Hver tredje solgte nybil i Norge har firehjulsdrift, ifølge tall fra OFV. Flesteparten av disse er det folk flest kaller SUV-er, altså høybygde biler med ekstra bakkeklaring.

Men noen vil ikke ha SUV. De vil ha firehjulsdrift, men i en lavere bil - en vanlig bil, om du vil.

Bedre enn SUV

Det finnes flere gode grunner til å velge det i stedet for SUV. Testresultatene våre viser at en firehjulsdrevet stasjonsvogn i de aller fleste tilfellene har bedre ytelser og lavere forbruk enn en sammenlignbar SUV. Lavere pris har den ofte også.

En lavere bil har dessuten vanligvis en annen kjørefølelse enn en SUV. Den er normalt noe lettere enn en sammenlignbar SUV, og tyngden er lavere plassert. Det gir normalt bedre styrerespons og mindre hang til understyring.

Vi har av og til spurt oss selv om hvorfor «alle» skal ha SUV, i stedet for å velge et sammenlignbart alternativ med vanlig personbilform.

Ved siden av det som kan tilskrives "trend" eller rett og slett bilmote, finnes noe av svaret sannsynligvis i det som tilbys. Mens det i dag finnes SUV-er med firehjulsdrift i alle størrelser og prisklasser, finnes det langt mindre å velge i blant lavere firehjulsdrevne biler, og ofte er disse å finne først i de høyere prisklassene for sin biltype. Blant annet fordi billigste alternativ med firehjulsdrift som regel har relativt stor motor.

Relativt kostbare biler

Det er slik sett typisk at flertallet av de firehjulsdrevne ikke-SUV-ene vi har testet de siste fire årene, kommer fra merker som BMW, Audi og Mercedes. Og at flere av modellene vi har valgt ut, dermed havner i kategorien for relativt dyre biler.

Fire av de fem bilene i utvalget er modeller som har fått totalkarakter seks eller fem i våre tester. VI har valgt fra familiebiler (mellomklasse), kompaktbil og storbil. Vi har dessuten tatt med én bil som i form av spisskvaliteter, og ikke selve totalkarakteren, kan være verdt å vurdere.

Les også:

Bruktbil med firehjulsdrift - De beste 4x4-kjøpene

De 40 beste bilene med firehjulsdrift

De 20 beste SUV-ene vi har testet

=

4X4: Hver tredje solgte nybil i Norge har firehjulsdrift, ifølge tall fra OFV. Flesteparten av disse er det folk flest kaller SUV-er, altså høybygde biler med ekstra bakkeklaring. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

FAMILIEBILER (MELLOMKLASSE)

Skoda Octavia 4x4

Vi har testet to utgaver av Octavia 4x4, og har gitt totalkarakter seks til begge.

Octavia har så god plassutnyttelse at den gjør storebroren, supertankeren Superb, nærmest overflødig. Teknikken er den samme som VW bruker i Golf og Audi bruker i A3, men i Octavia er understellet litt rundere i kantene. Ofte er det en fordel på norske veier.

Motorene er sterke og moderne, men bensinmotoren 1,8 TSI er vel tørst, og dieselalternativet 2,0 TDI/150 hk kan ikke fås med automat.

Prisen er definitivt med på å gjøre Octavia 4x4 attraktiv. 2,0 TDI med 150 hk koster fra 342.400 (uten lev.kost.), 1,8 TSI med automatgir som standard fra 359.200 kroner.

Les test av Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 her.

Les test av Skoda Octavia 1,8 TSI DSG 4x4 her.

BMW 320d xDrive aut.

Visst er den klart dyrere enn Skodaen over, særlig hvis du skal legge på litt ekstrautstyr (BMW-kunder er ofte rause på det området). Men den gir også en del ekstra på noen områder.

For dette er en nemlig en skikkelig kjøremester. Til forskjell fra Skodaens 4x4-system, som sender godt med krefter til bakhjulene først når sensorene oppdager hjulspinn, har BMW-en permanent firehjulsdrift. Normalt går 60 prosent av kreftene til bakhjulene, men systemet varierer kraftfordelingen etter hvor grepet er best.

BMW har nettopp kommet med en ny tolitersdiesel. Om vi skulle ha kjøpt en 320d xDrive, ville vi ha ventet på den, for den har markert lavere støynivå enn den gamle.

Pris fra 420.400 som sedan, 449.700 som stasjonsvogn.

Les test av BMW 320d xDrive her.

KOMPAKTBILER

VW Golf 2,0 TDI 4Motion

Det er mange grunner til at VW Golf støtt og stadig ligger øverst på bestselgerlista i Norge. Blant dem er muligheten til firehjulsdrift, noe nesten ingen andre noenlunde folkelige kompaktbiler kan by på.

Med firehjulsdrift og sportsunderstell byr Golf på kvikke og passe sportslige kjøreegenskaper, men også vel stiv fjæring. Innkoblingssystemet av typen Haldex 5 er aktivt - bakhjulene får kjapt kraft når det trengs. Motoren er den samme som i Octavia 2,0 TDI 4x4 (se over), og de færreste vil savne flere hestekrefter.

Men noen vil kanskje savne automatgir. Du får ikke det sammen med denne motoren om du skal ha firehjulsdrift.

Pris fra 343.400 kroner.

Les test av VW Golf 2,0 TDI 4Motion her.

Mercedes B 220 4Matic

Den ser ut som en snusfornuftig familiebil, en slags halvhøy kompaktbil med flerbruksbilformer, men har et godt firehjulsdriftssystem og kraftig bensinturbomotor. Til sammen blir dette en spesiell kombinasjon som kan være blink for noen, og skivebom for mange andre.

Det er nemlig bilens egenskaper på vinterveier vi synes er dens aller sterkeste side - ikke plassforholdene, slik utseendet kan få en til å tro. Firehjulsdriftssystemet av innkoblingstypen griper svært raskt inn når det trengs. 184 hk og 300 Nm sørger i tillegg for å bygge opp under den kjøremessige sportsligheten.

Men moroa er ikke helt billig, for den koster fra 393.000 kroner før ekstrautstyr.

Les test av Mercedes 220 4Matic aut. her.

STORBIL

Audi A6 3,0 TDI quattro S tronic (204 hk)

Storbil for den storforlangende. Solid som en tanks, og med et interiør så forseggjort som nesten bare Audi får det til.

Billigste alternativ med firehjulsdrift har V6-motor, og for motorfetisjister er det et klart fortrinn sammenlignet med konkurrentenes firesylindrede alternativer. Med luftfjæring og kjøremodusvalg kan den være riktig komfortabel eller ganske så sportslig - du bestemmer.

Pris med nødvendig ekstrautstyr var det eneste nevneverdige minuset vi fant da vi testet denne bilen. Frapris som stasjonsvogn er 653 700 kroner. Om kort tid får den en facelift som muligens er verdt å vente på.

Les test av Audi A6 3,0 TDI quattro her.

Les også:

De 12 beste SUV-ene vi har testet

Familiebilene du egentlig burde kjøpe

Bilene som bruker minst drivstoff

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!