Test: Ford Focus 1,6 2004
Neste generasjon Focus er nå på vei, men den utgående er fortsatt best i klassen.
Denne testen er hentet fra Vi Menn Bil 2004
Selv helt mot slutten av sin karriere - etter over fem år på markedet - setter chassiset i Focus fortsatt standard. Kjørefølelsen og evnen til å involvere føreren i det som skjer under hjulene er virkelig i toppklasse. Fjæringskomforten er også bra, selv om det merkes at bilen har et fastere oppsett enn en del av konkurrentene.
Når du engasjerer deg i aktiv kjøring på svingete veier, kommer alle de gode Focus-egenskapene fram. Styringen er direkte og formidler bra kontakt med hjulene. Hjulopphenget jobber kjapt og presist, slik at du til enhver tid er klar over hvor du har bilen. Det er ikke bare snakk om veiegenskaper til glede, for oppførselen til Focus virker også betryggende på føreren og bidrar til godfølelsen bak rattet. Det øker totalkomforten.
Alderen merkes
På andre områder merkes alderen bedre. Deler av interiøret virker billigere og mer gammelmodig enn i flere av konkurrentene. Litt knirking og knaking fra dashbordet og setene under kjøring på ujevn vei bidrar heller ikke til det helt store kvalitetsinntrykket. Sittestilling og seter er ok, men Focus-setet er etter vår smak litt for flatt. Fire voksne sitter helt kurant i bilen - beinplassen bak matcher faktisk biler i et par klasser over.
Heller ikke støymessig er Focus på høyde med de beste i klassen. Men bilen har ikke noen fremtredende støykilde, så det jevne bruset blir ikke spesielt sjenerende.
Helt siden starten i 1998 har Focus' 1,6-liter med 100 hk dratt på en girutveksling som er lengre enn de fleste konkurrentenes. Ofte kan man kompensere ved å kjøre bilen i et lavere gir, men totalt sett passer ikke tredje- og femtegir særlig godt til norske hastighetsbestemmelser.
Eksempelvis tar ikke motoreffekten ordentlig til i tredjegiret før du risikerer å havne i en alvorlig konflikt med UP. Prøver du deg med annetgir, finner du fort ut at det blir for kort. Du må også hente inn fjerdegiret relativt ofte, og girspakbruk blir derfor en hyppig øvelse i bilen.
Ny på vei
Neste generasjon Focus har en mer avslepen design - ikke på langt nær så nyskapende som den utgående. De første rapportene vitner om mye avansert utstyr, og enkelte nye motorer. Plattformen den er bygd på kjenner vi allerede fra Focus C-Max, Mazda 3 og Volvo S40/V50. Og med lengre akselavstand, større sporvidde og bedre torsjonsstivhet bør også nye Focus ha gode kjøreegenskaper.
Interiøret er også helt nytt, friskere og mer moderne. Vi gleder oss til å kjøre den!