Porsche er mer enn stolt av Boxster. Den er en vesentlig årsak til at den forholdsvis lille sportsbilprodusenten fra Zuffenhausen utenfor Stuttgart kom seg helskinnet gjennom dårlige tider på midten av 90-tallet. Deretter er bilfabrikken blitt en av verdens mest lønnsomme.

Med nennsom hånd

Også teknikerne hos Porsche er særdeles fornøyd med produktet, og de hadde ikke veldig mange endringer å komme med. Den kanskje viktigste er helt nye topplokk med Porsches VarioCam, som nå gir variable ventiltider opptil 40 grader. Sammen med ny motorstyring, Motronic ME 7.8, gir dette en forholdsvis beskjeden økning av effekt og dreiemoment samt bedre bensinøkonomi.

Men de relativt små endringene har gitt designavdelingen noe å gjøre også, for dette krever bedre kjøling. Dermed er luftinntakene på siden blitt den detaljen som gjør det lettest å se forskjellen på en ny og en "gammel" Boxster.

I tillegg er både front og hekk endret. Boxster S har fått et nytt sentralt luftinntak foran, mens hekken på begge modellene er trukket lenger ned mot bakken. Dette har forbedret utseendet fra denne vinkelen betraktelig. Hyggelig for alle dem som blir forbikjørt!

Sammen med endringene av hekken har Porsche også laget nye eksosanlegg. Boxster har for øvrig ett rør, mens Boxster S har to.

En del andre endringer er av mer brukervennlig natur. For eksempel er kalesjen forbedret. Den har fått en spile til, slik at den i profil ser mer ut som hardtop'en Porsche leverer. Samtidig med at den nå foldes bedre sammen, er bakruten nå av glass - med varmetråder.

Også i cockpiten er det gjort små forbedringer. En koppholder er et åpenbart frieri til det amerikanske markedet, hvor Porsche satser på å selge flere Boxstere.

Porsche Boxster 2002 bruktbil=

GODT SKJULT: Hekkspoileren kommer først frem når det virkelig trengs. © Porsche

Porsche Boxster 2002 bruktbil=

BOKSER: Den seks-sylindrete boksermotoren har fått litt mer effekt både i vanlig og S-versjon. © Porsche

Velfrisert understell

Så fornøyd med bilens dynamiske egenskaper er Porsche-ingeniørene at de verken har endret på fjæring, hjuloppheng eller bremser. Når vi tar Porsches store ambisjoner - og store ekspertise - på disse områdene i betraktning, betyr det at Boxster allerede fra starten av i 1996 var svært velkjørende.

Selv uten Porsches betydelige ekspertise kan jeg fastslå at et mer velfrisert understell skal man lete etter - særlig i denne klassen. Usannsynlig nøytral, med alle tunge komponenter innenfor det rektangelet man kan streke opp mellom hjulsentrene, er den på mange måter Porsches motstykke til 911. Den kan som kjent underholde deg med både under- og overstyring. Boxster bare styrer, for å si det slik.

Begge motorvariantene har fått åtte hestekrefter mer, hvilket betyr at de nå yter henholdsvis 228 og 260 hk. Motorene er fortsatt på 2,7 og 3,2 liter. Standard leveres Boxster med en femtrinnskasse og Boxster S med en sekstrinns. Begge kan fås med femtrinns Tiptronic. Med manuelle kasser akselererer de to variantene fra 0 til 100 km/t på henholdsvis 6,4 og 5,7 sekunder. Med Tiptronic bruker begge et snaut sekund mer.

Tekniske data: PORSCHE BOXSTER 2002-modell

  • Motor: B6, 2687 ccm
  • Ytelse: 228 hk - 6300 o/min
  • Dreiemoment: 260 Nm - 4700 o/min
  • Egenvekt: 1275 kg
  • Bagasjerom: 260 liter
  • Forbruk EU-mix: 0,99 l/mil
  • 0-100 km/t: 6,4 sek.
  • Toppfart: 253 km/t
  • Pris: 650 000 kroner
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!