Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf

Den takløse versjonen av Golf byr på takløse gleder uten noen store ulemper.

Maridalen 23082011 VW Golf Cab

Maridalen 23082011 VW Golf Cab Foto: Egil Nordlien HM Foto

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Gode kjøreegenskaper

+ Fin motor

+ Relativt rimelig

- Ikke speiselt spennende

- Litt for langsteget girkasse

Tidligere var det å kappe taket av en fireseter stort sett ledsaget av altfor mye vridning i karosseriet - og dermed også dårlige kjøreegenskaper. De siste årene har imidlertid avstivningen av takløse biler blitt mye bedre, og nå fungerer de stort sett like bra som sine søsken med tak.

Forrige gang en helt ny Golf cabriolet ble lansert, skrev vi 1993. Nå har imidlertid folkefavoritten kommet i en ny versjon uten tak, og da er det åpenbare spørsmålet: Er det fortsatt en Golf?

Kjøreegenskaper: 5

Kjøremessig er det overraskende lite som skiller den fra en normal Golf. Du får de samme trygge tilbakemeldingene, og den er fortsatt småtrivelig å ratte på svingete vei. Det er ingen sportsbil vi snakker om, men en ganske sprek kompaktbil.

Mangelen på stivhet, som vi nevnte innledningsvis, skjemmer ikke kjøreegenskapene. Her er det ingen sprekker som utvider seg når man svinger, og veigrepet forsvinner nok før vridningsstivheten.

STIV NOK: Mange bekymrer seg for at kabrioleter som dette ikke har nok stivhet. Det er ikke tilfellet med Golf.

STIV NOK: Mange bekymrer seg for at kabrioleter som dette ikke har nok stivhet. Det er ikke tilfellet med Golf. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

KJØRER BRA: Golf er ingen sportsbil, men den er både kapabel og trivelig på svingete veier.

KJØRER BRA: Golf er ingen sportsbil, men den er både kapabel og trivelig på svingete veier. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 5

Tekniske data

MOTOR, CM3: 1197

EFFEKT, HK VED O/MIN: 105/5000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 175/1550

EGENVEKT, KG: 1421

TILHENGERVEKT, KG: 1200/610

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 424/178/143

BAGASJEROM, LITER: 250

STANDARD DEKKDIMENSJON: 195/65R15 T

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,57

CO2-UTSLIPP, G/KM: 132

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,7

TOPPFART, KM/T: 188

PRIS FRA, KR: 321 190

PRIS TESTBIL, KR: 365 470

1,2-literen under panseret har vi stiftet bekjentskap med tidligere. Blant annet lovpriste vi den i Skoda Fabia. Dette er fortsatt den aller beste av de små motorene på markedet.

Turboen bidrar til å gi dreiemoment i bunnen, og motoren trekker jevnt hele veien opp til turtallssperren.

Her er den paret med en sekstrinns manuell kasse. Girkassen i seg selv er fin, men den er en smule langsteget for norske forhold. En DSG-kasse ville utnyttet kreftene på en bedre måte, og dermed gitt en følelse av mer kraft.

Ytelser: 4

Med 105 hester og 175 Nm fordelt på drøyt 1400 kilo, er ikke dette noen voldsom kraftmaskin. Det ser vi også på mellomakselerasjonstallene. 60-100 tok 7,8 sekunder i tredjegir, mens raskeste tid fra 80-120 var 9,2 sekunder.

Disse tallene er omtrent like som Bluemotion-utgaven av Golf som har en 105-hesters dieselmotor og diverse sparetiltak.

Eksteriør: 5

IKKE SPREK: 1,2-literen under panseret gir tilstrekkelige ytelser, men du kan ikke forvente noe voldsomt kraftoverskudd.

IKKE SPREK: 1,2-literen under panseret gir tilstrekkelige ytelser, men du kan ikke forvente noe voldsomt kraftoverskudd. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Det er ingen tvil om at cabrioleten ser mer spesiell ut enn den vanlige kombimodellen. Bilen er lett å like, men den ser litt rar ut bakfra med taket på. Det skyldes den veldig korte bakenden, som også finnes på søstermodellen A3 Cabriolet.

Testdata

0-100 KM/T, SEK.: 13,0

60-100 KM/T, 3. GIR: 7,8

60-100 KM/T, 4. GIR: 11,1

60-100 KM/T, 5. GIR: 16,2

80-120 KM/T, 3. GIR: 9,2

80-120 KM/T, 4. GIR: 12,6

STØY TOMGANG, dBA: 39,6

STØY 50 KM/T, dBA: 63,7

STØY 80 KM/T, dBA: 68,2

STØY 100 KM/T, dBA: 71,1

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,6

Med taket av, stemmer imidlertid alt mye bedre. Da blir den lille kompaktkabrioleten en elegant sommerbil. Og det er jo tross alt slik den bør være.

Den takløse Golfen har fått en del detaljer som skiller den fra søsknene med tak. Blant annet har den de samme mørke baklyktene som verstingmodellen Golf R.

Interiør: 4

Golf Cab-en har bare fire seter, men plassen er til gjengjeld overraskende god. I forsetene er alt som normalt. Både fører og passasjer sitter komfortabelt, og det er ikke noe problem å finne riktig sittestilling.

Baksetene byr på større utfordringer for de langbeinte. Men får man manøvrert seg på plass, sitter man helt greit. Det er likevel ikke til å komme fra at disse setene egner seg best for barn.

Bagasjeplassen er på 250 liter. Dette er altså ingen flyttebilen, og lukeåpningen er i tillegg liten og trang.

Komfort: 5

Selv med lavprofildekk i størrelsen 225/40R18, takler denne bilen ujevnheter rimelig godt. Små og skarpe slag absorberes på en god måte. Bilen er som nevnt stiv, så man kjenner underlaget, men det blir aldri direkte ubehagelig.

GREI PLASS: Det er litt kronglete å komme seg på plass i baksetet, men når man kommer seg inn er plassen godkjent. Likevel passer baksetene best for barn.

GREI PLASS: Det er litt kronglete å komme seg på plass i baksetet, men når man kommer seg inn er plassen godkjent. Likevel passer baksetene best for barn. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Støynivået i bilen er også lavt til å være en kabriolet. Det ligger en god del over støysvake kompaktbiler som Ford Focus og Alfa Romeo Giulietta, men det er på nivå med kabrioleter som Mercedes SLK og BMW 3-serie.

Sikkerhet: -

Den takløse versjonen av Golf har ikke blitt testet av EuroNCAP. Kombimodellen fikk imidlertid toppscore på de fleste områder, og det var få anmerkninger i negativ retning. Både barn og voksne var godt beskyttet i den vanlige Golfen.

Vi velger å ikke sette noen karakter her, da det er strukturelle forskjeller på de to bilene. Likevel kan man mest sannsynlig gå ut fra at også Golf Cab er en sikker bil.

Pris/utstyr: 5

Med en startpris på 320 450 kroner, er Golf Cabriolet forholdsvis billig i denne sammenhengen. Det finnes ikke mange konkurrenter å sammenligne den med, men de to mest nærliggende er Renault Megane Cab og Peugeot 308 CC. Begge disse starter på over 350 000 kroner. Da får du riktignok ståltak, men takkonstruksjonen på denne Golfen virker både godt støydempet og isolert.

Utstyret er, i tradisjonell Volkswagen-ånd, ikke blant det aller billigste. Utvalget er imidlertid stort, og både sikkerhets- og underholdningssystemer er det nok av på utstyrslisten. Det samme gjelder forskjellige farger og materialer i interiøret.

TRANG INNLASTING: Bagasjerommet er i utgangspunktet stort nok, men innlastingen er forholdsvis trang.

TRANG INNLASTING: Bagasjerommet er i utgangspunktet stort nok, men innlastingen er forholdsvis trang. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 5

I vår testrunde endte vi opp med et forbruk på 0,6 l/mil. Det er ikke så langt unna det oppgitte forbruket på 0,57 l/mil. Vår testrunde er i tillegg en god del tøffere enn EU-syklusen som bilene måles etter.

For en kompaktbil med bensinmotor er dette et bra tall, men samtidig kan en dieselmotor med de samme kreftene klare seg med rundt en desiliter mindre på mila.

Konklusjon: 5

Dette er en Golf uten tak - på godt og vondt. Det betyr at du får en bunnsolid kabriolet som objektivt sett gjør det bra på de fleste områder. Samtidig har stram kostnadskontroll tatt livet av det meste av engasjement, og det er kanskje enda mer feil når det er snakk om enn takløs bil.

Det eneste reelle problemet med denne bilen er egentlig den langbente girkassen. Vi tror at bilen ville blitt oppfattet som mye kvikkere i alle fartsområder med en DSG-kasse.

Les også:

GOLF-KVALITET: Det gode interiørkvaliteten Volkswagen er kjent for, er selvsagt på plass her også.

GOLF-KVALITET: Det gode interiørkvaliteten Volkswagen er kjent for, er selvsagt på plass her også. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Alle kabrioletene Vi Menn Bil har testet

Her er verdens verste sjåfører

Nå kan du gjøre et kupp på sportsbil

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Dieselbiler blir dyrere - sjekk disse bensinbilene Se flere saker fra: Test: Volkswagen Golf
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag