Både sportsbilikonet Porsche 911, den herlige, åpne innstegsmodellen Boxster og den kjøreglade innstegs-coupéen Cayman nærmer seg utskiftning. Det betyr også at Porsche driver hardtesting av etterfølgerne.

Akkurat i disse dager har Porsche vært i Sverige for vintertesting, og de kjørte gjennom Norge på turen tilbake til Tyskland. En observant Vi Menn Bil-leser, Finn Åge Forås, kom over en stor Porsche-kolonne i Trøndelag i går.

- Bilene sto ved Heia Gjestegård i Namdalen i Nord-Trøndelag, forteller Forås. - Kortesjen var på vei sørover.

Med andre ord er det stor sannsynlighet for at flere av dere har sett de kamuflerte testbilene i løpet av gårsdagen eller i dag.

Og her ser du bildene Porsche ikke vil at du skal se.

Del denne saken på Facebook og Twitter!

Del

STØRRE: 911 blir litt større, men samtidig mer effektiv. Og sikkert minst like sportslig som før. © FOTO: Finn Åge Forås

Lavere og lettere 911

Neste 911, med internkode 991, skal etter planen presenteres på den store bilutstillingen i Frankfurt i september. Du kan være trygg på at de sportslige genene videreføres.

Bilen blir noe lengre enn dagens modell - som du kan lese tester av her - samtidig blir den enda lavere. Finsliping av produksjonsteknikk og materialvalg gjør dessuten at vekten forventes å bli lavere, i tillegg til at oppgraderte motorer vil bidra til at forbrukstallene reduseres noe.

911 vil komme i en rekke varianter, med og uten turbo, med og uten fast tak, som Targa, og i mer eller mindre rendyrkede racingutgaver. Mange av utgavene får også firehjulsdrift.

TESTPAR: Dette er neste generasjon 911 og Boxster - på hemmelig test i Norge. © FOTO: Finn Åge Forås

Rimeligere Boxster?

Boxster, Porsches rimeligste modell, skal sannsynligvis også presenteres i høst - eller tidlig neste år. Konseptet blir det samme som før; en lav bil med stofftak, og motoren bak de to setene.

Bilen ser ut til å bli litt lengre og bredere enn dagens modell, noe som gir mer innvendig plass. Men eksteriøret blir - som med den nye 911 - mer en evolusjon enn noen revolusjon.

Også her fokuseres det på vektreduksjon, noe som både kommer kjøreegenskaper, prestasjoner og forbruk til gode. Dagens motorer oppgraderes for mer kraft og lavere forbruk, og det har i mange år gått rykter om at Boxster også skal komme med en firesylindret motor.

Denne skal i tilfelle hentes fra VW-konsernet, der de har fine og spreke tolitere med relativt fornuftig forbruk. For eksempel kan turbomotoren fra Golf R, eller den litt svakere fra Golf GTI, være aktuelle.

Christian Stenbo hos den norske Porsche-importøren bekrefter at dette er 911 på vintertesting, men noe ytterligere informasjon vil han ikke ut med. Stenbo meddeler for øvrig at neste Boxster ikke skal vises på Frankfurt-utstillingen i høst.

En stor takk til Finn Åge Forås for at han ville dele bildene sine med oss - og dere!

Les også:

Over 500 biltester finner du her

Her er alle våre Porsche-tester

Dette er de fem beste familiebilene

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!