Test Ford Mondeo 1,6 TDCi stasjonsvogn, 2012

Fulltreffer for familien

Ford Mondeo har også kastet seg på bølgen av store familiebiler med liten motor. Dette er stasjonsvognen norske bilkjøpere vil ha.

FIN UANSETT FØRE: Trygge veiegenskaper og god komfort selv om veien blir glatt og humpete. Det er to av Ford Mondeos store fortrinn.

FIN UANSETT FØRE: Trygge veiegenskaper og god komfort selv om veien blir glatt og humpete. Det er to av Ford Mondeos store fortrinn. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Meget gode veiegenskaper

+ Solid totalkomfort

+ God plass til folk og bagasje

- Tung og stor i noen situasjoner

- Moderat akselerasjon

1,6-liters dieselmotorer er blitt et meget populært valg også i større familiebiler. Takket være moderat effekt blir bilene langt rimeligere enn med toliters diesel.

Også Ford Mondeo har nå fått en 1,6-liters dieselmotor på 115 hk under panseret.

Det gjør bilen snaut 50 000 kroner rimeligere enn med toliter på 140 hk. Hvordan den store og rommelige bestselgeren med liten motor gjør det i vår test kan du lese her.

Kjøreegenskaper: 6

Ford Mondeo har lenge vært blant våre kjørefavoritter i familiebilklassen. Og det endrer seg ikke selv med liten motor under panseret.

Fortsatt kjennes Mondeo som en stor, tung og stødig bil på veien. Den er sikkerheten selv, og finner tross vanskelig vinterføre aldri på krumspring som får pulsen til å øke.

Sant å si er den ganske sportslig sammenlignet med mange konkurrenter, og det er bare i byen eller ved trange parkeringsmanøvre at du kjenner størrelsen som en negativ faktor.

LUKSUS: Vår Premiumversjon hadde enda litt ekstra utstyr på toppen. Da blir Mondeo dyr, men også lekker innvendig.

LUKSUS: Vår Premiumversjon hadde enda litt ekstra utstyr på toppen. Da blir Mondeo dyr, men også lekker innvendig. Foto: Handeland, Petter Petter Handeland

Motor: 5

TESTDATA

60-100 KM/T, 3. GIR: 7,9

60-100 KM/T, 4. GIR: 9,1

60-100 KM/T, 5. GIR: 11,6

80-120 KM/T, 4. GIR: 11,0

80-120 KM/T, 5. GIR: 12,7

80-120 KM/T, 6. GIR: 16,6

STØY 50 KM/T, dBA: 59,8

STØY 80 KM/T, dBA: 63,9

STØY 100 KM/T, dBA: 66,6

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,65

Allbruksmotoren til Ford, Volvo, Citroën og Peugeot gjør en fin figur også i Ford Mondeo. Selv om den tekniske basisen er lik, er det detaljforskjeller i effektuttak og karakter mellom merker og modeller.

I Ford Mondeo yter motoren 115 hk ved 4000 o/m og har et dreiemoment på 270 Nm ved 1750 Nm. Sekstrinns manuell girkasse med riktig girutveksling sørger for at du alltid har et korrekt gir under norske kjøreforhold.

Den er på ballen straks du rører på høyrefoten, noe som gjør at den føles pigg i vanlig trafikk. I tillegg går den pent og føles ikke på noe tidspunkt dieselslitsom i ørene.

Ytelser: 3

Med jevn og solid kraftutvikling, føles Ford Mondeo 1,6 TDCi helt greit motorisert. Men de gangene du tramper foten helt i gulvet for å hente frem ekstra fartsressurser, blir du smertelig klar over at dette ikke er noen toliter.

I selskap med andre familiebiler med tilsvarende motorisering gjør Mondeo en grei figur. Men når vi ser på akselerasjonsmålingene, viser tallene at det reelt sett går forholdsvis smått.

Beste forbikjøringsakselerasjon fra 60-100 km/t får du i 3. gir med 7,9 sekunder. En tilsvarende bil med to liters dieselmotor klarer det samme rundt 1,5 sekunder raskere, og vi kan love at det merkes.

At du kjenner lite til effektmankoen i daglig kjøring kommer av at bilen gjør et bedre inntrykk ved mellomakselerasjon i 4. og 5. gir. Dermed er forskjellen i krefter tydeligst når det virkelig haster.

Eksteriør: 4

BRA BAK: God benplass og god bredde også i skulder- og hodehøyde gjør Mondeo egnet for familier med stort plassbehov.

BRA BAK: God benplass og god bredde også i skulder- og hodehøyde gjør Mondeo egnet for familier med stort plassbehov. Foto: Handeland, Petter Petter Handeland

Ford Mondeo vil vel neppe gå inn i historien som vakker og formfullendt.

TEKNISKE DATA

MOTOR, CM3: 1560

EFFEKT, HK VED O/MIN: 115/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 270/1750

EGENVEKT, KG: 1505

TILHENGERVEKT, KG: 1600/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 483/188/151

BAGASJEROM, LITER: 549/1740

STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/50R-17 T

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,47

CO2-UTSLIPP, G/KM: 125

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK:

TOPPFART, KM/T: 185

PRIS FRA, KR: 302 600

PRIS TESTBIL, KR: 396 600

Det er likevel ikke mange elementer som virker malplassert, kanskje med unntak av de nye LED-kjørelysene.

Ford har heller ikke gjort noe forsøk på optiske triks for å skjule at Mondeo er stor.

Vår svarte bil med kromelementer i front, rundt sideruter og ikke minst de kraftige blanke takrailene er med på å understreke solide dimensjoner.

Interiør: 5

Ford Mondeo er en av de rommeligste familiebilene på markedet. Ikke bare når vi strekker målebåndet, men også i praksis er stasjonsvognsmodellen en av de største bilene i denne prisklassen.

Selv med personer på 185-190 cm foran, kan du fortsatt ha voksne mennesker i baksetet uten at det blir kompromisser i sittekomfort.

Benplassen gir også godt monn for barneseter - det skal gå greit å få plass til tre barneseter i bredden.

Interiørkvaliteten er blitt bedre med årene, særlig i de dyrere utstyrsversjonene er omgivelsene elegante.

Testerne er mer delt i sitt syn på dashbord og utforming av betjeningen. Noen synes det fungerer bra, mens andre ikke liker designet og føler at multimedieskjermen i midtkonsollen er for komplisert.

Komfort: 5

God totalkomfort er et av de sterkeste kortene for Mondeo. Den kan skilte med utmerket fjæring, lavt støynivå samt gode seter og sittestilling.

LANGT: Ford Mondeo er en lang bil. Det viser seg i bagasjerommet der det er plass til mye både i lengde og bredde.

LANGT: Ford Mondeo er en lang bil. Det viser seg i bagasjerommet der det er plass til mye både i lengde og bredde. Foto: Handeland, Petter Petter Handeland

Spesielt på dårlig vei merkes et velavstemt hjuloppheng svært godt, og i direkte sammenligningen med en del av de hardeste konkurrentene viser Mondeo styrke på dette området.

I likhet med andre av bestselgerne i klassen er Mondeo godt støyisolert. Vår testbil hadde en utstyrspakke med sportsseter, noe som etter vår mening bedrer sittekomforten og er greit å ta med seg om du kjører langturer.

Sikkerhet: 5

Ford Mondeo ble kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP da den kom med dagens karosseriformer i 2007.

Resultatet var godt: Fem av fem stjerner for voksnes sikkerhet, fire av fem for barns sikkerhet og to av fire stjerner for fotgjengersikkerhet.

ESP-systemet fungerer fint på vinterføre og har en passe balanse mellom å tillate et visst slipp og stramme inn på tøylene før det kjennes utrygt.

Pris/utstyr: 5

Stasjonsvognsutgaven av Mondeo med 1,6-liters dieselmotor koster fra drøyt 300 000 kroner.

Vår testbil var overdådig utstyrt og viser at selv en vanlig familiebil med minimotor kan dra seg mot 400 000 kroner i totalpris.

HOLDER FOR DE FLESTE: Nei, Ford Mondeo kjennes ikke sprek med 1,6-liters dieselmotor. Men den holder for 90 % av folket 90 % av tiden.

HOLDER FOR DE FLESTE: Nei, Ford Mondeo kjennes ikke sprek med 1,6-liters dieselmotor. Men den holder for 90 % av folket 90 % av tiden. Foto: Terje Bjørnsen

Uansett er det fullt mulig å få seg en godt utstyrt versjon til under 350 000 kroner. Denne versjonen av Mondeo ser ut til å holde seg greit i pris som bruktbil.

Miljø: 4

Ford oppgir at Ford Mondeo stasjonsvogn skal bruke 0,47 l/mil og slippe ut 125 gram CO2 per kilometer ifølge normforbruket i EU-miks.

På norske vinterveier er vi godt unna et slikt resultat, og havner på 0,65 liter per mil på vår faste testrunde. Det er noe mer enn de beste konkurrentene med tilsvarende motorstyrke.

Det er tydelig at 1,6-literen må anstrenge seg mer enn Mondeo med toliters dieselmotor som brukte omtrent det samme da vi testet den i januar 2011.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Ford Mondeo er vår favoritt blant familiebilene med liten dieselmotor. Den har utmerkede veiegenskaper og flott komfort.

I tillegg er den rommelig og koster ikke skjorta selv om du laster opp med litt nyttig utstyr.

Selv om 1,6-liters motoren ikke gir noe overskudd, fungerer den til normal kjøring og er et av de beste alternativene om liten dieselmotor i stor familiebil er ditt førstevalg.

Les mer

Alle Ford Mondeo vi har testet

Slik kjøper du brukt Ford Mondeo

De 10 beste stasjonsvognene 2011

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Ford Se flere saker fra: Test: Ford Mondeo
Bilen som får deg til å elske omveier

Test: Ford Fiesta ST 2013

Bilen som får deg til å elske omveier
Veil. pris: 348500

God nok til en dobbel sekser

Test: Ford Focus ST, 2012

God nok til en dobbel sekser
Veil. pris: 478100

Stebrødre i duell

Test: Volvo V40 T3 og Ford Focus 1,6 Ecoboost 182

Stebrødre i duell
Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til

Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hk, 2012

Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til
Superpraktisk og rimelig familiebil

Test: Ford B-Max Titanium 1,6 TDCi 95 hk, 2012

Superpraktisk og rimelig familiebil
Veil. pris: 258000

En sekser til denne bilen

Test: Ford Focus 1,6 EcoBoost 182 hk, 2012

En sekser til denne bilen
Veil. pris: 305300

Fulltreffer for familien

Test Ford Mondeo 1,6 TDCi stasjonsvogn, 2012

Fulltreffer for familien
Vi har testet S-Max med liten dieselmotor

Test: Ford S-Max 1,6 TDCi

Vi har testet S-Max med liten dieselmotor
Ford Focus er best i kompaktklassen

Langtest: 5000 km i Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011

Ford Focus er best i kompaktklassen
Veil. pris: 303400

Vår nye favorittstasjonsvogn

Test: Ford Focus 1,6 TDCI stv., 2011-modell

Vår nye favorittstasjonsvogn
Veil. pris: 244800

Denne bilen er best i sin klasse

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011-modell

Denne bilen er best i sin klasse
Veil. pris: 236600

God plass og storbilkomfort

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCI Powershift 140 hk stv., 2011-modell

God plass og storbilkomfort
Veil. pris: 369400

Ikke pen, men veldig praktisk

Test: Ford Grand C-Max 2,0 TDCI Powershift, 2010-modell

Ikke pen, men veldig praktisk
Veil. pris: 378100

Det beste ved denne bilen ser du ikke

Test: Ford C-Max 1,6 TDCI, 2010-modell

Det beste ved denne bilen ser du ikke
Veil. pris: 275600

En av de beste syv-seterne

Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 140 Powershift, 2010-modell

En av de beste syv-seterne
Veil. pris: 415300

Politisk korrekt

Test: Ford C-Max Flexifuel

Politisk korrekt
Flott småbil

Test: Ford Fiesta Econetic 1,6 TDCi

Flott småbil
Ford Focus kjører best

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 90 hk, 2008

Ford Focus kjører best
Veil. pris: 239450

Klassens morsomste bil

Test: Ford Focus 2,0 TDCi Powershift, 2009:

Klassens morsomste bil
Veil. pris: 275650

Miljø-Focus

Test: Ford Focus Econetic 1,6 TDCi

Miljø-Focus
Uforståelig Focus

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus
Enten eller...

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Enten eller...
Småbil av beste merke

Test: Ford Fiesta 1,4 TDCi, 2009

Småbil av beste merke
Veil. pris: 175300

Svensk førstehjelp

Test: Ford Focus ST 2,5T

Svensk førstehjelp
Minimalistisk sjarmoffensiv

Test: Ford Ka 1,2 Titanium

Minimalistisk sjarmoffensiv
Veil. pris: 140100

Fornuftig kjøremester

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi 115 Econetic

Fornuftig kjøremester
Holder formen

Test: Ford Mondeo stasjonsvogn 2,0 TDCi automat, 2009

Holder formen
Plassmester

Test: Ford Galaxy 1,8 TDCi

Plassmester
Flott, men dyr Galaxy

Test: Ford Galaxy 2,0 TDCI Ghia, 2009

Flott, men dyr Galaxy
Glad-SUV-en

Langtest: 6000 km med Ford Kuga 2,0 TDCi

Glad-SUV-en
Veil. pris: 453850

Kuga kjører knallbra

Test: Ford Kuga 2,0 TdCi Titanium

Kuga kjører knallbra
Veil. pris: 461000

Nesten premium

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi

Nesten premium
Cowboybil for vinterføre

Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell

Cowboybil for vinterføre
Veil. pris: 320000

Frisk familietransport

Test: Ford S-Max 1,8 TDCi

Frisk familietransport
Familiemoro for sju

Test: Ford S-Max 2,5T

Familiemoro for sju

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag