Audi A1 er ingen retrobil som Mini og Fiat 500, A1 er et helt nytt konsept som vil kjempe om de samme kundene. Trendy mennesker som bryr seg om design og fargekombinasjoner er målgruppen, folk som tenker litt mindre på det praktiske og som gjerne vil betale litt ekstra for å skille seg ut.

Fronten drar vi kjensel på fra andre modeller fra merket; LED-lyktene, den store grillen og den sportslige designen er typisk Audi, det samme er de store hjulhusene.

Det er først når vi beveger oss langs sidene og bakover mot den avrundede hekken at A1 overrasker oss. Den markerte skulderlinjen går faktisk hele veien rundt bilen, og den lakkerte kupeformede taklinjen forventer man ikke på en småbil som denne.

Les også: Her er våre 490 biltester

Audi A1 lansering berlin=

TØFF: Den kupeformede hekken og den tøffe fronten gir A1 et sportslig preg. © Handeland, Petter

Tekniske data: Audi A1 1,6TDI

  • Motor: R4, 1598 ccm
  • Girkasse: Femtrinns manuell
  • Effekt: 105 hk
  • Dreiemoment: 250 Nm v/1500 o/min.
  • Forbruk: 0,39 l/mil
  • CO2-utlipp: 103 g/km
  • 0-100 km/t: 10,5 sek.
  • Toppfart: 190 km/t
  • Lengde: 3950 mm
  • Bredde: 1740 mm
  • Høyde: 1420 mm
  • Bagasjerom: 270 liter
  • Egenvekt: 1140 kg
  • Pris: 207 800 kr

Trang og snerten

Bak rattet gir A1 inntrykk av å være en langt større bil. Materialkvaliteten er så god som den skal være i en Audi, og mange av elementene i interiøret kjenner vi igjen fra merkets andre modeller.

Sittestillingen i førerposisjon er typisk Audi veldig god, setene gir god støtte og ergonomien er akkurat slik den skal være. Hele førermiljøet virker rett og slett veldig gjennomtenkt.

Farger og utstyr kan settes sammen etter kunden ønske, så valgmulighetene er mange. Mange av de fargerike detaljene i interiøret kan byttes ut til andre farger senere.

A1 er på ingen måte noen praktisk familiebil, den er en ren fireseter. Akkurat som sine to retrokonkurrenter er det design og kjøreglede som går foran - de to baksetene er gode å ha dersom behovet melder seg. Den gode plassen foran er desto mer viktig, det er jo tross alt her kjøregleden oppleves.

Den lave taklinjen gjør det vanskelig å komme inn og ut av baksetet, der takhøyden er snau.

Benplassen er heller ingenting å skryte av der bak, og svakheten gjenspeiler seg også i bagasjerommet. Men, for de som ønsker mer plass kan vi røpe at A1 Sportback er på plass i løpet av 2012.

Les også: Sju fantastiske bilferier

Audi A1 lansering berlin=

FINT DRIV: A1 kjører godt og er stabil i høye hastigheter på autobahn. © Handeland, Petter

Audi A1 lansering berlin=

KOMPAKT-PREMIUM: Sittestillingen er meget god. Det samme er materialkvaliteten i interiøret. © Handeland, Petter

Turbo

Vi starter prøvekjøringen med innstegsmodellen med 1,2liters turbomotor på 86 hk. Med denne motoren vil A1 ha en startpris på hyggelige 187 700 kroner, så kommer ekstrautstyret i tillegg.

1,2 literen har vi tidligere kjørt i VW Polo, da med 105 hester. Den gjorde Polo morsom å kjøre og vi gledet oss derfor til å se om den gjorde en like god jobb i A1. Men nei, de 86 hestene føltes strupet og bød ikke i nærheten på den samme moroa som 105-hesteren.

Men det er da 1,4 literen med samme etternavn blir aktuell. 1,4 TFSI yter 122 hester og 200 Nm fra 1500 o/min, noe som er nok til å gi den lette bilen (1125 kg + fører) gode ytelser. Med 8,9 sekunder til hundre får man fort litt gti-følelse.

1,4 TFSI er også å få med 7-trinns S-tronic girkasse som både girer fortere og senker forbruket i forhold til manuell girkasse.

Sistemann på motorlasset er den lille turbodieselen på 1,6 liter som vi har kjørt i både Polo og A3 før. I A1 yter den 90 eller 105 hk der sistnevne kan vise til 250 NM fra lave 1500 o/min. Dieselen er vårt førstevalg i A1. Ikke bare føles den sterk, men den byr på lavt forbruk og kultivert gange.

Like underholdende som 1,4 TFSI er den ikke, men 10,5 sekunder på sprinten til hundre er bra nok i den lille bilen. Med femtrinns manuell klarer dieselen seg med 0,39 l/mil ved blandet kjøring og har et CO2-utslipp på beskjedne 103 gr/km.

Les også: Dette må du vite om barn i bil

Audi A1 lansering berlin=

TRANG: I baksetet og i bagasjerommet er plassen trang, men A1 er heller ikke ment å være en familiebil. © Handeland, Petter

Audi A1 lansering berlin=

SPORTSLIG: A1 har sportslige kjøreegenskaper og har godt veigrep. © Handeland, Petter

Stabil og stille

Som forventet kjører A1 meget godt. Den er som Audier flest ganske stiv i fjæringen, og kan med lavprofildekk føles en anelse stump på dårlig underlag.

På godt underlag er den derimot i sitt ess. Kjøreegenskapene er ikke like sportslige som i Mini, men A1 er absolutt sportslig nok og mer komfortabel enn Mini. Den ligger godt på veien og selv i hastigheter godt over norske fartsgrenser er den meget stabil og overraskende lite følsom for vind.

På svingete vei overbeviser den med god bakkekontakt og godt veigrep. Tar man i for hardt i svingene svarer A1 med en liten og udramatisk overstyring, noe som vitner om god vektfordeling. Styringen er direkte og presis, og både bremser og understell sørger for en stabil og udramatisk fremfart.

Les også: Volkswagen Touran facelift: Som skapt for aktive familier

Audi A1 lansering berlin=

GJERRIG: Diesel er vårt førstevalg i A1, men er man villig til å betale litt ekstra er 1,4 TFSI en morsom motor. Spesielt med S-tronic girkasse. © Handeland, Petter

S1 kommer

- Vi har stor tro på A1 på det norske markedet, sier Marius Tegneby, informasjonsansvarlig for Audi hos importøren Harald A. Møller.

- De første kundebilene kommer til landet i september og vi tar sikte på rundt 600 solgte biler i løpet av 2010.Vi håper på rundt 1000 solgte biler i løpet av 2011, der rundt 65% av disse vil ha dieselmotor, forteller han videre.

Tegneby røper også at en S-modell av A1 vil vises frem på bilutstillingen i Paris senere i år. Vi kommer selvfølgelig tilbake med utfyllende test når bilen ankommer landet.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!