters turbo som er enklest å oppdrive. Den er vanligst med 120 og 160 hk. Fin gange og lavt støynivå, 160 hk-versjonen gjør A4 sprek og morsom. I 2009 kjørte vi en forbrukssammenligning mellom A4 diesel og bensin, forskjellen er slett ikke så ille.

Vi testet Audi A4 Avant med facelift og oppgradert 1,8 TFSI med 170 hk i 2012, en svært attraktiv kombinasjon.

Lotsby 25052011 Duell Audi A4 stv MB c180 stv=

RIMELIG AUDI: Audi A4 Avant 2,0 TDI med 120 hk kan være familiebilen for deg som ønsker premiumfølelse i det daglige © Foto: Egil Nordlien HM Foto

Sjekkpunkter

  • Eier/servicehistorikk
  • Karosseri, bulker/riper
  • Innvendig slitasje
  • Generell teknisk sjekk

Dårlig komfort med S line

Audi A4 har også vært populær med det permanente 4WD-systemet quattro, enten som normalutgave, eller i den litt røffere allroadutgaven med ekstra bakkeklaring. I flere sammenligningstester har A4 quattro og allroad kommet svært godt ut.

Skal man sette fingeren på noe, er ikke plassen like rikelig som i en typisk familiestasjonsvogn som VW Passat eller Ford Mondeo. Dessuten er Audi A4 merkbart stivere enn en normalbil i denne klassen. Sportsligheten har sin pris, og spesielt biler med S-line understell blir i overkant harde på ruglete norsk asfalt.

Vil du ha ekstra sportslighet, men beholde en viss grad av komfort, er det bedre å lete opp en bil med normalt sportsunderstell.

Du får Audi A4 med manuell sekstrinns girkasse, er du på jakt etter automat får du trinnløs multitronic i mange forhjulsdrevne versjoner, mens noen av quattroutgavene leveres med syvtrinns S tronic automat.

Audi A4 Avant 1,8 TFSI 2012=

FACELIFT 2012: Audi A4 Avant med 1,8 TFSI er blant de mest imponerende bensinmotorene vi har kjørt. © Foto: Petter Handeland

Lite feil selv med høy kilometerstand

Denne versjonen av Audi A4 har i flere år vært blant de aller beste bilene i tyske Dekras bruktbilrapport. Dekra tester hvert år ca. 15 millioner bruktbiler i forbindelse med den tyske versjonen av EU-kontroll og utarbeider en feilstatistikk på grunnlag av denne.

Ifølge Dekra ligger Audi A4 helt i toppen for biler med 50-100 000 km: 92,8 % går gjennom kontrollen uten feil, mens 4,7 % har større feil. Snittet for mellomklassen er 82 % og 9,8 %.

Når Audi A4 har 100-150 000 på kilometertelleren, holder bilen seg enda bedre i forhold til klassesnittet. Fortsatt går 88,5 % gjennom uten merknad, mens 6,7 % har større feil. Snittet ligger på 69,1 og 17,2 %. Dekra nevner ingen typiske modellrelaterte feil, det er stort sett normal bruksslitasje som gjelder.

Historien bekreftes på de britiske øyer; What Car har heller ingen gjengangerfeil, men som i Norge har mange Audi A4 gått som firmabiler. Ikke alle blir tatt like godt vare på. Har bilen dårlig retningsstabilitet, skal du få sjekket hjulvinklene. Det er ikke alltid at de er korrekt innstilt.

Lotsby 25052011 Duell Audi A4 stv MB c180 stv=

TYPISK AUDI: Materialkvalitet, finish og brukervennligheten er typisk tysk veldig moderne og god. © Foto: Egil Nordlien HM Foto

Stasjonsvogn er vanligst

Er en brukt Audi A4 bilen får deg, har du store valgmuligheter. Da vi sjekket markedet i september 2014, var det rundt 450 biler til salgs. Vær litt obs om du ser etter 2008-modell, her blander deg seg nemlig inn noen utgaver av den forrige modellen. Men det er lett både å se og kjenne forskjell...

Ca. 20 % av bilene har bensinmotor og 25 % quattro. Stasjonsvognsmodellen Avant er vanligste utgave, med rundt 80 % av markedet. I tillegg var det rundt 80 allroad-modeller, der de aller fleste har diesel.

Vi har sett på prisene for biler med 1,8 TFSI bensinmotor og 2,0 TDI diesel: For årsmodell 2009-2010 med 100-150 000 km, ligger prisnivået fra 170-230 000 kroner. Vil du ha quattro, snakker vi 210-280 000 kroner. Biler med 50-100 000 km ligger i området 180-290 000 kroner, med quattro fra 250-340 000 kroner.

Ser du etter nyere brukt Audi A4, er det et solid utvalg av 2011-2012-modeller med kilometerstand 50-100 000. Her koster en forhjulsdrevet versjon fra ca. 210-300 000,-, mens quattroutgaver ligger i området 280-340 000,-.

Allroad-modellen er noe dyrere enn vanlig Avant quattro. 2009-2010 med 50-100 000 km koster ca. 280-370 000,-, mens tilsvarende 2011-2012 går fra ca. 320-410 000 kroner.

Lotsby 25052011 Duell Audi A4 stv MB c180 stv=

SMÅTRANGT: Bagasjeromsplassen på 490 liter er ikke på nivå med de beste stasjonsvognene i mellomklassen, men det er heller ikke veldig trangt © Foto: Egil Nordlien HM Foto

Anbefalte motorversjoner

2,0 TDI 120/143/163/170 hk: Behagelig dieselmotor med fin kraftutvikling og moderat forbruk (0,5-0,8 l/mil)

1,8 TFSI 120/160/170 hk: Kultivert bensinmotor med ekstra fraspark i de to sterkeste versjonene. Forbruk: 0,6-1,0 l/mil

2,0 TFSI 180-211 hk: Sprek bensinmotor med solid dreiemoment. Forbruk 0,65-1,1 l/mil.

2,7/3,0 TDI 190-245 hk: Kraftfull V6-diesel med elegant lydbilde. Forbruk: 0,6-0,9 l/mil.

Maura 24062010 SML Audi A4 stv MB C stv=

KVALITET: Denne versjonen av Audi A4 har i flere år vært blant de aller beste bilene i tyske Dekras bruktbilrapport © Foto: Egil Nordlien HM Foto

Modellhistorikk

2008: Audi A4 lanseres som sedan på Frankfurtutstillingen i september 2007 og Avant (stasjonsvogn) på Geneveutstillingen mars 2008. De viktigste motorene er diesel: 2,0 TDI/120, 143 og 170 hk, 2,7 TDI/190 hk og 3,0 TDI/240 hk. Bensin: 1,8 TFSI/120 og 160 hk, samt 2,0 TFSI/ 180 og 211 hk.

2009: I mars lanseres A4 allroad quattro med 3,7 cm høyere bakkeklaring (18 cm). Leveres med 2,0 TDI/143 og 170 hk, 2,0 TFSI/211 hk og 3,0 TDI /240 hk.

2010: Fra høsten 2009 mindre endringer i MMI-system (multimedia), forbruksoptimert TDI e-modell med 2,0 TDI/136 hk.

2012: Teknisk og designmessig oppgradering fra november 2011. Ny front- og hekkdesign. Viktigste tekniske endringer: Forbedret oppsett av understell, ny elektromagnetisk servostyring, 1,8 TFSI med 170 hk og 320 Nm (+70 Nm), 2,0 TDI med 163 og 177 hk, 3,0 TDI/204 hk erstatter 2,7 TDI. 6. generasjon quattro i forbindelse med S tronic, utvidet utvalg av assistent- og aktive sikkerhetssystemer.

Les også:

Dette er høstens store familiebilduell

Nå er tiden inne for å kjøpe denne stasjonsvogna

Fem gode familiebiler med firehjulsdrift

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!