Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan

Tiguan fungerer godt på vinterføre.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Trivelige kjøreegenskaper

+ Flott motor

- Tørst

- Ikke voldsomt komfortabel

- Litt kjedelig

Tekniske data

MOTOR, CM3: 1968

EFFEKT, HK VED O/MIN: 140/4200

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 320/1750-2500

EGENVEKT, KG: 1679

TILHENGERVEKT, KG: 2000/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 443/181/169

BAGASJEROM, LITER: 470/1510

DEKKDIMENSJON: 245/50R18T

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,71

CO2-UTSLIPP, G/KM: 186

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,7

TOPPFART, KM/T: 182

PRIS FRA, KR: 397 880

PRIS TESTBIL, KR: 515 270

Volkswagen Tiguan var, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) , Norges klart mest solgte firehjulstrekker i fjor. Med 2440 solgte biler, var det langt ned til andreplassen og Volvos 1606 solgte XC60-er.

Fortjener den det, eller er den eneste grunnen at folk flest velger det trygge?

Kjøreegenskaper: 5

Sammen med Ford Kuga og BMW X1, er Volkswagen Tiguan en av de mest kjøreglade kompakt-SUV-ene på markedet. De forholdsvis små fysiske dimensjonene gjør at den føles nett og leken på veien.

Firehjulsdriftsystemet er av typen Haldex, og fungerer godt. Bilen tillater ikke så mye krumspring med ESP-systemet på, men dersom du trykker inn knappen vil du kunne kjøre med litt slipp gjennom svingene. Det gjør den til en effektiv bil på vinterføre, og den føles også trygg og stabil under de fleste føreforhold.

Motor: 5

Under panseret finner vi den velkjente toliters common rail-dieselen. Her yter den 140 hester og 320 Newtonmeter. Kombinert med automatgir, er dette en komfortabel pakke med nok kraft.

Motoren trekker jevnt, og bråker mye mindre enn de gamle pumpedyse-motorene fra VW-konsernet. Dieselstøyen slipper gjennom på høye turtall, men ved vanlig kjøring er det ikke plagsomt.

Girkassen er en god del tregere enn DSG-kassene vi har blitt bortskjemt med i andre Volkswagen-modeller de siste årene. Det gjør at den fungerer bedre til komfortabel kjøring, enn til inspirerte raid i skogen.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Ytelser: 4

Testdata

60-100 KM/T, 4. GIR: 7,6

60-100 KM/T, 5. GIR: 8,7

60-100 KM/T, KICKDOWN: 7,1

80-120 KM/T, 4. GIR: 10,9

80-120 KM/T, 5. GIR: 10,6

80-120 KM/T, 6. GIR: 15,5

80-120 KM/T, KICKDOWN: 9,9

Den fleksible motoren gjør at man stort sett har det man trenger av krefter tilgjengelig. Mellomakselerasjonsmålingene viser at den er raskere enn mange av konkurrentene på lave turtall. Det gjør kjøreturen mer komfortabel, da man slipper at automatkassen girer ned i hytt og gevær.

0-100-tiden er oppgitt til 10,7 sekunder. Det er i det øvre sjiktet i forhold til konkurrentene, men gjør det ikke til noen vinner på dragstripa.

Eksteriør: 4

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Særlig spennende kan ikke Tiguan sies å være. Den er riktignok elegant, og med testbilens R-line-styling blir inntrykket hevet et par hakk. Likevel mangler den de designtrekkene som gjør at den skiller seg ut i positiv retning.

Det er snart tre år siden Tiguan ble vist frem, og designet hos Volkswagen har endret seg litt de siste årene. Storebror Touareg kommer i ny versjon senere i år, og vi kan nok forvente oss å se en oppdatert Tiguan i løpet av neste år.

Interiør: 4

Til tross for at det er mer hardplast enn vi er vant til med biler fra Wolfsburg, gir interiøret et solid kvalitetsinntrykk. Vi ser likevel at det har skjedd mye på denne fronten også de siste årene.

Plassmessig er ikke Tiguan noen vinner. Den kompakte størrelsen bidrar til den gode kjørefølelsen, men gjør naturlig nok sitt med den innvendige plassen også. Bagasjerommet er veldig kort, men takket være nedsenkingen av gulvet er det forholdsvis høyt. 470 liter med baksetene i bakerste stilling er ikke imponerende tall. Det er snaut hundre liter mindre plass enn du får i en gjennomsnittlig stasjonsvogn.

Komfort: 4

Tiguan har en tendens til å holde god kontakt med veien. Det gjør at kjøreegenskapene blir gode, men når veien inneholder flere hull enn en gjennomsnittelig sveitserost, vil det også gå ut over komforten.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Understellet er godt avstemt for normal vei, men på dårlige vinterveier blir det litt slitsomt i lengden.

Pris/utstyr: 4

Det er ikke til å stikke under en stol at kompakt-SUV-er gir deg mindre for pengene enn en tilsvarende stasjonsvogn.

En startpris på snaue 435.000 kroner i Sport & Style-utgave gjør at Tiguan fort blir en dyr affære. Det er likevel på samme nivå som konkurrentene. BMW X1 xDrive18d kommer snart med automat, og selv om prisen ikke er klar enda, vil den også havne rundt 430.000 kroner før ekstrautstyr. En annen viktig konkurrent, nemlig Ford Kuga, fås ikke med kombinasjonen diesel og automat. Klarer du deg derimot med manuell kass, vil du kunne slippe unna med noen titusener mindre. Prisen for høyeste utstyrsnivå starter på drøye 390.000 kroner.

Forvent å legge på en del i ekstautstyr. Vår testbil var ikke voldsomt utstyrt, men utstyr som navigasjon og skinninteriør gjør sitt til at sluttprisen havner over halvmillionen.

Miljø: 3

Kombinasjonen av gammel automatkasse og en motor som er forholdsvis tørst i utgangspunktet gjør sitt for forbruket.

Med tiptronic er Tiguan oppgitt til 0,71 l/mil ved blandet kjøring. Vår testrute avslører derimot at man havner på et vesentlig høyere forbruk ved normal kjøring. På den 20 mil lange runden havnet forbruket på 0,92 l/mil. Vi har også sett tidligere at det er tilnærmet umulig å kjøre denne motoren ned mot det oppgitte forbruket.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent
Pris 434930

Konklusjon

Dårlig plass, høy forbruk og middelmådig komfort på dårlig vei er det som trekker Tiguan ned.

Dersom du klarer å leve med dette, fremstår Tiguan som en grei totalpakke. De livlige kjøreegenskapene og den fleksible motoren gjør at det likevel oppfattes som en god bil for de som vet hva de er på jakt etter.

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Familiebiler med firehjulsdrift Se flere saker fra: Test: Volkswagen Tiguan
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning