Boxster er Porsches inngangsmodell. Den minste, den svakeste og den billigste. Boxster er basisen. Hvor spennende kan det være? Vårt testeksemplar var dessuten velbrukt. En tysk pressebil med 23 000 kilometer på telleren har hatt et hardt liv. Enkelte detaljer sladrer om mishandling.

Men så fyrer vi opp. Det er som å trykke "control-alt-delete" og "restart" i toppetasjen. For dette er godsaker, det merkes med en gang.

Både fotograf Nordlien i størrelse XL og medium jeg sitter godt. Stolen er smal i forhold til det vi er vant med fra Tyskland, men nettopp derfor gir den god støtte.

I tillegg er Boxster nesten praktisk. Store dørlommer med lokk og bur i midtkonsollen er alt som skal til for at vi blir fornøyd. Dessuten er bagasjeplassen ikke så verst.

Sammenliknet med BMW Z4 gir Boxster det mest gedigne inntrykket på veien. Tross sine komfortmessig nådeløse 18-tommershjul med gummi i 35-profil (ekstrautstyr), virker bilen som om den er støpt i ett stykke, også på dårlig vei.

Porsche Boxster 2003

I SITT ESS: Ved Gardasjøen i Italia er det perfekt å nyte en Porsche Boxster. © Egil Nordlien HM Foto

Andre toner og takter

Under 3000 omdreininger pr. minutt er motoren i glidermodus, for visst trekker den smidig og pent helt fra bunnen. Men fra 3000 til 5000 o/min er skyvet friskt, snerret likeså. Derfra tar det av i en orgie av lyd og skyv opp mot rødmerkingen ved 7200 o/min. Var det noen som rynket på nesen av inngangsmodell med basismotorisering? Vel, Boxster bekrefter bare vår velbrukte Vi Menn Bil-klisjé: Porsche er Porsche.

Bilen er gjennomført, og det gjelder ikke bare motoren. Styring, bremser og understell er så presist og kontant som nesten bare Porsche kan. Der hvor BMW'en begynner å leve og logre, stikker Boxster fortsatt gjennom svingen på rent skjær. Den gjør nærmest narr av deg dersom du holder omtrent den hastigheten du er vant med fra ordinære biler rundt svingene. Den krever rett og slett tilvenning. Tilvenning til et avsindig tempo.

Noe av forklaringen er de store hjulene, resten skyldes måten den er bygd på. Tyngdepunktet er lavt, nær bilens midtpunkt, og Boxster har betydelig mer vekt over bakakselen enn foran.

Men vær på alerten når det er glatt. Når hekken først kommer, kommer den som ei slegge. Da er den elektroniske stabilitetskontrollen god å ha. Bare synd at den er ekstrautstyr.

Om vi er imponert etter kjøring på svingete italienske småveier, så gliser vi enda mer etter noen mil langs motorveien nordover fra Genova. Her finner man svinger som kan tas med fullt skyv i tredje- og fjerdegir. Nå kommer hekkspoileren opp, nå er det alvor.

Du tror det rett og slett ikke før du har prøvd det. Igjen, dette er Porsches minstemann, men når vi klinker til gjennom høyfartssvingene, er ikke det i våre tanker. Vi bare fastslår én ting: Mer moro skal du lete lenge etter.

Neste år kommer en ny versjon av Boxster. Oppskriften er den samme som før, men effekten er økt - Boxster har fått 240 hk og Boxster S har 280 - og akselerasjon og toppfart er forbedret. Større hjul er på plass, sporvidden er noe bredere, og utvendig har den fått flere likhetstrekk med nye 911. Større luftinntak og sideskjørt er også på plass, og den har fått bedre materialer for høyere kvalitetsfølelse i interiøret.

Tekniske data: Porsche Boxster 2003-modell

  • Motor: B6, 2687 ccm
  • Ytelse: 228 hk - 6300 o/min
  • Dreiemoment: 260 Nm - 4700 o/min
  • Dekkdimensjon: 225/40 ZR18 foran, 265/35 ZR18 bak
  • Egenvekt:1275 kg
  • Bagasjerom: 260 liter
  • Forbruk EU-mix: 0,97 l/mil
  • 0-100 km/t: 6,4 sek
  • Toppfart: 254 km/t
  • Pris: 650 000 kroner
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!