Test: Peugeot 207 Active 1,6 HDi DPF 99 gr

0,38 på mila

Få biler bruker mindre drivstoff enn Peugeot 207.

HENGER MED: Understellet henger godt men. Styrefølelsen er derimot tilnærmet fraværende.

HENGER MED: Understellet henger godt men. Styrefølelsen er derimot tilnærmet fraværende. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Gjerrig

+ Komfortabel

+ Godt oppsatt understell

+ God plass

- Slarkete girkasse

- Litt treg

- Veldig dårlig styrefølelse

Tekniske data:

MOTOR, CM3:1560

EFFEKT, HK VED O/MIN:90/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:215/1750

EGENVEKT, KG:1279

TILHENGERVEKT, KG:0

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:405/197/147

BAGASJEROM, LITER:288/691

STANDARD DEKKDIMENSJON:185/65R15 T

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,38

CO2-UTSLIPP, G/KM:99

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:11,7

TOPPFART, KM/T:185

PRIS FRA, KR:199.900

De aller fleste bilprodusenter har i dag en eller flere forbruksoptimaliserte modeller. Dette innebærer som regel aerodynamiske endringer som annen grill, spoilere, dekk med lav rullemotsand og andre felger eller hjulkapsler.

De fleste har også lenger utveksling på ett eller flere gir for å senke turtallet ved motorvei- og landeveiskjøring.

Målet med disse bilene er å få ned CO2-utslippet så langt som mulig. I det minste i teorien. En god del av disse bilene klarer nemlig ikke å komme i nærheten av de oppgitte tallene ved normal kjøring.

Klarer Peugeots nyeste miljømodell å nå det oppgitte tallet på 0,38 l/mil?

Les også:

Vi kårer Norges beste bruktkjøp

De ti bilene med færrest feil

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Kjøreegenskaper: 4

Miljøversjonen av 207 henger godt med i svingene. Understellet takler svingkjøring godt, og bilen oppleves som trygg. Det er likevel aldri morsomt å kjøre denne bilen fort. Styringen må ta mye av skylden for dette. Den er verken spesielt presis eller responsiv. I tillegg er det en total mangel på tilbakemeldinger fra forhjulene - noe som er avgjørende for en underholdende kjøreopplevelse.

Til bykjøring og mer rolig kjøring fungerer bilen derimot utmerket. Da har til tider den fraværende styrfølelsen også noe for seg. Den kamuflerer nemlig både brostein og trikkeskinner på en god måte slik at man slipper slag i rattet.

POLARISERT: Noen mener den er pen. Andre mener den er fryktelig stygg. Det får bli opp til den enkelte å avgjøre. Spesiell er den i det minste.

POLARISERT: Noen mener den er pen. Andre mener den er fryktelig stygg. Det får bli opp til den enkelte å avgjøre. Spesiell er den i det minste. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 4

Testdata:

60-100 KM/T, 3. GIR: 9,8

60-100 KM/T, 4. GIR: 11,2

60-100 KM/T, 5. GIR: 17,4

80-120 KM/T, 3. GIR: 12,3

80-120 KM/T, 4. GIR: 11,9

80-120 KM/T, 5. GIR: 16,5

STØY TOMGANG, dBA: 44,6

STØY 50 KM/T, dBA: 64,8

STØY 80 KM/T, dBA: 68,3

STØY 100 KM/T, dBA: 69,8

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,41

Denne 1,6-literen har vi kjørt flere titalls ganger tidligere. Den sitter i en hel drøss modeller fra flere forskjellige merker, og det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor.

Den er forholdsvis støysvak, og oppleves som både sterk og fleksibel i mellomregisteret. Den mangler riktignok litt kraft helt i bunnen av turtallsregisteret, men med mindre du har tenkt til å bedrive lyskryssracing er ikke dette noe problem.

Det som derimot plager oss er femtrinnskassen motoren er koblet til. Den er slarkete og upresis, og gjør opplevelsen litt mindre trivelig.

Ytelser: 3

Drøye 1200 kilo og 90 hester blir aldri noen racerbil. Likevel ser vi at denne bilen er betydelig tregere i mellomakselerasjonen enn fore eksempel Mini One D. Denne har akkurat samme motor, men en lavere utveksling.

207 oppleves riktignok ikke som veldig treg. Så lenge man har valgt rett gir, vil man likevel føle at man har nok kraft tilgjengelig. Selv om det aldri blir noen følelse av noe særlig overskudd.

Eksteriør: 4

SPARTANSK: Det er mye hardplast i interiøret. Også rattet er i plast. Ikke veldig behagelig å holde i, med andre ord.

SPARTANSK: Det er mye hardplast i interiøret. Også rattet er i plast. Ikke veldig behagelig å holde i, med andre ord. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Noen liker Peugeots design, mens andre syntes det er fryktelig. Det som er helt sikkert er at den har mer spenstige enn mange av konkurrentene, men om de er vellykkede eller ei får være opp til den enkelte.

Interiør: 4

Interiøret er klassisk for de billigere Peugeotene. Det betyr et spartansk dashbord med mye hardplast. Setene er helt greie, men man får en følelse av å sitte på setene, og ikke i slik de fleste liker.

De positive er bakseteplassen. For mens blant annet Mini ikke har bakseter som kan brukes til annet enn frakting av dagligvarer, har 207 et som faktisk har plass til mennesker. Våre målinger viser at baksetet bare er marginalt mindre enn i Volkswagen Polo - som undertegnedes 187 centimeter har tilbrakt noen timer i på tyske veier uten varige mén.

Komfort: 4

Understellet er forholdsvis stivt satt opp, men takler likevel ujevnheter imponerende godt. Man merker små ujevnheter, men det er aldri plagsomt. Den manglende styrefølelsen gjør også at ting som trikkeskinner og brostein nærmest forsvinner.

GREIT PLASS: Selv voksne personer kan bruke dette baksetet. Det er ikke tilfellet i mange av konkurrentene.

GREIT PLASS: Selv voksne personer kan bruke dette baksetet. Det er ikke tilfellet i mange av konkurrentene. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Støy er det likevel en del av. Både dekk og vindstøy slipper inn i kupeen, og dette vil kunne sjenere de med følsomme ører.

Sikkerhet: 5

Det er ingen tvil om at 207 er en sikker bil. ABS, ESP, nødbremseassistanse og kollisjonsputer på alle sider er standardutstyr.

Da bilen var ny i 2006, ble den testen av Euro NCAP. Da fikk den fem stjerner for beskyttelse av voksne passasjerer, fire for barnesikkerhet og tre av fire for fotgjengersikkerhet.

Pris/utstyr: 4

Startprisen på denne modellen er på 206.800 kroner. Da får du en bil som har det utstyret man forventer av en småbil i denne klassen. Hvis du legger på drøye 7 tusenlapper, får du også parkeringssensor og elektriske vinduer bak.

En Mini One D koster rett under 200.000 kroner, mens en Volkswagen Polo med 90-hesters dieselmotor koster drøye 212.000. Med andre har Peugeot plassert 207 prismessig i midten av markedet - med kun noen få tusenlapper på hver side til de viktigste konkurrentene. Det er med andre ord ikke prisen som er avgjørende i dette tilfellet.

INGEN BUDBILKANDIDAT: Likevel er det plass nok til daglige gjøremål. Med mindre du skal ha med deg en gigantisk barnevogn.

INGEN BUDBILKANDIDAT: Likevel er det plass nok til daglige gjøremål. Med mindre du skal ha med deg en gigantisk barnevogn. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 6

De aller færreste miljøbiler klarer å leve opp til de oppgitte forbrukstallene. Heller ikke med 207 klarte vi å oppnå de oppgitte tallene for blandet kjøring i vår testrute, men det var likevel fryktelig nære.

207 brukte så lite som 0,41 l/mil i den 20 mil lange løypa, og av sammenlignbare biler er det bare Mini One D som har klart seg med mindre - den brukte 0,40 l/mil.

207 er med andre ord en veldig gjerrig bil, og det er det aller viktigste salgsargumentet den har.

SIKKER BIL: Euro NCAP berømmet bilen for sikkerheten, og alt av sikkerhetsutstyr er standard.

SIKKER BIL: Euro NCAP berømmet bilen for sikkerheten, og alt av sikkerhetsutstyr er standard. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

207 er et godt valg hvis du liker utseendet, og ikke er så alt for glad i inspirert kjøring - samtidig som du vil ha en bil som bruker lite.

Hvis du heller vil ha en bil som er morsom på svingete vei, er Mini One D et bedre alternativ. Den bruker også tilnærmet det samme som Peugeoten.

Det andre gode argumentet for å velge 207 fremfor Mini er plassen. Her har du nemlig plass til å ha med deg både voksne og barn på tur uten å kappe beina av noen.

Vår karakter

Se flere saker fra: Peugeot Se flere saker fra: Test: Peugeot 207
308 er en myk tøffing

Test: Peugeot 308 1,6 THP 125 Allure 2013:

308 er en myk tøffing
Veil. pris: 323800

Høyreist og praktisk småbil

Test: Peugeot 2008 1,2 Allure 2013

Høyreist og praktisk småbil
Veil. pris: 246300

Designmessig er den overlegen

Test: Peugeot 508 RXH, 2012

Designmessig er den overlegen
Veil. pris: 492000

Fransk trilling

Test: Peugeot 4007 2,2 HDi 2007

Fransk trilling
En av verdens første dieselhybrider

Test: Peugeot 3008 HYbrid4, 2012

En av verdens første dieselhybrider
Småbil med imponerende stort baksete

Test: Peugeot 208 1,6 HDi 93

Småbil med imponerende stort baksete
Mye SUV for pengene

Test: Peugeot 4008 1,6 HDi 115 hk 4x4 Allure, 2012

Mye SUV for pengene
Veil. pris: 369700

Lite bil for pengene

Peugeot 4008 1,8 e-HDi 150 hk, 2012

Lite bil for pengene
En fantastisk morsom familiebil

Peugeot 308 GTI, 2012

En fantastisk morsom familiebil
Denne er både billig og bra

Test: Peugeot 308 stasjonsvogn 1,6 HDi

Denne er både billig og bra
Dette er Peugeots aller heftigste

Test: Peugeot RCZ 200 THP

Dette er Peugeots aller heftigste
Den beste Peugeoten noensinne

Test: Peugeot 508 GT 2,2 HDi

Den beste Peugeoten noensinne
Billig og stilig familiebil

Test: Peugeot 508 SW 1,6 HDi, 2011-modell

Billig og stilig familiebil
Veil. pris: 286900

Familiebiler må ikke ha dieselmotor

Langtest: 5000 km i Peugeot 508 1,6 THP 156 hk

Familiebiler må ikke ha dieselmotor
Bilen for deg som bor i Akershus

Test: Peugeot iOn 2011

Bilen for deg som bor i Akershus
Veil. pris: 239900

Sportsbil på 0,5 l/mil

Test: Peugeot RCZ 2,0 HDi 163 hk 2011

Sportsbil på 0,5 l/mil
Flott bil, men feil motor

Test: Peugeot 3008 1,6 THP Automat

Flott bil, men feil motor
Veil. pris: 429700

Én detalj ødelegger

Test: Peugeot 3008 1,6 HDi EMG

Én detalj ødelegger
Den tøffeste

Test: Peugeot RCZ THP 156, 2010

Den tøffeste
Veil. pris: 369900

Den perfekte småbarnsbilen

Test Peugeot 5008 1,6 HDi, 2011

Den perfekte småbarnsbilen
0,38 på mila

Test: Peugeot 207 Active 1,6 HDi DPF 99 gr

0,38 på mila
Snerten, ny familie-7-seter

Test: Peugeot 5008 1,6 HDI 2010

Snerten, ny familie-7-seter
Veil. pris: 346800

Glimt i øyet

Test: Peugeot 107 2007

Glimt i øyet
Fransk fashion

Test: Peugeot 207 GT HDi 2007

Fransk fashion
Franskmann på fetekur

Test: Peugeot 207 SW 1,6 HDi 2008

Franskmann på fetekur
Tøff småbil med herlig turbosnerr

Test: Peugeot 207 RC 2008

Tøff småbil med herlig turbosnerr
Forfinet forgjenger

Test: Peugeot 308 1,6 Turbo 2007

Forfinet forgjenger
Verdig arvtaker

Test: Peugeot 308 1,6 HDi 2008

Verdig arvtaker
Er dette en ny folke-cab?

Test: Peugeot 308 CC 2,0 HDi aut., 2009-modell

Er dette en ny folke-cab?
Veil. pris: 469000

Frisk, rommelig og god

Test: Peugeot Partner Tepee 1,6 HDI 110 2008

Frisk, rommelig og god
Veil. pris: 250800

Mer SUV trenger du ikke

Test: Peugeot 3008 1,6 HDi, 2009-modell

Mer SUV trenger du ikke
Veil. pris: 317000

Bastard - og som skapt for Norge

Supertest: Peugeot 3008 1,6 HDi 2009

Bastard - og som skapt for Norge
Veil. pris: 316900

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag