Mercedes-Benz SLK

- Den starter med et herlig snerr

Ny Mercedes SLK imponerer på prøvekjøring.

Sist oppdatert

Del

Mercedes-Benz har invitert verdenspressen til Tenerife for prøvekjøring av nye SLK - minste modell i tyskernes portefølje av kabrioleter.

En nyutviklet V6-er på 3,5 liter er en av tre bensinmotoralternativer, og disker opp med 306 hk og et dreiemoment på 370 Nm mellom 3500 og 5250 omdreininger. De andre to - SLK 250 og SLK 200 - har oppdaterte 1,8-litere med turbo, og yter henholdsvis 204 og 184 hk.

Vi starter med SLK 350, som har en syvtrinns automatkasse som standard, samt elektronisk justerbar demping. Før vi legger i vei har vi spankulert 360 grader rundt nykommeren, og konstatert at designerne denne gangen ser ut til å ha gjort en skikkelig jobb. Nye SLK er moderne, passe breial, og maskulin nok til at menn med hår på brystet ikke behøver å kvie seg for å bli sett i en.

Proporsjonene er klassisk roadsteraktige, med langt panser og en tilbaketrukket kupe. Grillen er kraftig, med merkets stjerne ruvende plassert sentralt. Panser og skjermer er laget i aluminium, noe som sparer vekt.

Bakfra er SLK lav og bred, med sterke og potente linjer, doble eksosrør og markerte LED-lys. Tøff, rett og slett!

Sportslige detaljer

BRED: Det merkes at SLK er blitt 33 mm bredere og 31 mm lengre enn forgjengeren. FOTO: Daimler AG
BRED: Det merkes at SLK er blitt 33 mm bredere og 31 mm lengre enn forgjengeren. FOTO: Daimler AG

Slik har det ikke alltid vært. Første generasjons SLK kom i 1996, og har for undertegnede alltid vært en modell som man flåsete kan hevde har "høy frisørfaktor". Glatt og designmessig temmelig kjedelig, men likevel en kabriolet som bød på en verdensnyhet i form av elektrisk nedfellbart ståltak, samt en prislapp som gjorde den tilgjengelig for en del - og svært overkommelig som bruktbil noen år senere.

Andre generasjon SLK kom i 2004, og løftet seg mange hakk designmessig. Ikke minst virket den mindre myk og langt mer moderne enn forgjengeren, med kraftigere og mer skulpturell grill og mer markerte frontlykter.

Tredje generasjon har fortsatt i dette sporet, og ikke bare hva eksteriøret gjelder. Interiørkvaliteten oppleves som høy, selv om vi fortsatt kan være i tvil om hva som er forseggjort plast og hva som er børstet aluminium. Flere elementer, som sirkelformede instrumentklokker og luftventiler, er hentet over fra ekstremroadsteren SLS AMG.

Setene er faste med god støtte, og transmisjonsbrønnen gir deg en følelse av å være innkapslet i en arbeidsplass laget med tanke på at ting skal gå unna. Multifunksjonsrattet har tre eker, er lite og sportslig med flat bunn, og godt tilpasset et riktig rattgrep.

Knappene på midtkonsollen er plassert oversiktlig, og er enkle å operere. En av dem er benevnt "Eco", og med den på har SLK automatisk stopp-stans-funksjon. Fokuset på forbruk og utslipp av CO2 er nemlig stort også på denne typen bil, og Mercedes-Benz skryter av å være klasseledende sett ut i fra et miljøperspektiv.

En annen knapp er mer interessant. Den kalles "Sport". Trykk på den, og SLK 350 byr blant annet på mer direkte styring og raskere girskift. Ikke uviktig, for i standardmodus er den automatiske girkassen såpass treg at den gjør det litt mer krevende å finne den store flyten når du kjører aktivt på svingene veier.

Føles trygg

Over oss, en stakket stund, har vi et kupétak i stål, lakkert i bilens farge, som ved et knappetrykk er nede på et par blunk. Du kan også få et tradisjonelt panoramatak, og neste år nyheten "Magic Sky", der et glasstak ved hjelp av finurlig teknikk og kjemi kan veksle mellom å slippe inn lys eller stenge det ute.

GOD ARBEIDSPLASS: Her sitter sjåføren godt innkapslet, med det meste av brytere oversiktlig og logisk plassert. FOTO: Daimler AG
GOD ARBEIDSPLASS: Her sitter sjåføren godt innkapslet, med det meste av brytere oversiktlig og logisk plassert. FOTO: Daimler AG

I Norge vil dette taket koste 22 000 kroner, og blir neppe aktuelt for særlig mange.

Bak rattet får du en følelse av å sitte i en bil som skal prestere, både hva kjøreegenskaper og krefter gjelder. Det er gode justeringsmuligheter på sete og ratt, og undertegnede finner fort en tilnærmet optimal sittestilling.

V6eren fyres opp via en startknapp. Et herlig snerr varsler umiddelbart om fartsressurser, og lyden når du drar på er herlig.

Tenerife er en øy med et veinett som får lokale vestlandsveier til å fremstå som motorvei. Det er smalt, og svingene kommer tett og er gjerne av typen hårnål. Likevel har vi ingen problemer med å sikte inn vår SLK 350, og forsere kurve etter kurve i god fart. Når svingfarten blir i grenseland høy, får vi hjelp av et elektronisk sikkerhetssystem som nesten umerkelig bremser ned innerste bakre hjul.

Det er ellers alltid mye snakk om vridningsstivhet i et kabrioletkarosseri, og selvsagt vil alltid noe tapes når et tak felles ned. Men i nye SLK er det ingen plagsomme skjelvinger å spore. Den er fast i fisken, trygg og forutsigbar, og går som ei kule med den nye V6'eren under panseret.

Norgesversjon

Men hvordan er den så i en betydelig enklere SLK 200-versjon, med 1,8-liters turbodrevet firesylindret bensinmotor og manuell girkasse?

Overraskende bra! På papiret skal den klare 0-100 km/t på 7,3 sekunder, og på Tenerife virker den da også potent og dravillig, selv om kraftoverskuddet fra V6'eren i 350 SLK selvsagt ikke er der.

TRE TAK: Du kan velge mellom ståltak lakkert i bilens farge, panoramatak eller et helt nytt tak som kalles Magic Sky. FOTO: Daimler AG
TRE TAK: Du kan velge mellom ståltak lakkert i bilens farge, panoramatak eller et helt nytt tak som kalles Magic Sky. FOTO: Daimler AG Foto: Daimler AG press department

Men det er likevel nesten morsommere å jage en manuelt giret roadster med turbomotor langs svingete veier; i hvert fall så lenge underlaget er jevnt. Denne modellen har nemlig standard hjuloppheng med stålfjærer, noe vi merker godt når asfalten er krakelert og ujevn.

Tøff lyd i kupeen er dessuten ivaretatt gjennom å montere en slags lydboks på innsuget, noe som forsterker lyden slik at det høres litt barskere ut innenfra.

Hvilken modell skal du så velge? Nå har vi ikke kjørt SLK 250, men tar likevel sjansen. Startprisen på350 SLK er 914 200 kroner, mens du må ut med litt over halvparten - 520 500 kroner - for en 200 SLK.

Vi hadde uten tvil valgt den siste, om vi ville ha Mercedes-Benz' rimeligste roadster. Noe som leder oss inn på de få som er konkurrenter i dette segmentet, som BMW Z4, Lexus IS 250 C og Audi TT. Hvilken som er best, vil en senere sammenligningstest konkludere med.

Nye Mercedes-Benz SLK er straks å finne hos norske forhandlere. Neste år kommer storebror SL, og regn med at den ser ut som en større og litt tøffere SLK.

Her kan du se produsentens egen promovideo av SLK:

</p> <h4>Les også:</h4> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/article622365.ece">Verdens råeste kabriolet</a> </p> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/article616314.ece">Porsche GT2 RS</a> </p> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/article239781.ece">Test BMW 120i Kabriolet</a> </p> <p> <a href="http://www.klikk.no/produkthjemmesider/hjemmepc/article660735.ece">Så bra er iPad 2</a> </p> </div>

Denne saken ble første gang publisert 28/03 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også