Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil

Mange er spent på om Audi A1 kan utfordre Mini. Vår test feller dommen.

Audi A1 1,6 TDI varter opp med snertent design og fine egenskaper.

Audi A1 1,6 TDI varter opp med snertent design og fine egenskaper. Foto: Terje Bjørnsen

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sikre og sportslige veiegenskaper

+ God totalkomfort

+ Elegant design og interiør

+ Gode ytelser

+ Lavt forbruk

+ Svært gode seter (Ambition)

- Snau bakseteplass

- Basisutstyr

Audi A1 er den nye superminimodellen fra prestisjeprodusenten i Ingolstadt. Den konkurrerer i en liten, men eksklusiv klasse for de lekre og snobbete småbilene.

Audi A1 er for ikke deg som skal ha mest mulig plass per krone, men biler for den moderne, urbane individualist som vil ha en kompakt bil, men fortsatt ta med seg komfort og kvalitet fra langt større biler.

Hovedkonkurrent til Audi A1 er naturligvis Mini i ulike varianter, men også Alfa Romeo MiTo har mye av den samme tilnærmingen som Audi A1. I tillegg har du den nye Citroën DS3 som et spennende alternativ.

Her kan du lese alle detaljer om den nye Audi A1.

Kjøreegenskaper: 5

Med kjøremesteren Mini som målestokk, har Audi forstått at A1 må levere på dette området. Noe den også gjør.

Den er ikke like knivskarp og kompromissløst sportslig som Mini. I stedet er kjørefølelsen mer smidig, litt mer voksen og storbilaktig.

Styringen er ikke like direkte som i Mini, men formidler svært god veikontakt og kjennes heller ikke like brå.

Samtidig har Audi A1 mer enn nok å rutte med, både når det gjelder veigrep og kjøreglede. Vår modell var en Ambition utstyrsversjon (13.300,-), der bl.a. sportsunderstell og 16-tommers felger er standard. I tillegg hadde testbilen dekkdimensjon 215/40-17 som ekstrautstyr (10.170,-). Da er det ikke noe å utsette på veiegenskapene i Audi A1.

Motor: 5

Tekniske data

  • MOTOR, CM3: 1598
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 105/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 250/1500-2500
  • EGENVEKT, KG: 1215
  • TILHENGERVEKT, KG: 1200/600
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 395/174/142
  • BAGASJEROM, LITER: 270-920
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/55-15 T
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,39
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 103
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,5
  • TOPPFART, KM/T: 190
  • PRIS FRA, KR: 207 700
  • PRIS TESTBIL, KR: 281 120

De faste leserne av våre tester vet at vi setter stor pris på den harmoniske kraftutviklingen og lite dieseltypiske gangen i VW-konsernets "allbruksmotor" - 1,6 TDI med 105 hk.

Den oppfører seg fint i Audi A3 1,6 TDI Sportback, men det blir faktisk enda bedre i Audi A1, siden bilen er lett og fortsatt godt støydempet. Den femtrinns girkassen er lettsjaltet og med korrekte utvekslinger.

Vi tror likevel pakken hadde blitt helt perfekt hvis den hadde vært kombinert med en mer tettsteget sekstrinns kasse. Da ville du fått utnyttet motoren helt optimalt.

Ytelser: 6

Audi A1 TDI kan leveres med tofarget lakkering, men det koster ekstra.

Audi A1 TDI kan leveres med tofarget lakkering, men det koster ekstra. Foto: Terje Bjørnsen

Med egenvekt med fører på 1215 kilo er Audi A1 lettere enn de andre bilene vi har kjørt på test med denne motoren.

Testdata

  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 6,1
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 9,2
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 13,8
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: 8,0
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 8,3
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 13,8
  • STØY TOMGANG, dBA: 48,9
  • STØY 50 KM/T, dBA: 63,3
  • STØY 80 KM/T, dBA: 65,8
  • STØY 100 KM/T, dBA: 68,5
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,45
  • MISVISNING 50 KM/T: 48
  • MISVISNING 80 KM/T: 77
  • MISVISNING 100 KM/T: 96

Dermed gjør den også godt opp for seg når du trenger ekstra krefter.

60-100 km/t i 3. gir går på 6,1 sekunder, og 80-120 i 4. gir gjør den unna på 8,3 sekunder.

Titter vi på den siste Mini Cooper D vi kjørte i vinter, klarer den de samme øvelsene på 6,8 og 10,0 sekunder. En merkbar fordel Audi A1, med andre ord.

Eksteriør: 6

Smak og behag, men hos oss går i alle fall Audi A1 hjem med full pott på utseendefronten.

Tofargekombinasjonen i rødt og sølv på vår testbil kler det kompakte, tette og Audi-typiske designet bra.

Til Audi A1 kan du velge i et vell av eksteriørfarger og designpakker som gjør bilen individuell. Og innvendig følger Audi standsmessig opp med en dashborddesign med klare likhetstrekk til Audi A8 og Audi A7.

Interiør: 5

Hvis vi nå for et øyeblikk husker at vi befinner oss i klassen for "designersmåbil" og at minimale Mini og den noe større og dyrere Alfa Romeo MiTo fungerer som målestokk, byr faktisk Audi A1 på akseptable plassforhold.

Selv i lille A1 er det god opplevd Audi-kvalitet.

Selv i lille A1 er det god opplevd Audi-kvalitet. Foto: Terje Bjørnsen

Kikker vi på målestokken Mini, er det høyst nødvendige fem centimeter ekstra benplass bak med forsetet i normalstilling, samt betydelig mer bredde og noe bedre sittehøyde fra gulv til setekant. I tillegg er bagasjerommet fornuftig utformet, og med en størrelse på 270-920 liter.

Nei, Audi A1 er ikke noen VW Polo med tanke på baksete/bagasjeplass, men har til nød plass til to voksne i baksetet på kortere turer, og fungerer bra for barn. Og bagasjerommet holder fint til de transportoppdragene en Audi A1 er tiltenkt.

Førermiljøet har vi allerede nevnt positivt på designfronten, men ergonomisk fungerer det også utmerket.

Komfort: 6

Med tanke på at vår Audi A1 stiller med sportsunderstell og ekstra store hjul er det to ting som imponerer:

Først og fremst hvor stillegående bilen er i våre støymålinger. Drøyt 68 dbA i 100 km/t hadde gjort seg pent selv i VW Golf-klassen.

Dernest hvor bra fjæringskomforten fungerer. Ikke bare ute på landevei, men også i lav fart over fartsdumper og trikkeskinner. Er du ekstra opptatt av komfort kan du droppe både 17-tommers felger og sportsfjæring.

Noe av det beste med Ambitionpakken er sportssetene. De er en langt større og dyrere bil verdig og sørger for førsteklasses sittekomfort. Nærmere luksusbilfølelse kommer du ikke for en startpris rundt 200.000-kronersmerket.

Sikkerhet: 4

På nåværende tidspunkt er ikke Audi A1 testet i EuroNCAP, men tradisjonelt har Audi hatt bra kontroll på den passive sikkerheten. A1 har naturligvis ESP som standardutstyr, og kan i tillegg by på full pakke av kollisjonsputer med bryst/hoftekollisjonsputer integrert i forsetene og sidekollisjonsputer foran og bak.

Miljø: 5

Med 270 liter er bagasjerommet i Audi A1 av akseptabel størrelse.

Med 270 liter er bagasjerommet i Audi A1 av akseptabel størrelse. Foto: Terje Bjørnsen

Vi har vært like begeistret for Audis sparemodeller, men i Audi A1 fungerer det meste på lag.

Start/stopp-system er på plass og forbruket i EU-miks ligger på 0,39 l/mil og CO2-utslipp på 103 g/km.

Det gledelige er at Audi A1 uten hokuspokus av noe slag følger dette opp i praksis, og gjennomfører vår testløype med et forbruk på 0,45 l/mil. Det plasserer den helt i teten blant de mest drivstoffvennlige bilene vi har kjørt.

For øvrig oppfyller bilen kravene i Euro5-normen.

Pris/utstyr: 4

Den rimeligste Audi A1 1,2 TFSI med 86 hk koster fra 188.000,-. Basisprisen på vår Audi A1 1,6 TDI er 207.700,- som i utgangspunktet er konkurransedyktig.

Som et minimum ville vi ha lagt på Ambitionpakken til 13.300,- noe som bringer prisen opp i 221.000 kroner.

Derfra og opp er man ikke helt sikker på om tre tettskrevne sider med ekstrautstyr og kombinasjonspakker er en velsignelse eller en svøpe. Her kan du få så å si alt hva hjertet begjærer, og betaler selvsagt deretter.

A8 eller A1? Instrumentpanelet holder fin standard.

A8 eller A1? Instrumentpanelet holder fin standard. Foto: Terje Bjørnsen

Vår testbil føltes definitivt godt utstyrt, men ender også med en pris på drøyt 280 000,-. Alle må ikke dit, og litt avhengig av hva du prioriterer vil du komme godt ut av det mellom 240-250.000,-.

Den største svakheten vi kan finne i utstyrslisten er at selv ikke manuelt klimaanlegg er standard, noe du "må" ha i en bil av denne typen.

Og da er en utstyrspakke på mellom 11-14.000 kroner beste mulighet til å få det på plass. Den gjerrigheten koster Audi A1 et poeng i denne kategorien, for når det gjelder verditap tror vi dette kommer til å bli en populær bil i årene som kommer og vil holde seg godt i pris.

Spesifikasjoner

Produsent Audi
Pris 207700

Konklusjon

Når vi skriver september 2010, er Audi A1 den beste luksussmåbilen på markedet.

Nei, den er ikke like ekstremsportslig som Mini, men på alle andre områder får den tysk-britiske veteranen på pukkelen av sin nye overmann Audi A1. Alfa Romeo MiTo kan konkurrere med Audi A1 på en bredere basis, men mangler luksusbilfølelsen og Audis velpolerte kvalitetsfølelse og -image.

Det eneste store minuset vi kan finne, er en mager basisutrustning som gjør at du fort må regne med 30.000 kroner ekstra på prislappen før Audi A1 kan spille ut sine beste egenskaper.

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: De beste av de beste bilene Se flere saker fra: Test: Audi A1
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Sports-SUV

Test: Audi Q5 3,0 TDI S tronic, 2008:

Sports-SUV
Veil. pris: 724000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning