Så moderne som den ser ut

Test: Ford Focus 1,6 2000

Designmessig er Focus desidert mest moderne. Men Ford har vært dyktige til å bruke designen til å fremheve fremfor å tilsløre funksjonaliteten. Lang giring trekker de dynamiske egenskapene noe ned.

Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Denne testen er hentet fra Vi Menn Bil i 2000

Hvis Ford hadde vært litt flinkere til å få fram budskapet sitt, kunne denne klassen vel så gjerne hett Focus-klassen. Ford har klart å bygge inn en meget bra kombinasjon av plass, komfort og dynamiske egenskaper i Focus.

Sjåførmiljøet er prima, med fiks design som ikke kommer i veien for funksjonaliteten. Tvert imot er betjeningsorganene bedre organisert enn hos de mer konvensjonelt utseende konkurrentene. Setene er også prima, med god støtte der det trengs. Focus har også bedre bakseteplass enn de fleste av konkurrentene, slik at man har bra plass til bein og nesten nok til hodet.

Imidlertid er selve seteputen slik utformet at Focus på langtur må ses på som en ren fireseter. Focus gir i det hele tatt et klart inntrykk av å ha større innvendig plass i alle retninger enn konkurrentene. Utsikten er også meget bra.

Motoren går pent, og drar egentlig veldig bra, selv om akselerasjonstallene skulle antyde noe annet. Saken er at Focus med 1,6 liters motor har noen usannsynlig la-a-a-ange utvekslinger, som gjør at den på sammenliknende akselerasjoner ligger betydelig lenger unna det turtallet som gir maksimal effekt, enn konkurrentene. På den annen side er girkassa lettbetjent og presis selv om girveiene er litt lange.

Styringen er presis og følsom, og gir glimrende tilbakemeldinger fra et meget fint avstemt understell. Focus byr i det hele tatt på en særdeles fin kombinasjon av sikre kjøreegenskaper og bra fjæringskomfort.

Ford Focus kan dessuten leveres med oppvarmet frontrute og Traction Control. Det må en Erasmus Montanus til for å bevise at Traction Control ikke er en glimrende oppfinnelse som snart vil være standard i alle biler! Som sikkerhetsutstyr ved normal veikjøring er Traction Control av betydelig større verdi enn firehjulsdrift.

Denne saken ble første gang publisert 24/11 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også