Den utgående Audi A3 rakk å bli produsert i et antall på over 900 000. Audi har et mål på 1,2 millioner biler for den kommende generasjonen, men så blir da også produktspekteret helt annerledes. Til å begynne med følger Audi den samme malen som i 1996, da de lanserte den første A3.  

Først kommer tredørsversjonen, deretter femdørs. Vi har foreløpig ikke sett sistnevnte, og vi har kun fått svake nikk ved tilnærmet rett gjetning på hvordan den kommer til å bli. Likevel kan vi si så mye som at den nye A3 med fem dører vil bli i MPV-form. Det er ikke snakk om å smekke to dører til på en tredørs bil.

Et annet spørsmål er hvordan Audi har tenkt å erstatte dagens S3. Allerede fra starten av er de ute med informasjon om en 3,2-liters V6 med 241 hk. Dette er likevel ikke den nye S3. Mellom linjene fikk vi også vite at det pågår interne diskusjoner. Noen av doktorene fra Ingolstadt mener at det ikke lenger er nok med en S3, men at de må lage en RS3. Å lage begge deler blir litt i overkant, så det blir enten eller. 

Uansett navn kan vi på sikt vente oss en firehjulsdrevet godbit som leverer et sted rett under 300 hestekrefter, og det er gode nyheter for oss med motorolje i blodårene. Inntil da får vi nøye oss med de fire modellene av litt mer normal karakter som kommer i juni. Det blir 1,6 bensin, 2,0 FSI bensin, samt dieselversjoner på 1,9 og 2,0 liter.

Coupé-a-like

De høye herrer i Audi har helt klart satt seg fore at nye A3 skal se ut som en coupé. Etter å ha hørt på en masse coupé-snakk, lurer jeg på hvorfor de ikke lagde en ekte coupé i stedet. Årsaken er vel at det ville krasje med filosofien om hva A3 egentlig er, for Audi proklamerer at bilen skal være den nye sjefen i kompaktklassen. Om den virkelig blir det, gjenstår å se.

Uansett skal Audi ha ros for designen, og den har faktisk en del coupé-trekk ved seg. Den høye skulderlinjen og høyt plasserte baklys er med på å sørge for det. Det samme gjør den svarte B-stolpen, som er med på å gi inntrykk av en hel vindusflate på siden.

På frontlyktene har Audi nå kommet utstyrsleverandørene i forkjøpet ved å gi bilen øyelokk i overkant av hovedlyktene. Velger du en sporty utstyrspakke, får du dessuten en front hvor grillen er trukket helt ned i fangeren. Dette skal bedre luftgjennomstrømming og motorkjøling.  

I takt med utviklingen har nye A3 også fått hjulene plassert lenger ut i hjørnene. Akselavstanden er økt med 65 millimeter og sporvidden med 30 i forhold til utgående modell. Det høres kanskje ikke mye, men er mer enn nok til å bedre kjørefølelsen.

I utvendig design er Audi nå på vei ut av det sporet fabrikken har kjørt i årevis, med bare små endringer ved hvert modellskifte. Nå er ikke ting så forutsigbart lenger. Endringen startet med nye A8, og A3 følger opp.

Et likandes indre

Interiøret har også fått et nytt designspråk, selv om det er typisk Audi. Det er både sobert og i gode materialer. For å gi det ønskede sporty preget er det hentet inn designelementer fra blant annet TT. Du kjenner kanskje igjen luftedysene, instrumentene og bryterne til varmeapparatet. 

Den omtalte joysticken i nye A8 har også fått plass i nye A3, om enn i en mindre versjon, og kun dersom du velger navigasjon og kjørecomputer. Avhengig av utstyrsvariant får du seter med forskjellig grad av sidestøtte, og de mest sporty versjonene har tre-eiket ratt. Det bør du unne deg.

Det er ikke mye å utsette på verken plass eller komfort, men ettersom hjulene er trukket lenger ut i hjørnene, skulle man tro det ble bedre hvileplass til venstrefoten. Fortsatt er det imidlertid så kort avstand til fothvileren at man sitter med låret i luften, uten å kunne bruke setet som støtte. Irriterende, og i lengden blir det slitsomt.

Utover dette er det lite å si på sittestillingen. Med fireveis ratt- og setejustering og en girspak som sitter uvanlig høyt, har man nesten alle muligheter.

I baksetet har man det faktisk også greit, både med hensyn til setet og beinplass. Selvfølgelig blir man i lengden lei av å måtte presse seg inn mellom fremstolen og dørstolpen ved ut- og inntreden, men det er prisen man må betale ved å kjøre todørs. At barna kommer til å hate de høye vinduskarmene, er ikke like lett å feie under teppet.

God sort

Med nye A3 har Audi helt klart laget en bil for dem som ønsker kjøreglede. På veien er den svært nøytral, og den henger med til lenge etter at de fleste sjåfører har fått nok spenning. Velg deg en bil med 17-tommers hjul, og Vi Menn-faktoren er stor. Da er den fortsatt komfortabel, samtidig som responsen og bilens gode verdier kommer mye tydeligere fram enn med 16-tommerne.

 

Er du ute etter en kraftpakke under panseret, må det bli en av 2,0-literne. Om den drikker diesel eller bensin, er ikke så viktig. De er sterke begge to, men jeg ble litt skuffet over kombinasjonen 2,0 FSI og sekstrinns girkasse. Til den gamle 1,8-literen med turbo passet sekstrinnskassen perfekt, fordi du hele tiden hadde en utveksling som passet effekttoppen. Den nye 2,0 FSI-motoren mangler denne toppen - kraftkurven er helt flat.

Dermed føles mye av giringen nesten unødvendig, og en femtrinnskasse fungerer antakelig vel så bra. Audi-doktorene sier seg enig i dette, men de må likevel tilby en sekstrinnskasse av konkurransehensyn.

Om du velger dieselversjonen (2,0 TDI), blir saken helt annerledes. Den kommer som et skudd rundt 1800 omdreininger, men dør ut igjen ved 2500. Med et såpass kort arbeidsområde kan det være greit å ha noen gir å velge mellom.

Nye A3 har fått en elektromagnetisk servo som sitter rett på tannstaget. Den endrer seg avhengig av hastigheten, og gir greit med tilbakemeldinger til føreren. Personlig ville jeg hatt den noe mer kontant og skarp i starten, men " Head of Steering Systems", Georg Middelhauve, ville det annerledes.

Mens mange av oss bruker Alfa Romeo 147 som en god referanse på dette området, benyttet Middelhauve anledningen til å fortelle at det var nettopp slik det ikke skulle være. Smaken er som baken, men alt i alt må vi si at nye A3 ikke bare er ny, men også svært god sort.

 

1,6 - 2,0 FSI - 2,0 TDI

Motorvolum: 1595 ccm - 1984 ccm - 1968 ccm

Ytelse: 102 hk/5600 - 150 hk/6000 - 140 hk/4000

Dreiemoment: 148 Nm/3800 - 200 Nm/3500 - 320 Nm/1750-2500

Dekkdimensjon: 205/55 R16 - 205/55 R16 - 205/55 R16

Egenvekt: 1205 kg - 1275 kg - 1340 kg

Bagasjerom: 350/1100 l - 350/1100 l - 350/1100 l

Forbruk EU-mix: 0,7 l/mil - 0,69 l/mil - 0,55 l/mil

0-100 km/t: 11,9 sek - 9,1 sek - 9,5 sek

Toppfart: 185 km/t - 211 km/t - 207 km/t

Prisene er foreløpig ikke klare. Spesifikasjoner for 1,9 TDI er ennå ikke klare. 3,2 V6 kommer til høsten.

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!