I en klasse for seg

Test: Ford Focus 1,6 2002

Fra og med i høst har Vi Menn Bil døpt om Golf-klassen til Focus-klassen. Den er nemlig så mye bedre enn ”originalen” at noe annet virker tåpelig. Så får vi ta navneendringen opp til vurdering når Golf V kommer om et år.

Sist oppdatert

VERSJONENE

Som alle gode bestselgere finnes også Focus i et vell av versjoner. Det er 3- og 5-dørs kombi, sedan og stasjonsvogn. Motorene starter på 1,4 l/75 hk, 1,6 l/100 hk, 2,0 l/130 hk, 2,0 l/173 hk og turbodiesel med 1,8 l/115 hk

KONKLUSJON

Har du lest våre ord om Focus, skal det vel ikke mye til å gjette at dette er vår favoritt i Gol..., hah-hum, i Focus-klassen. Bilen gjør så mye riktig: den er praktisk og sikker, ser bra ut, kjører glimrende og har et fint interiør. Dessuten har den en konkurransedyktig pris. Kort sagt: Norges beste bilpotet...

TEKNISKE DATA

Motor:R4, 1596 ccm

Ytelse:100 hk

Dreiemoment:145 Nm - 4000 o/min

Dekkdimensjon:185/65 R14

Egenvekt:1170 kg

Bagasjerom:350-1205 liter

Forbruk EU-mix:0,68 l/mil

0-100 km/t11,2 sek.

Toppfart:185 km/t

Pris:215 000 kroner

TESTDATA

Bilmerke Ford

Modell Focus 1,6

0-100 km/t 11,5

70-100 km/t 3. gir 6,0

70-100 km/t 5. gir 13,6

50-100 km/t 4. gir 14,6

Støy 100 km/t 5. gir 69,5

Støy 6000 o/min 2. gir 71

Denne testen er hentet fra Vi Menn Bil i 2002

Det er noe med å ha riktig fokus på det man gjør: Da den siste Escort skulle få sin arvtaker, var beskjeden fra ledelsen til utviklerne klar: Bygg den beste bilen i klassen!

Fortsatt en ener

Og Focus imponerer fortsatt. For årsmodell 2002 har Focus fått en marginal kosmetisk oppjustering. Det begrenser seg til nye støtfangere, frontlykter med integrerte blinklys og enkelte justeringer i interiøret. Opplevelsen av Focus starter med en gang du setter deg inn. Kvalitetsfølelsen er god, og ikke minst sete, sittestilling og betjening er akkurat som det skal være. I tillegg kan den skilte med god plass i baksete og brukbart bagasjerom.

På veien er Focus i sitt ess. Presis styring, fast og fint chassis kombinert med god fjæringskomfort og en kultivert motor bidrar til trivselen. Det ligger ikke noe hokuspokus bak, for fortsatt har Focus klassens mest avanserte bakaksel, og det er ganske enkelt gode tekniske løsninger som ligger til grunn for den eksemplariske oppførselen. Vårt ene lille ankepunkt er girutvekslingen. Spesielt femtegiret er for langt for norske hastigheter - der blir responsen i slappeste laget.

Vi har i løpet av året også prøvd den sporty ST170-modellen, som understreker det vi allerede har sagt: ST170 kjører nemlig omtrent perfekt, til tross for at man har nøyd seg med å stramme opp fjærene rundt 10 prosent. Dekkdimensjonen er derimot økt til betraktelige 215/45-17.

Resultatet er riktig underholdende. Uten at det har gått nevneverdig utover komforten, klistrer denne Focus'en seg til underlaget og går nøytralt gjennom svingene.

På ST170s solide plusskonto finnes også en presis styring. Dessuten kan du stole på at bremsene tåler en trøkk. De er kraftig modifisert i forhold til standardutgaven og tar solid nakkegrep på bilen når du trenger å skrubbe fort.

Du behøver ikke engang sette deg inn bak rattet for å finne ut hvordan ST170 leverer effekten. Det holder med å ta en titt på de vitale data. Maks ytelse ved 7000 o/m, maksimalt dreiemoment (196 Nm) ved 5500 o/min.

Slik er det i praksis også: Turtall er tingen. På lave omdreininger vil ikke maskineriet noe særlig i det hele tatt, men kommer seg når nåla passerer 3000 o/min.

Skal du "kjenne på varene", må du opp i området mellom 5000 og 7000 o/min. Moro, men ikke særlig praktisk. Det hjelper imidlertid at Ford har spandert en sekstrinns girkasse på ST170.

Skal du ha Focus med moment, må det bli diesel. Vi har i løpet av året også prøvekjørt TDCi-modellen, som overbeviser med kraftig drag i bunn- og mellomregister.

Denne saken ble første gang publisert 24/11 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også