Bruktbiltest: Audi Q5

Suveren brukt-SUV

Med få feil og gode allround-egenskaper er det bare en stor innvendig mot å kjøpe brukt Audi Q5.

Sist oppdatert

Sjekkpunkter

  • Historikk
  • Elektronikk
  • Motor/girkasse

 

Audi Q5 kom på markedet som 2009-modell høsten 2008. Det var Audis første mellomstore SUV og skulle konkurrere med BMW X3. I Norge er også Mercedes-Benz GLK og Volvo XC60 viktige rivaler.

Bilen har solgt jevnt og trutt på det norske markedet, og utvalget som bruktbil er godt.

Audi Q5 bruker den permanente utgaven av quattro 4WD-system med en kraftfordeling på i utgangspunktet 40/60 mellom for- og bakhjul. Den kjennes ikke like sportslig som BMW X3, men kjører stødig på vinterføre og er trygg på veien. Fjæringen er stiv, særlig på små ujevnheter.

Innvendig blir du møtt av et typisk Audi-interiør, der den gedigne kvalitetsfølelsen er den beste egenskapen. Plassmessig er Q5 en typisk SUV – ser større ut enn den er – men målene er tilstrekkelige til å fungere som familiebil for fire.

De toliters dieselmotorene som er omtalt i denne bruktbiltesten, er omfattet av saken der VW har jukset med avgassutslipp fra dieselmotorer. I følge den norske importøren skal disse motorene oppdateres med ny programvare, en prosess som ble startet opp i 1. kvartal 2016. Nyere motorer som tilfredsstiller Euro 6 avgassnorm, er i følge VW ikke omfattet av jukset.

På motorfronten er det VW-konsernets allbruksmotor; en toliters common rail diesel som gjelder. I versjonen med 170-177 hk har du tilstrekkelig kraft, og motoren fungerer fint sammen med S Tronic automatgir. Du kan lese mer om de ulike Q5-variantene vi har testet lenger ned i artikkelen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

INDREFILET: Solid kvalitetsfølelse i interiøret og et flott førermiljø gir godfølelse i en brukt Audi Q5.
INDREFILET: Solid kvalitetsfølelse i interiøret og et flott førermiljø gir godfølelse i en brukt Audi Q5. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Dekra: En av de beste

I følge den tyske bruktbilundersøkelsen fra Dekra, er Audi Q5 en av SUV-modellene som går gjennom kjøretøykontrollen med minst feil.

Som du ser av tabellen under, får Audi Q5 beste karakter (++) og er langt bedre enn snittet for SUV-klassen både når det andel biler med større feil og uten feil.

For en gangs skyld har ikke Dekra noen typefeil å peke på.

Kjørelengde

Større feil

Uten feil

Karakter

50-100 000 km

3,5% (10,3)

94,4% (84,4)

++

100-150 000 km

5,2 % (17,3)

90,5 % (72,6)

++

Tall for klassesnittet i parentes

Fullt så rosenrødt er ikke bildet om vi sjekker med britiske What Car, men også de mener Audi Q5 er et sikkert bruktbilkjøp. Sjekk at all elektronikk fungerer som den skal, sier britene. Da spesielt stereo og aircondition.

På motorfronten rapporterer man om noen tilfelle av feil på motorstyring, turbo og intercooler.

Da vi sjekket markedet her i Norge i september 2015, var utvalget av biler mellom årsmodell 2009-2014 godt, med drøyt 180 biler på markedet. Det er den sterkeste tolitersdieselen som dominerer, med drøyt 60 % av utvalget. 143 hk har ca. 20 %, mens 150- og 163 hk versjonene 10 %. Nesten 80 % av bilene er utstyrt med automat og omtrent halvparten ligger i kilometerintervallet 50-100 000 km.

Bruktbilkjøperne må ha funnet ut det samme som oss: Audi Q5 er en attraktiv bruktbil.

Som tabellen under viser, holder prisene seg godt. At du betaler nesten det samme for en fem år gammel Audi som en ny Mazda CX-5 er den viktigste innvendingen mot å kjøpe brukt Q5.

År/km - versjon/pris

2,0 TDI 143 hk

2,0 TDI 170 hk

2010: 50-100 000 km

310-320 000

340-390 000

2010: 100-150 000 km

 

330-370 000

2012: 50-100 000 km

370-400 000

410-480 000

(Artikkelen fortsetter under bildet)

KVIKK HYBRID: Med 211 hk bensinturbo og elmotor yter Q5 Hybrid 245 hk. Audi Q5 er ikke den sportsligste i klassen, men kjører stabilt og sikkert.
KVIKK HYBRID: Med 211 hk bensinturbo og elmotor yter Q5 Hybrid 245 hk. Audi Q5 er ikke den sportsligste i klassen, men kjører stabilt og sikkert.

Anbefalte motorversjoner

2,0 TDI 170-177 hk: Behagelig dieselmotor med tilstrekkelige ytelser. Forbruk: 0,65-0,9 l/mil.

2,0 TDI 143-150-163 hk: Behagelig dieselmotor, men 143/150 hk-versjonene har ikke mye å by på ytelsesmessig. Forbruk: 0,65-0,9 l/mil.

Modellhistorikk

2008: Audi Q5 lanseres på høsten som 2009 årsmodell. 2,0 TDI/170 hk, 2,0 TFSI/211 hk og 3,0 TDI/240 hk.

2009: 2,0 TDI også med 143 hk, S Tronic automatgir som tilvalg på 2,0 TDI/170 hk.

2011: Q5 Hybrid med samlet ytelse på 245 hk.

2012: I september får Audi Q5 en facelift for årsmodell 2013. Små utvendige modifikasjoner, der heltrukken ramme med LED-kjørelys rundt frontlys er tydeligst. Oppgraderte og forbedrete motorer. De viktigste for Norge er 2,0 TDI på 150 og 177 hk.

2013: 2,0 TDI også med 163 hk.

Tester

2009: Audi Q5 3,0 TDI

2009: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk

2009: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk S Tronic

2012: Audi Q5 Hybrid

2013: Audi Q5 2,0 TDI 177 hk S Tronic (facelift)

MEDIUM: Når du skal stappe bilen med folk og bagasje, havner Audi Q5 bak de største stasjonsvognene. Men holder for en familie på fire.
MEDIUM: Når du skal stappe bilen med folk og bagasje, havner Audi Q5 bak de største stasjonsvognene. Men holder for en familie på fire.

Denne saken ble første gang publisert 21/09 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også