Tekniske data

FORD FOCUS 1,6 TREND 5-D

Motor:R4, 1596 ccm

Ytelse:100 hk - 6000 o/min

Dreiemoment:145 Nm - 4000 o/min

Dekkdimensjon:185/60 R15

Egenvekt:1092 kg

Bagasjerom:350/1205 liter

Forbruk EU-mix:0,68 l/mil

0-100 km/t:10,3 sek

Toppfart:185 km/t

Pris:218 800 kroner

TESTDATA

70-100 km/t 3. gir:6,1 sek

50-100 km/t 4. gir: 15,4 sek

70-100 km/t 5. gir:13,9 sek

Støy 100 km/t:66 dB

Misvisning 100 km/t:95 km/t

VERSJONENE

Den utgående varianten av Ford Focus finnes som tre- og femdørs kombicoupé, som sedan og som stasjonsvogn. Bensinmotorer fra 1,4 l/75 hk til 2,0 l/173 hk, pluss en 1,8-liters diesel med 90, 100 eller 115 hk er tilgjengelig. Priser fra 177 400 til 323 400 kroner.

KONKLUSJON

Focus begynner å trekke på årene, men er likevel fortsatt vår favoritt. Den er den morsomste bilen i dette segmentet, har fine motorer og er også relativt rommelig og praktisk.

Denne testen er hentet fra Vi Menn Bil 2004

Selv helt mot slutten av sin karriere - etter over fem år på markedet - setter chassiset i Focus fortsatt standard. Kjørefølelsen og evnen til å involvere føreren i det som skjer under hjulene er virkelig i toppklasse. Fjæringskomforten er også bra, selv om det merkes at bilen har et fastere oppsett enn en del av konkurrentene.

Når du engasjerer deg i aktiv kjøring på svingete veier, kommer alle de gode Focus-egenskapene fram. Styringen er direkte og formidler bra kontakt med hjulene. Hjulopphenget jobber kjapt og presist, slik at du til enhver tid er klar over hvor du har bilen. Det er ikke bare snakk om veiegenskaper til glede, for oppførselen til Focus virker også betryggende på føreren og bidrar til godfølelsen bak rattet. Det øker totalkomforten.

Alderen merkes

På andre områder merkes alderen bedre. Deler av interiøret virker billigere og mer gammelmodig enn i flere av konkurrentene. Litt knirking og knaking fra dashbordet og setene under kjøring på ujevn vei bidrar heller ikke til det helt store kvalitetsinntrykket. Sittestilling og seter er ok, men Focus-setet er etter vår smak litt for flatt. Fire voksne sitter helt kurant i bilen - beinplassen bak matcher faktisk biler i et par klasser over.

Heller ikke støymessig er Focus på høyde med de beste i klassen. Men bilen har ikke noen fremtredende støykilde, så det jevne bruset blir ikke spesielt sjenerende.

Helt siden starten i 1998 har Focus' 1,6-liter med 100 hk dratt på en girutveksling som er lengre enn de fleste konkurrentenes. Ofte kan man kompensere ved å kjøre bilen i et lavere gir, men totalt sett passer ikke tredje- og femtegir særlig godt til norske hastighetsbestemmelser.

Eksempelvis tar ikke motoreffekten ordentlig til i tredjegiret før du risikerer å havne i en alvorlig konflikt med UP. Prøver du deg med annetgir, finner du fort ut at det blir for kort. Du må også hente inn fjerdegiret relativt ofte, og girspakbruk blir derfor en hyppig øvelse i bilen.

Ny på vei

Neste generasjon Focus har en mer avslepen design - ikke på langt nær så nyskapende som den utgående. De første rapportene vitner om mye avansert utstyr, og enkelte nye motorer. Plattformen den er bygd på kjenner vi allerede fra Focus C-Max, Mazda 3 og Volvo S40/V50. Og med lengre akselavstand, større sporvidde og bedre torsjonsstivhet bør også nye Focus ha gode kjøreegenskaper.

Interiøret er også helt nytt, friskere og mer moderne. Vi gleder oss til å kjøre den!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!