Per dags dato ligger over 53.000 biler til salgs på finn.no. Legger man til bilannonsene på Autodb.no er tallet nærmere 70.000. Mulighetene er mange, nesten uansett hva slags bil du er på jakt etter.

Vi har sett etter stasjonsvogner til rundt 100.000 kroner, med maks 120.000 kilometer på telleren.

Med disse kriteriene skulle det være mulig å finne en ikke så altfor gammel bil, som har mange år igjen å leve. En god nummer to bil, for eksempel.

Mange av bilene i søkeresultatet på finn.no er biler som er 4-10 år gamle.

Dermed er det faktisk mulig å finne biler som nylig har gått over nybilgarantien og som nettopp av den grunn er holdt i god stand og har hatt jevnlig service.

Mye fransk, noen MPV'er

Blant søkeresultatene finner vi mange franske biler. Spesielt Renault og Citroën er sterkt representert. Dette skyldes i stor grad at disse bilene ikke har holdt seg like godt i pris som merker som Toyota, BMW, Mercedes, osv. Selv om det finnes noen av disse også.

Fokus på plass

For folk som skal ha stasjonsvogn er ofte bakseteplass og ikke minst bagasjeromsplass utrolig viktig, og det finnes faktisk alternativer til stasjonsvognen.

MPV er et godt alternativt, og blant søkeresultatene finner vi praktiske biler som for eksempel Mitsubishi Space Star og Mazda Premacy.

Vi har plukket ut disse fem stasjonsvognene med stort bagasjerom:

GODE EGENSKAPER: God plass, gode kjøreegenskaper og fine motoralternativer kjennetegner Ford Mondeo. Men sjekk nøye for rust.

Ford Mondeo 2,0 TDCi 116 hk Ghia, 2003:

Ford Mondeo har det siste tiåret vært en av stasjonsvogngale nordmenns absolutte favoritter. Og ikke uten grunn. Mondeo har et gedigent bagasjerom og litt avhengig av barnesetemodell er det mulig å få inn tre barneseter i baksetet.

Mondeo er også kjent for sine gode kjøreegenskaper, og vi vet av erfaring at tolitersdieselen gir bilene greie ytelser og er gjerrig på forbruket.

OBS: Tidlige utgaver slet med en del rust i dørene. Dette er en garantisak, men det burde absolutt sjekkes opp før man handler.

Bilen vi plukket ut er en 2003-modell med 110.000 km på telleren. Den er nylig EU-godkjent og har servicehefte med siste utførte service i april 2010. Den er godt utstyr (Ghia) og selges av forhandler.

Se annonsen her.

MINI-DIESEL: Dieselmotoren under panseret er bare på 1,5 liter, men byr på gode ytelser, et lavt støynivå og et beskjedent forbruk.

Renault Megane1,5 dCi Expression, 2005:

Megane tilhører kompaktklassen men er kjent for sin gode bagasjeromsplass og behagelige fjæringskomfort. 1,5-dieselen var blant de beste smådieselene på markedet da den kom og var både kultivert og lavt drivsstofforbruk.

OBS: Renault kom dårlig ut i diverse feilstatistikker på begynnelsen av 2000-tallet. Elektroniske feil var hovedårsak til dette, der spesielt lys og varsellamper blir nevnt i statistikken fra tyske Dekra (uavhengig kontrollorgan).

Det nevnes også at man burde holde øye med stag i hjuloppheng og bremser.

Bilia på Hamar selger denne 2005-modellen med 95.000 km på telleren. Mye info er ikke å finne i annonsen, men en viktig detalj er bruktbilgarantien som varer i 3 mnd/5000 km.

Se annonsen her.

SKUDDSIKKER: Avensis er kongen av driftsikkerhet, og topper lista over modeller med færrest feil ved kilometerstand rundt 100 000 km.

Toyota Avensis stv 1,6, 2003:

Avensis er Toyota sitt bidrag i mellomklassen og er en bil med helt ok plass både i baksetet og bagasjerommet. Kjøreegenskapene er trygge men ikke veldig spennende.

Toyota er kjent for sin gode driftsikkerhet, 2003-modellen av Avensis er på ingen måte et unntak. Dekra rapporterer om skuddsikker kvalitet. Blant mellomklassebiler med over 100.000 km på samvittigheten er Avensis ene og alene på topp over modeller med færrest feil.

OBS: Selv om det har vært minimalt med feil på Avensis er det enkelte ting man skal sjekke. Sørg for å finne ut om bilen har vært inne til alle serviceinnkallinger. Dekra oppgir også at de få feilene som er, ofte er lokalisert i styring og hjuloppheng.

2003-modellen med kilometerstand på 93.500 selges privat i Oslo. Det er lite info i annonsen, men med såpass lav kilometerstand og rapporten fra Dekra i bakhånd, vil vi tro dette er et trygt bruktbilkjøp.

Se annonsen her.

SJEKK UT: Blant mange gode egenskaper, som god komfort, fine motorer og massevis med plass, skal man passe seg for enkelte slitasjer. Sjekk hvilke.

Volkswagen Passat stv. 1,6, 2005:

Mange forbinder mellomklassestasjonsvogner med nettopp Passat. God plass er dens sterkeste kort, men også fine motorer og girkasser.

OBS: Ifølge Dekra er kvaliteten jevnt over ganske god, men se opp for dårlige bremseslanger, slitte drivknutemansjetter og følgeskader på drivknuter. Akkurat som den tidligere versjonen er lyder i hjuloppheng også et problem som blir nevnt.

Bilen vi har plukket ut er en 2005-modell med 102.000 km på telleren. Ifølge Oslo Auto, som selger bilen, er den i god stand og har utført alle servicer på merkeverksted. Den er også EU-godkjent for bare to måneder siden.

Se annonsen her.

FRANSK KOMFORT: God plass, lavt forbruk og utsøkt komfort, er egenskaper nordmenn presser tett til sitt bryst. Men se opp for irriterende elektroniske feil, de er det en del av.

Renault Laguna 1,6i stv, 2005:

Om komfort står ditt hjerte nærmest, kommer man ikke unna Laguna blant stasjonsvogner til rundt 100.000 kroner. Fjæringskomforten blant de beste i klassen, og setene er meget gode. God plass og lavt forbruk er også greit å ta med.

OBS: Mekanisk er Renault på høyde med konkurrentene, men akkurat som i Megane er det elektriske feil som har gjort at den har kommet dårlig ut i diverse feilstatistikker. Instrumenter og varsellys har det vært mye problemer med, og nøkkelkortet Renault sverget til på den tiden har en tendens til å ikke virke som det skal.

Bilen vi fant på finn.no er en 2005-modell som har tilbakelagt 94.000 kilometer. Den har fullt servicehefte og er ifølge selger prissatt 18.000 kroner rimeligere enn listeprisen. Bilen leveres ferdig EU-godkjent.

Se annonsen her.

Les også:

Test av 20 stasjonsvogner

Alle våre biltester

Småbilene brukte minst

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!