Stoff- eller ståltak, krøller eller flintskalle - nå er det på å slippe taket. La lun vind omfavne kjøreturen, og solstrålene gi frisk farge til vårbleke kinn.

En kabriolet er ikke det mest fornuftige valget i Norge. Antallet dager som virkelig passer for takløs kjøring bikker i bestefall 30 i løpet av et år. Det betyr imidlertid at det er desto deiligere å brette ned taket de dagene det faktisk er mulig.

Når du er på jakt etter en kabriolet, er det ett viktig spørsmål du må ta stilling til før du begynner: Vil du ha to eller fire seter? Toseterne, eller roadstere som de kalles, er ofte de mest sportslige modellene med best kjøreegenskaper. Disse er som regel bygget for å være sportsbiler fra bunnen av. Det er vanligvis ikke tilfellet med de takløse fireseterne. Dette er ofte helt normale biler som produsenten har "kappet taket av".

Vi Menn Bil tester alle nye biler som kommer på markedet, og det betyr at vi også har kjørt en god del kabrioleter gjennom vårt faste testopplegg. Under finner du alle våre tester av kabrioleter som finnes på markedet i dag.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!